-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Voorbeeld 1 Ontbindingsbesluit AVA – geen baten
De AVA neemt op 1 maart 2020 het besluit om de BV te ontbinden. Op dat tijdstip heeft de BV geen baten en houdt de BV op te bestaan.
Een jaarrekening (2020) hoeft over de periode 1 januari 2020 tot 1 maart 2020 niet meer te worden opgesteld (ook niet een verkorte jaarrekening) omdat er vanaf 1 maart 2020 geen bestuur, geen algemene vergadering en indien van toepassing geen raad van commissarissen meer is die de jaarrekening plicht nog kan nakomen. De wet wijst evenmin een andere (rechts)persoon aan die dat nog wel na 1 maart 2020 moet doen.
Het ontbindingsbesluit heeft in dit geval tot gevolg dat over de periode 1 januari 2020 tot 1 maart 2020 geen financiële verslaggeving ofwel jaarrekening plaatsvindt. Dus ook geen publicatiejaarrekening. Wel zal het bestuur over de periode tot 1 maart 2020 aan haar wettelijke administratieplicht moeten hebben voldaan. De boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vennootschap dienen gedurende 7 jaar nadat zij is opgehouden te bestaan te worden bewaard.
Stel dat de jaarrekening 2019 op 1 maart 2020 nog niet is opgemaakt, vastgesteld en gepubliceerd. Omdat de vennootschap per direct ophoudt te bestaan, vervallen deze jaarrekening verplichtingen, en hoeft geen verdere actie te worden ondernomen. Bestuurders kunnen echter behoefte hebben aan het verkrijgen van decharge voor het door hen voorafgaand aan de ontbinding gevoerde beleid. De bestuurders zullen in dat geval de jaarrekening 2019 tijdig vóór de ontbindingsdatum willen opmaken en voorleggen aan de algemene vergadering. De algemene vergadering zal de jaarrekening 2019 dan vóór de ontbindingsdatum kunnen vaststellen en de bestuurders dechargeren voor hun tot en met het boekjaar 2019 gevoerde beleid.
Voorbeeld 2 Ontbindingsbesluit AVA – wel baten
Stel de AVA neemt op 1 maart 2020 het besluit om de BV te ontbinden en op dat moment de vennootschap nog baten heeft. Dan dient eerst het vermogen door de vereffenaar te worden vereffend. Stel dat op 1 september 2020 het vermogen is vereffend, dan houdt de vennootschap op 1 september 2020 op te bestaan.
De vennootschap is in de periode van 1 maart 2020 tot 1 september 2020 ‘in liquidatie’, dit wordt als zodanig gedurende deze periode bij alle (rechts)handelingen en rapportages steeds vermeld.
Wat betreft de vereffening zijn de volgende punten van belang:
- Alle (rechts)handelingen van de vennootschap moeten gericht zijn op vereffening en worden hieraan getoetst.
- Voor zover de statuten geen andere vereffenaars aanwijzen, worden de bestuurders vereffenaar. Meestal wordt één bestuurder door de AVA tot vereffenaar benoemd.
- De vereffenaar dient zijn (rechts)handelingen te richten op de vereffening van het vermogen van de vennootschap en op hem en zijn functioneren zijn de wettelijke en statutaire bepalingen die betrekking hebben op het bestuur van de vennootschap zoveel mogelijk (namelijk voor zover toepasbaar in een vereffening) van toepassing.
- De algemene vergadering (AVA) en de raad van commissarissen oefenen hun bevoegdheden uit voor zover dat nodig en passend is voor de vereffening.
- De vereffenaar stelt een rekening en verantwoording op van de vereffening.
Moet een tussentijdse balans worden opgesteld over de periode 1 januari 2020 tot 1 maart 2020?
Hoewel het niet uitdrukkelijk in de wet is opgenomen, is het in de praktijk gebruikelijk dat, als het bestuur de AVA voorstelt om tot ontbinding te besluiten, zij een tussentijdse vermogensopstelling opstelt per de datum van het beoogde ontbindingsbesluit. De vermogensopstelling stelt de vereffenaar immers in staat om vast te stellen welke activa en passiva de ontbonden vennootschap te vereffenen heeft. Bovendien kan de vermogensopstelling als basis dienen voor een decharge van de bestuurders voor het over het lopende boekjaar tot ontbindingsdatum gevoerde beleid.
