Waarmaken van jouw missie

Waarom bestaat jouw organisatie? Wat is haar bestaansreden? Hier heb je vast over nagedacht. Bijna iedere organisatie heeft tegenwoordig een missie geformuleerd die het bestaansrecht van de organisatie omschrijft. Deze missie wordt veelal bijgestaan door een visie van de toekomst en een beschrijving van kernwaarden.

Om de missie waar te maken is een fundament nodig waarop de organisatie bouwt en waarin haar medewerkers vertrouwen. Bouwstenen van een goed fundament zijn: resultaten, middelen, structuur, ketens, mensen en cultuur. Deze whitepaper richt zich op deze laatste twee elementen die nauw met elkaar verbonden zijn. In hoeverre houdt jouw organisatie rekening met de bedrijfscultuur? Welk gedrag vertonen leidinggevenden in jouw organisatie? Wat voor invloed heeft dit gedrag op hoe medewerkers zich voelen?

Melden vanuit twee perspectieven

We bekijken het ‘melden’ vanuit zowel het perspectief van de melder als van de organisatie. Wanneer is iemand een melder? Welke belangen spelen bij een melder een rol? Wat voor gevolgen kan dit hebben voor de melder en voor jouw organisatie? Waarom zijn meldingen voor jouw organisatie van groot belang? En hoe zorgt jouw organisatie ervoor dat de meldbereidheid van melders zo hoog mogelijk wordt?

In vijf stappen naar een effectieve meldprocedure

Het whitepaper geeft je vijf handige stappen om tot een passende en effectieve meldprocedure komen.

  1. Ambitie
  2. Reikwijdte
  3. Nulmeting
  4. Gaten in beleid
  5. Acties definiëren