-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
10 veelgestelde vragen
Er zijn veel redenen om te kiezen voor ondernemen in een BV. Denk bijvoorbeeld aan:
- het beperken of uitsluiten van risico's en aansprakelijkheid van privévermogen;
- fiscale voordelen bij verkoop of overlijden;
- continuïteit van uw bedrijf bij arbeidsongeschiktheid en overlijden;
- imago naar opdrachtgevers;
- een betere positie bij aanbestedingen;
- anonimiseren van uw burgerservicenummer en andere privégegevens.
Als ondernemer met een eenmanszaak bent u met uw gehele vermogen aansprakelijk. Schuldeisers van uw bedrijf kunnen zich verhalen op bijvoorbeeld uw woning of spaarrekening. Een BV is een rechtspersoon en heeft daarom een eigen, van uw privévermogen, afgescheiden vermogen. Schuldeisers van uw BV kunnen zich alleen verhalen op het vermogen van de BV. Uw privévermogen is veilig, afgezien van bijzondere omstandigheden. Als u onderneemt in een risicovolle branche of personeel in dienst heeft kan een BV daarom voor u aantrekkelijk zijn.
De winst van een eenmanszaak wordt belast met maximaal 52 procent inkomstenbelasting. U kunt gebruik maken van diverse fiscale kortingen voor ondernemers zoals de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling.
De winst van een BV wordt belast met 20 procent tot 25 procent vennootschapsbelasting. Dit tarief is aanmerkelijk lager dan de belasting over de winst van een eenmanszaak/vof. Voordat u het geld in privé kunt uitgeven, is echter een dividenduitkering nodig. Het dividend wordt belast met 25 procent inkomstenbelasting. De totale heffing over de winst van de BV bedraagt dan minimaal 40 procent (20 procent vennootschapsbelasting + 25 procent inkomstenbelasting/dividendbelasting x 80 procent van de winst).
Bij een BV bent u als ondernemer een zogenaamde directeur-groot aandeelhouder (dga) en in dienst van uw BV. Vanwege fiscale wetgeving bent u verplicht aan u zelf een salaris uit te keren van minimaal 45.000 euro. Dit salaris is voor de BV aftrekbaar van de winst en bij u privé belast met maximaal 52 procent inkomstenbelasting. Hierop gelden geen ondernemersfaciliteiten. Een vergelijking tussen de fiscale positie van een eenmanszaak en een BV ziet er dan ongeveer zo uit:
Eenmanszaak | BV | ||||
Winst uit onderneming |
250.000 | Winst uit onderneming | 250.000 | ||
Zelfstandigenaftrek |
7.280 |
-/- | Gebruikelijk loon/salaris dga | 45.000 | -/- |
Winst na zelfstandigenaftrek |
242.720 |
Winst voor belastingen | 205.000 | ||
MKB-winstvrijstelling (14%) |
33.981 |
-/- | Vennootschapsbelasting (20%) | 41.000 | -/- |
Belastbaar inkomen |
208.739 |
Winst na belastingen | 164.000 | ||
Winst uit onderneming | 250.000 | Uitkeren naar privé | 164.000 | ||
Inkomstenbelasting box 1 | 100.183 | -/- | Dividendbelasting (25%) | 41.000 | -/- |
Netto over uit BV | 123.000 | ||||
|
|
Salaris dga | 45.000 | ||
|
|
Inkomstenbelasting box 1 | 17.511 | -/- | |
Netto salaris dga | 27.489 | ||||
Netto inkomen |
149.817 | Netto inkomen | 150.489 | ||
Totale belasting |
100.183 | Totale belasting | 99.511 |
U kunt al een BV oprichten met een startkapitaal van 0,01 euro. Vroeger was het minimale startkapitaal 18.000 euro, maar deze regel is op 1 oktober 2012 vervallen.
U kunt de BV een naam geven die u wilt, mits passend in het normale handelsverkeer. De toevoeging BV aan de naam van de BV is wettelijk verplicht.
Een BV is een zelfstandige entiteit die zelf transacties kan verrichten in het handelsverkeer. De BV wordt daarbij door haar bestuur vertegenwoordigd. Als oprichter bent u vaak zelf de (enig) bestuurder van de BV zodat u alle zeggenschap heeft over haar handelen.