Moet de vereffenaar een jaarrekening opmaken?
De wet vermeldt niet uitdrukkelijk of de jaarrekening verplichtingen ook gelden voor de rechtspersoon ‘ín liquidatie’. In de rechtsliteratuur zijn hierover grofweg een tweetal visies te onderscheiden. Als we beide visies op de situatie in ons voorbeeld 2 toepassen, leidt dat tot de volgende inzichten:
- Vanaf 1 maart 2020 geen jaarrekening meer opstellen/deponeren
Deze taak rust namelijk op het bestuur en dat orgaan is verdwenen en vervangen door die van vereffenaar(s). De ‘jaarrekening-plicht’ is nu als het ware vervangen door de plicht van de vereffenaar om ‘rekening en verantwoording’ (en een ‘plan van verdeling’) op te maken en te publiceren. De algemene vergadering (AVA) kan echter wel (het opmaken van) de jaarrekening van de vereffenaar eisen. - Vanaf 1 maart 2020 wel een jaarrekening opstellen/deponeren
Tijdens de vereffeningsperiode, in dit geval van 1 maart 2020 tot 1 september 2020, wordt de boekhouding bijgehouden en wordt nog steeds periodiek verslag gedaan. De jaarrekening verplichtingen (het opmaken, vaststellen en publiceren van de jaarrekening) blijven gelden totdat de vereffening is voltooid. In veel gevallen zal de vereffening van kortte duur zijn, omdat de onderneming al in het zicht van ontbinding is gestaakt. Als de vennootschap binnen de termijn die verplicht tot het publiceren van de jaarrekening ophoudt te bestaan, dan hoeft de jaarrekening niet meer te worden opgemaakt en gepubliceerd.
De vennootschap in voorbeeld 2 blijft ná 1 maart 2020 tot het einde van haar vereffening, op 1 september 2020 bestaan.. Bij toepassing van visie B rijst dan de vraag wie tijdens de vereffeningsperiode de jaarrekening moet opmaken. Er is namelijk geen sprake meer van een bestuur. In visie B rust die verplichting in beginsel op de vereffenaar, omdat deze dezelfde plichten en bevoegdheden (en aansprakelijkheden!) heeft als de bestuurder.
In de praktijk zien we dat het gangbaar is om variant A toe te passen en tijdens de vereffeningsperiode geen jaarrekening op te maken. Er wordt dan een eind- of liquidatiebalans opgemaakt. De vereffenaars kunnen er ook voor kiezen om in de ‘rekening en verantwoording’ zo veel mogelijk te voldoen aan de eisen die worden gesteld vanuit het jaarrekeningrecht.
2 Ontbinding na faillietverklaring door opheffing van het faillissement wegens de toestand van de boedel of insolventie
Wanneer een vennootschap failliet wordt verklaard, leidt dit nog niet direct tot ontbinding van de vennootschap. Dit is afhankelijk van de toestand van het vermogen van de vennootschap als het faillissement wordt opgeheven. Er zijn drie mogelijkheden:
- Het faillissement wordt opgeheven omdat de vennootschap geen baten meer heeft.
Indien een failliete vennootschap onvoldoende baten heeft om de faillissementskosten en de overige boedelschulden (waaronder het salaris van de curator) te voldoen, dan kan de rechtbank, op voordracht van de rechter-commissaris, tot opheffing van het faillissement bevelen. Op dat moment vindt ontbinding van de vennootschap plaats en houdt zij op te bestaan. De curator heeft geen verplichting om de jaarrekening op te stellen vanaf datum faillietverklaring tot en met datum opheffing faillissement. De curator maakt de stukken op, waaronder de boedelbeschrijving en de staat van de boedel, evenals financiële informatie over deze korte periode.
