U mag de vaste reiskostenvergoeding van uw werknemers van vóór de coronacrisis nog tot en met december 2021 doorbetalen mits deze vaste vergoeding uiterlijk op 12 maart 2020 al vaststond. Voor nieuwe werknemers geldt deze goedkeuring dus niet. Per 1 januari 2022 verandert er het één en ander. Breng deze veranderingen samen met uw salarisadministrateur opnieuw in kaart.
Wat verandert er per 1 januari 2022?
- Thuiswerkdagen tellen niet meer mee als kantoordagen. Betaalt u deze reiskostenvergoeding toch door, dan moet u deze belasten of ten laste van de vrije ruimte in de werkkostenregeling brengen.
- U mag voor de thuiswerkdagen een onbelaste vergoeding betalen van maximaal 2 euro per dag. Deze vergoeding valt vanaf 2022 niet meer in de vrije ruimte van de werkkostenregeling.
- Is er een vast patroon waarbij uw werknemer deels op uw locatie en deels thuis werkt, dan mag u een vaste reis- en thuiswerkvergoeding toepassen.
Hulp nodig bij de berekening?
Wij hebben een tool om de reiskosten- en thuiswerkvergoedingen voor u te berekenen wanneer uw werknemers op vaste dagen thuis of op uw locatie werken. Wilt u deze berekening zelf maken, vraag dan de rekentool op bij uw salarisadministrateur.