Als oprichter/directeur-grootaandeelhouder (dga) bent u in loondienst van de BV waarvoor u een arbeidscontract afsluit. Voor uw werkzaamheden ontvangt u een salaris.
Belangrijk is om het vermogen van de BV te onderscheiden van uw privévermogen. Zakelijke uitgaven doet u vanaf de bankrekening van de BV. Privéboodschappen betaalt u met uw privé pinpas. Kleine bedragen kunt u van de BV lenen.
Aan het eind van het jaar worden voor een eenmanszaak jaarstukken opgesteld door uw boekhouder of accountant. Ook voor een BV worden jaarstukken opgesteld in de vorm van een jaarrekening. Het is verplicht om (een beperkt deel van) deze jaarrekening te publiceren bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Die publicatie is bij een eenmanszaak niet nodig.
Een BV is jaarlijks verplicht een aangifte vennootschapsbelasting in te dienen bij de Belastingdienst. Tegelijkertijd wordt uw aangifte inkomstenbelasting makkelijker zonder de jaarcijfers van uw eenmanszaak.
Tenslotte is het voor een BV noodzakelijk een salarisadministratie te voeren. Zowel voor u zelf als eventueel personeel.
De meeste ondernemers in een BV-vorm doen dat via twee BV's: een Holding BV die 100 procent van de aandelen bezit in een Werk BV. Door gebruik van twee BV's kunt u (op termijn) aanzienlijk belasting besparen of uitstellen naar later. Veel ondernemingen kunnen ook prima starten met één BV. Later kunt u altijd meer BV's oprichten.
Als u samen werkt met een partner kan het wel handig zijn om direct ieder ook een eigen Holding BV op te richten naast de Werk BV waarin het bedrijf wordt uitgeoefend. Met een eigen holding kunt u bijvoorbeeld zelf uw salaris en de hoogte van uw dividend bepalen.
Welke acties nodig zijn voor oprichting van een BV is vooral afhankelijk van de fiscale gevolgen bij deze overstap.
In de meest eenvoudige variant is een BV snel opgericht, maar kan een aanzienlijk bedrag aan belasting verschuldigd zijn om uw onderneming over te dragen. Dit hangt af van de (meer-)waarde van de onderneming en of u een fiscale oudedagsreserve heeft opgebouwd. Door gebruik te maken van fiscale regelingen kan deze belastingheffing worden voorkomen en/of uitgesteld naar de toekomst.
Bij de overgang van uw onderneming van een eenmanszaak naar een BV-structuur spelen een aantal praktische punten die ook aangepast moeten worden. Denk hierbij onder andere aan:
- informeren personeel en leveranciers over overgang en oversluiten van contracten;
- aanpassen van bedrijfsgegevens op uw briefpapier, website, visitekaartjes en andere bedrijfsuitingen;
- aanpassen algemene voorwaarden;
- beoordelen of benodigde vergunningen overgedragen kunnen worden aan een BV;
- overschrijven kentekens van bedrijfsauto's.
Het meest makkelijk is om de overstap naar een BV-structuur aan het begin van het jaar te maken. Bij een juiste uitvoering kan de overstap met economisch terugwerkende kracht tot 1 januari 2018 worden doorgevoerd. Zo heeft u geen gebroken boekjaren in de administratie.
Bij een overstap mét belastingheffing (ruisend) heeft u hiervoor de tijd tot 30 september 2018.
Met een overstap zonder belastingheffing (geruisloos) heeft u hiervoor zelfs de tijd tot 31 maart 2019. Voorwaarde om deze terugwerkende kracht te verkrijgen is wel dat op tijd een zogenaamde intentieverklaring bij de Belastingdienst wordt geregistreerd voor 1 oktober 2018. Na registratie van een intentieverklaring bent u overigens niet verplicht om een BV op te richten.
Vul de vragenlijst in en ontvang persoonlijk advies en indien wenselijk kosteloos een intentieverklaring.
Voor de oprichting van een BV is een notaris nodig. De oprichting zelf is tegenwoordig erg gemakkelijk en goedkoop te regelen via internet. Bij de overstap van een eenmanszaak naar een BV is vaak extra aandacht nodig voor de over te dragen onderneming of bijvoorbeeld vastgoed. Om belastingheffing te voorkomen kunnen afspraken gemaakt worden met de belastingdienst. Hiervoor is onderzoek en overleg nodig. De kosten zijn erg afhankelijk van de aard en omvang van de eenmanszaak.