Door de faillietverklaring verliest de vennootschap het beheer en de beschikking over haar vermogen, maar omdat de vennootschap nog niet is ontbonden, blijven de organen van de vennootschap (bestuur, RvC en AVA) hun bevoegdheden en verplichtingen nog wel houden voor zover dat niet strijdig is met de faillissementswet. In beginsel rust dus op het bestuur nog steeds de verplichting om de jaarrekening tijdig op te stellen en te publiceren. Ook over eerdere jaren voor zover deze nog open staan. Er kan wel bij de minister van Economische Zaken om ontheffing worden gevraagd van de verplichting om de jaarrekening op te stellen wegens gewichtige redenen. - Het faillissement wordt opgeheven, er is een (door de rechter bekrachtigde) akkoord tussen de vennootschap en haar schuldeisers
Wanneer de failliete vennootschap met haar schuldeisers een akkoord bereikt over de voldoening van een gedeelte van haar schuld in ruil voor finale kwijting, moet de rechtbank het akkoord nog goedkeuren (homologeren). Indien de rechtbank het akkoord vervolgens goedkeurt, dan wordt het faillissement opgeheven en blijft de vennootschap vervolgens voortbestaan.
Omdat de vennootschap niet dóór de faillietverklaring wordt ontbonden, blijven de organen van de vennootschap (bestuur, RvC en AVA) hun bevoegdheden en verplichtingen houden, voor zover dat niet strijdig is met de faillissementswet. Zowel tijdens als na de opheffing van het faillissement rust de verplichting om de jaarrekening op te stellen en te publiceren dus op het bestuur. - Het faillissement wordt opgeheven, maar er is geen akkoord tussen de vennootschap en haar schuldeisers
Indien tijdens de schuldeisers tijdens een faillissement in de verificatievergadering geen akkoord wordt aangeboden of indien het aangeboden akkoord door de schuldeisers wordt verworpen of de homologatie door de rechter geweigerd wordt, dan verkeert de boedel van rechtswege in staat van insolventie en gaat de curator over tot de vereffening. De vennootschap blijft voortbestaan tot het tijdstip waarop de vereffening door de curator is voltooid.
Gedurende het faillissement - vanaf datum faillissement tot voltooiing vereffening - heeft de curator niet de plicht om een jaarrekening op te maken, zie hierboven. Wel rust op het bestuur nog steeds de verplichting om de jaarrekening op te stellen en te publiceren, ook over eerdere jaren voor zover deze nog open staan. Het bestuur kan bij de minister van Economische Zaken om ontheffing vragen van de verplichting om de jaarrekening op te stellen wegens gewichtige redenen.
Voorbeeld 3 Faillietverklaring – geen baten
De vennootschap wordt op 1 maart 2020 failliet verklaard. Op 1 september 2020 wordt het faillissement opgeheven omdat de curator is gebleken dat de vennootschap onvoldoende baten heeft om de boedelschulden te voldoen. Op dat moment, oftewel per 1 september 2020, houdt de vennootschap op te bestaan.
Stel dat de jaarrekening 2019 op 1 maart 2020 nog niet is opgesteld vastgesteld en gedeponeerd. Door de faillietverklaring verliest de vennootschap het beheer en de beschikking over haar vermogen. Echter, omdat in de periode van 1 maart 2020 tot 1 september 2020 de vennootschap nog niet is ontbonden, blijven de organen van de vennootschap (bestuur, RvC en AVA) hun bevoegdheden en verplichtingen houden voor zover dat niet strijdig is met de faillissementswet. In beginsel rust dus op het bestuur nog steeds de verplichting om de jaarrekening 2019 op te stellen en te publiceren. Er kan wel bij de minister van Economische Zaken om ontheffing van de verplichting om de jaarrekening op te stellen wegens gewichtige redenen worden verzocht.
Wordt de ontheffing verleend, dan heeft het einde van het faillissement wegens onvoldoende baten per 1 september 2020 tot gevolg dat er geen jaarrekening 2019 en ook geen verkorte jaarrekening 2020 hoeft te worden opgesteld.
