-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Waarom is samenloopvrijstelling gunstig?
Bij de directe levering van nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen bent u momenteel 21 procent btw verschuldigd. De samenloopvrijstelling zorgt ervoor dat u niet én btw én overdrachtsbelasting hoeft te betalen. Sinds 2011 mag u de samenloopvrijstelling ook toepassen op de verkrijging van aandelen in een onroerendezaakrechtspersoon (OZR) waarbij de vrijstelling ook van toepassing zou zijn bij een directe verkrijging van de onroerende zaken zelf.
Het is momenteel mogelijk om nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen (voor de btw) over te dragen via een aandelentransactie zonder dat u daar belastingen over betaalt. Een levering van aandelen in een vennootschap is namelijk vrijgesteld van btw. Een aandelentransactie met nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen leidt voor de btw dus meestal tot een lagere belastingdruk in vergelijking met wanneer de btw een niet aftrekbare kostenpost vormt. Heeft een koper geen recht op btw-aftrek? Dan is een aandelentransactie interessant. De belastingdruk is dan namelijk beperkt tot de niet-aftrekbare btw op bijvoorbeeld bouw- en ontwikkelkosten.
Met deze vrijstelling bespaart u belasting. Dit kan leiden tot ongelijkheid tussen marktpartijen. Daarom heeft het kabinet een conceptwetsvoorstel opgesteld om de samenloopvrijstelling bij aandelentransacties aan te passen. Naar aanleiding van de reacties op de internetconsultatie over het conceptwetsvoorstel, zijn nu een aantal wijzigingen aangebracht.
Aanvullende wijzigingen samenloopvrijstelling bij aandelentransacties
De aangekondigde aanvullende wijzigingen van de samenloopvrijstelling bij aandelentransacties moet disproportionele belastingheffing – door de aanpassing van de samenloopvrijstelling – voorkomen:
- Vrijwaring overdrachtsbelasting van aandelentransacties die betrekking hebben op nieuwe onroerende zaken voor de btw. Voorwaarde is dat u deze binnen twee jaar na verkrijging voor minimaal 90 procent voor btw-belaste activiteiten (bijvoorbeeld hotels, logistieke panden en supermarkten) gebruikt.
- Vier procent overdrachtsbelasting op aandelentransacties die betrekking hebben op nieuwe onroerende zaken voor de btw en die u voor minder dan 90 procent voor btw-belaste activiteiten gebruikt (zoals woningverhuur en zorgvastgoed). Dit zorgt voor een evenwichtige belastingdruk tussen directe vastgoedtransacties en aandelentransacties, aangezien bij de laatste ook sprake is van niet-aftrekbare btw op het niveau van de vastgoedentiteit.
- Introductie overgangsregelingen voor projecten waarvoor u vóór Prinsjesdag 2023 al een intentieovereenkomst hebt gesloten en waarbij de levering van de aandelen voor 1 januari 2030 is gepland.
Naar verwachting treedt het wetsvoorstel met ingang van 1 januari 2025 in werking.
Welke impact heeft dit wetsvoorstel op de bouwsector?
Deze wijzigingen kunnen gevolgen hebben voor u als ondernemer in de bouwsector, zoals:
- Voorheen kon u gebruikmaken van de samenloopvrijstelling om belasting te besparen bij de verkrijging van nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen. Met de afschaffing van de samenloopvrijstelling wordt u mogelijk geconfronteerd met een hogere belastingdruk.
- De wijziging kan ook leiden tot stijgende prijzen in de bouwsector omdat men de hogere belastingdruk bij de verkrijging van nieuwe onroerende zaken en/of bouwterreinen doorberekent aan afnemers.
Blijf op de hoogte!
Wij volgen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel op de voet en houden u hier uiteraard van op de hoogte. Voor meer informatie over dit onderwerp en andere gerelateerde onderwerpen, kunt u contact opnemen met één van onze specialisten. Zij staan klaar om u te helpen en te adviseren bij uw fiscale vraagstukken.