-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Bedrijven in het middensegment van de markt vertonen tekenen van herstel na de recorddaling van het eerste halfjaar van 2020, maar er zijn nog steeds aanzienlijke beperkingen.
Amsterdam: Wereldwijd tonen middelgrote bedrijven zich terughoudend optimistisch over een economisch herstel volgens de laatste cijfers van Grant Thornton's International Business Report* (IBR), waarin de reacties van bijna 5000 top managers in 29 economieën, waaronder de G20, zijn verzameld. Dit volgt op een uitdagend jaar, waarin middelgrote ondernemingen (het middensegment van de markt) hun omzet wereldwijd met gemiddeld 1% zagen dalen, nadat ze rekening hadden gehouden met de impact van COVID-19 ( resp. EU: -5%; APAC: -2%, Noord-Amerika: +3%, Latijns-Amerika +4%).
Economisch optimisme herleeft
Het economisch optimisme onder bedrijven in het middensegment heeft de afgelopen zes maanden een heropleving gekend, waarbij uit onderzoek is gebleken dat 57% van de bedrijven licht tot zeer optimistisch is over de economische vooruitzichten voor de komende twaalf maanden. Deze stijging met 14 procentpunten staat in schril contrast met een half jaar geleden, toen het economisch optimisme door de overheid werd teruggebracht tot het laagste niveau sinds de crisis in de eurozone.
Groeiverwachtingen gaan langzaam omhoog
Met het optimisme dat terug sijpelt in de mentaliteit van de leiders in het middensegment van de markt, draaien andere belangrijke indicatoren ook langzaam omhoog, waarbij 45% van de bedrijven verwacht dat de inkomsten in de komende 12 maanden zullen stijgen (+11 procentpunten op eerste halfjaar), samen met de winstgevendheid (44% +12 procentpunten) en de werkgelegenheid (38% +10 procentpunten). Alle bedrijven blijven echter goed onder het niveau van vóór COVID 2019.
Economische onzekerheid blijft hoog
Dit benadrukt het feit dat de economische onzekerheid op een hoog niveau blijft, waarbij 62% van de bedrijven wereldwijd aangeeft dat dit de grootste beperking is voor hun vermogen om hun bedrijf te laten groeien. En hoewel het optimisme is toegenomen, is dit nog niet wezenlijk doorgedrongen tot de orders, waarbij 52% een tekort aan orders als een beperking noemt. Bedrijven maken zich ook zorgen over de beschikbaarheid van geschoold personeel en de arbeidskosten, waarbij 50% van de bedrijven elk van hen aanhaalt als een beperking voor hun vermogen om te groeien.
Bedrijven doen investeringen - met traditionele categorieën die een comeback maken.
Het belangrijkste investeringsgebied blijft de technologie (51% verwacht dat dit in het komende jaar zal toenemen), gevolgd door de vaardigheden van het personeel (45%) en research en development (44%), aangezien de bedrijven zich blijven inzetten voor een nieuwe wereld van bedrijvigheid. Nu de tweede en derde golf van COVID-19 vele markten raakt, blijft de noodzaak om te investeren in digitale bedrijfsmodellen en om mensen te hebben met de vaardigheden om in de nabije toekomst in een virtuele wereld te opereren, de drijvende kracht achter investeringsbeslissingen. In dit laatste onderzoek zien we echter meer traditionele investeringscategorieën op de voorgrond treden. Het percentage bedrijven in het middensegment van de markt dat wil investeren in nieuwe gebouwen en installaties en machines is met 10 procentpunten gestegen tot respectievelijk 32% en 38%.
Tekort aan financiële middelen blijft een belangrijk punt van zorg
De financiering van die investering en het voldoen aan de voortdurende operationele behoeften tijdens de pandemie zijn echter niet altijd even eenvoudig. Het tekort aan financiële middelen blijft een belangrijk punt van zorg voor bedrijven: 46% van de bedrijven ziet het als een zakelijke beperking voor de komende twaalf maanden, terwijl de recordhoogte van de pandemie in de eerste helft van 2020, toen de pandemie op volle toeren begon te draaien, nog steeds niet is bereikt. Dit ondanks de monetaire versoepeling van het record en de fiscale steun die door talloze regeringen aan bedrijven over de hele wereld wordt verleend terwijl zij proberen de kasstroombeperkingen als gevolg van COVID-19 te verlichten.
Bedrijven beginnen zich voor te bereiden op het herstel
Ter voorbereiding op het herstel geven bedrijven in het middensegment van de markt prioriteit aan het 'gebruik van technologie ter ondersteuning van organisatorisch herstel' en kijken ze naar 'veiligheid op de werkplek en nieuwe wettelijke vereisten voor de werkplek' - met 39% van de bedrijven wereldwijd die strategieën op deze gebieden plannen of uitvoeren. De volgende prioriteit is welke 'financiële middelen nodig zijn' (33%), waarbij ook enige aandacht wordt besteed aan het product- of dienstengebied en de markten waarop men zich moet richten (31%).
Bart Jonker, bestuurder Grant Thornton Nederland zegt:
"De laatste IBR-gegevens laten ons zien dat zakelijke leiders in het middensegment van de markt wereldwijd zeer realistisch zijn over de uitdagingen die de eerste helft van 2021 met zich meebrengen, maar ze worden met een verstandig pragmatisme en veerkracht geconfronteerd met deze onzekerheid.”
Hij vervolgt: "Hoewel de vooruitzichten een echte verbetering laten zien met zowel economisch optimisme als verwachtingen over de omzet en de winst in de lift, is het belangrijk om de context van deze stijgingen op te merken. In veel gevallen zijn de verbeteringen die we zien, te danken aan bedrijven die de komende 12 maanden een vergelijking maken met het zeer sombere economische klimaat van 2020 als gevolg van COVID-19.”
Bart sluit af met: "Zelfs nu er op sommige markten vaccins worden uitgerold, zal het nog enige tijd duren voordat we terug zijn bij iets wat de normaliteit benadert. Veel bedrijven hebben al veranderingen doorgevoerd in hun bedrijfsmodellen en investeringen op dit gebied, en dit toont geen tekenen van achteruitgang, aangezien iedereen in staat lijkt te zijn om te concurreren in een post-COVID-wereld".