Voorbeeld 4 Faillietverklaring – aanwezige baten, overeenkomst met schuldeisers
De vennootschap wordt op 1 maart 2020 failliet verklaard. Op 1 september 2020 heeft de vennootschap een, door de rechter bekrachtigd, akkoord met haar schuldeisers gesloten. Op dat moment, oftewel per 1 september 2020, wordt het faillissement opgeheven. De vennootschap wordt dan niet ontbonden en blijft voortbestaan.
In de periode van 1 maart 2020 tot 1 september 2020 is de curator niet verplicht de jaarrekening op te maken. Ook niet voor het nog openstaande boekjaar 2019. In beginsel rust op het bestuur van de vennootschap nog steeds de verplichting om de jaarrekening 2019 op te stellen.
Op 1 september 2020 is er een, door de rechter bekrachtigde, akkoord gesloten tussen de vennootschap en haar schuldeisers, op dat moment wordt het faillissement per direct opgeheven. Dit betekent dat de vennootschap daarna gewoon blijft voortbestaan. De jaarrekening verplichtingen rusten ook vanaf 1 september 2020 op de organen van de vennootschap (bestuur, RvC, ava). Met andere woorden, het bestuur heeft de plicht om de jaarrekening 2019 - en later ook 2020 - op te stellen, aan de AVA voor te leggen en te deponeren.
Voorbeeld 5 Faillietverklaring – aanwezige baten, geen overeenkomst met schuldeisers (insolventie)
De vennootschap wordt op 1 maart 2020 failliet verklaard. Stel er wordt geen akkoord tussen de vennootschap en haar schuldeisers gesloten, de staat van de boedel leidt tot insolventie per 1 mei 2020. De vennootschap wordt ontbonden op de datum van haar insolventie, dat wil zeggen op 1 mei 2020. Omdat de vennootschap nog baten heeft, zal de curator het vermogen vereffenen. Stel de vereffening van de boedel is op 1 september 2020 afgerond, dan is dit ook de datum dat de vennootschap ophoudt te bestaan.
Gedurende het faillissement, oftewel vanaf datum faillietverklaring tot en met datum voltooiing van de vereffening van de boedel (hier: vanaf 1 maart 2020 tot 1 september 2020) heeft de curator niet de plicht om een jaarrekening op te maken. Ook niet voor nog openstaande jaren.
Vanaf 1 maart 2020 rust in beginsel nog steeds op het bestuur de verplichting om de jaarrekening op te stellen en te publiceren, ook over 2019 als dat nog niet was gebeurd. Het bestuur kan bij de minister van Economische Zaken om ontheffing vragen van de verplichting om de nog openstaande jaarrekeningen op te stellen wegens gewichtige redenen. Wordt de ontheffing verleend? Dan heeft het einde van het faillissement door vereffening van de boedel, op 1 september 2020, tot gevolg, dat er geen jaarrekening 2019 en ook geen verkorte jaarrekening 2020 wordt opgesteld en gepubliceerd. Uitsluitend de door de curator opgestelde stukken bevatten financiële informatie van de vennootschap en dan nog slechts over de periode 1 maart 2020 tot 1 september 2020.
Niet (tijdig) deponeren van de jaarrekening kan leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid
Let op: Voor bestuurders van een vennootschap kan het niet of niet tijdig deponeren van de jaarrekening bij de KvK leiden tot hoofdelijke aansprakelijkheid. Bij het niet voldoen aan de deponeringsplicht is namelijk sprake van onbehoorlijke taakvervulling door het bestuur. In het geval van een faillissement ontstaat dan het wettelijke vermoeden dat deze onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is van het faillissement, waardoor de bestuurders tegenover de boedel hoofdelijk aansprakelijk kunnen zijn voor het bedrag van de schulden van de vennootschap voor zover deze niet door vereffening van de overige baten van de vennootschap kunnen worden voldaan. Hierdoor ontstaat een omkering van de bewijslast. Op de bestuurder rust de zware last te bewijzen dat diens (onbehoorlijke) taakvervulling geen belangrijke oorzaak is van het faillissement.
Lees ook ons artikel: Wat zijn gronden voor bestuurdersaansprakelijkheid (BV/NV)? >>