-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
De Werkkostenregeling (WKR) maakt het mogelijk om - onder voorwaarden belastingvrije vergoedingen aan jouw werknemers te doen. De WKR beschrijft drie zaken:
- Welk deel van jouw loonkosten belast is,
- Welk deel vrijgesteld is,
- Welk deel kan worden toegewezen aan de 'vrije ruimte'
Wat kan de WKR betekenen voor jouw werknemers, of voor jou als directeur-grootaandeelhouder? Dit leggen uit we in onze whitepaper.
Wat is de WKR?
Onder de WKR mag je in 2024 maximaal 1,92 procent voor de eerste 400.000 euro (3% in 2023) van het totale fiscale loon, plus 1,18 procent van de resterende loonsom besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor werknemers. Dit is de 'vrije ruimte'.
Je moet deze, bijvoorbeeld in jouw administratie, aanwijzen en labelen als ‘eindheffingsloon’. Over de vrije ruimte hoef je geen loonheffing af te dragen. Over het bedrag boven de vrije ruimte, betaalt de werkgever een eindheffing van 80 procent. Naast vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen binnen de vrije ruimte kan je andere zaken onbelast vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen die gericht zijn vrijgesteld of waarvan de waarde op nihil is gesteld ('nihilwaardering').
Optie 1: Biedt vrije ruimte mogelijkheid voor vergoeding?
Je mag een vergoeding of verstrekking tot een bedrag van 2.400 euro sowieso aanmerken als ‘gebruikelijk’. Je hoeft dit dus niet verder te onderbouwen en dit bedrag hoeft niet te voldoen aan de maximum afwijking van 30 procent van wat gebruikelijk is.
Overschrijd je het totaal van de vergoedingen en verstrekkingen in de vrije ruimte? Dan moet je hierover een eindheffing van 80 procent betalen. Dit lijkt nadelig, maar de 80 procent eindheffing pakt vaak voordeliger uit dan uitkeren via uw reguliere loon.
Je doet er als dga goed aan te bekijken of er voldoende vrije ruimte is om jezelf een vergoeding van 2.400 euro toe te kennen.
Waarom is overschrijding vrije ruimte vaak voordelig?
Als het totaal van de vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen de vrije ruimte overtreft, ben je als werkgever een eindheffing van 80 procent verschuldigd over het meerdere. Echter, pakt de 80 procent eindheffing vaak voordeliger uit dan via regulier loon. Hoe zit dit?
Voorbeeld: dga als enige werknemer (voor 2024)
Holding BV wil aan de dga, als enige werknemer, een netto vergoeding van 2.400 euro toekennen. Stel dat het tarief waartegen de belastingdienst de werknemer belast 49,5 procent is. Om op 2.400 euro netto uit te komen, moet de BV als werkgever een vergoeding toekennen van 4.752,50 euro, omdat:
Bruto vergoeding | € 4.752,50 |
Af: 49,5% loonheffing | € 2.352,50 |
Netto vergoeding | € 2.400 |
Maar stel:
Berekening WKR-vergoeding 2.400 euro
Stel, jouw loon als dga is 100.000 euro. Dan is de vrije ruimte van de WKR 1.920 euro (maximaal 1,92 procent, 2024) en de overschrijding is 480 euro. De WKR-heffing bedraagt dan 384 euro. Het voordeel van dectoepassing van het eindheffingsregime is dan 2.352,50 - 384 = 1.968,50 euro.
Voor jouw partner geldt dat die als werknemer van de BV ook 2.400 euro mag ontvangen ten laste van de vrije ruimte.
Optie 2: ‘Verlaag’ gebruikelijk dga-salaris in 2024 met de WKR
De gebruikelijkloonregeling bepaalt dat jouw dga-salaris minimaal het hoogste van de volgende bedragen moet zijn:
- (tot en met 2022 75 procent van) van het salaris uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;
- het hoogste salaris van de werknemers die in dienst zijn binnen het bedrijf;
- 56.000 euro (51.000 euro in 2023).
De WKR kan het uit te keren dga-salaris verlagen, waardoor je minder loonheffing hoeft te betalen. De gebruikelijkloonregeling sluit aan bij het loonbegrip voor de loonbelasting, inclusief de bijtelling voor de auto en omvat ook eindheffingsbestanddelen.
Je mag dus de vergoedingen en verstrekkingen die je als eindheffingsbestanddeel onder de vrije ruimte van de WKR brengt, inclusief gerichte vrijstellingen zoals reis- en andere kosten, ook tot jouw gebruikelijk dga-salaris rekenen.
Voorbeeld uit te keren dga-salaris
Dga-salaris: | 75.000 euro |
Bijtelling auto: | 10.000 euro |
Aangewezen WKR-eindheffingsbestanddelen: | 5.000 euro |
Uit te keren dga-salaris: | 60.000 euro |
Extra optie: gebruik WKR voor dga of werknemer met studerende kinderen
Studeren kost al snel 11.000 euro tot 12.000 euro per jaar (Nibud). Heb je als dga zelf studerende kinderen? Of wil je jouw werknemers met studerende kinderen financieel ondersteunen? Dan heb je hiervoor 3 mogelijkheden:
- Studietoelage toewijzen via de WKR
- Studietoelage direct aan het studerend kind toekennen
- Studiefonds oprichten
We lichten de eerste mogelijkheid hier voor jou uit.
Studietoelage toewijzen via WKR
De BV kan als werkgever een studietoelage vergoeden via de WKR. Let op: de vergoeding mag niet meer bedragen dan 3.000 euro. Dit ziet de belastingdienst als gebruikelijk voor het collegegeld en bijkomende kosten.
Voorbeeld
De BV als werkgever geeft de dga als werknemer met studerende kinderen per jaar een vergoeding van 3.000 euro voor collegegeld en bijkomende studiekosten. De werkgever mag deze vergoeding voor studiekosten aanwijzen als eindheffingsloon, want een vergoeding van 3.000 euro voor studiekosten is gebruikelijk.
Let hierbij op dat:
- Er voldoende vrije ruimte beschikbaar is om de studiekostenvergoeding hierin onder te brengen. Als je al gebruikmaakt van de 2.400 euro die sowieso mag, dan zijn de mogelijkheden dus beperkt.
- De BV notulen moet maken, zodat duidelijk is dat de studietoelage tijdig is aangewezen voor de WKR. Dit kan een korte brief zijn voor de dga als werknemer waarin de BV de toewijzing bevestigt.
- De BV het bedrag op de gebruikelijke wijze opneemt in de loonadministratie.
Meer weten?
Wil je meer weten over het als dga optimaal benutten van de vrije ruimte in de WKR, het verlagen van jouw gebruikelijk dga-salaris of over het direct toekennen van 7.649 euro aan een studerende kind of het oprichten van een studiefonds? Hier zijn verschillende mogelijkheden en regels voor. Wij adviseren je daar graag over. Neem contact op met John Boer of bespreek uw specifieke situatie met één van onze adviseurs.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.