-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Het hoofddoel van deze regelgeving is het bevorderen van duurzaam ondernemen en het waarborgen van transparantie in de bedrijfsvoering. Met een krachtig ESG-beleid laten bedrijven zien dat niet alleen winst, maar ook het milieu en de maatschappij belangrijk voor hen zijn. Het is inmiddels duidelijk dat het implementeren van sterke ESG-doelen meerwaarde oplevert, zowel door risico's te beperken als door waarde toe te voegen. Er zijn verschillende manieren om ESG doelen formeel te verankeren in de organisatie, bijvoorbeeld door deze te integreren in de statuten van de vennootschap.
Een mooi voorbeeld van een Nederlands bedrijf met duurzame bepalingen in haar statuten is natuurlijk de Triodos Bank. Maar ook bij bedrijven als Philips, Friesland Campina en de ASN bank zien we hun duurzame ambities in hun statuten terug.
Dit is het tweede artikel in een praktische reeks voor ondernemers die duurzaamheid willen integreren in hun onderneming: hoe zet u deze belangrijke stap en welke voordelen (en uitdagingen) brengt dit met zich mee?
Waarom duurzaamheid in de statuten opnemen?
De statuten zijn de interne regels en bepalingen van een rechtspersoon, zoals vastgelegd in een notariële akte bij de oprichting van deze rechtspersoon. De statuten bevatten belangrijke informatie over de organisatie en het functioneren van de rechtspersoon. Hieronder vallen bijvoorbeeld de doelstellingen, de rechten en verplichtingen van de leden, de wijze van besluitvorming en de bevoegdheden van het bestuur.
Het opnemen van duurzame bepalingen in de statuten van een vennootschap heeft verschillende voordelen, zoals onder andere:
- Betrokkenheid: het opnemen van duurzame bepalingen in de statuten toont dat de onderneming haar ambities om duurzaamheid na te streven ook formeel wil verankeren.
- Meer transparantie: Aandeelhouders en andere belanghebbenden krijgen een beter inzicht in de duurzaamheidsdoelen van de onderneming.
- Reputatie versterken: Het draagt bij aan een positieve reputatie van de onderneming als verantwoordelijke en toekomstgerichte organisatie.
Uitdagingen bij het opnemen van duurzame bepalingen in de statuten
Het opnemen van duurzame bepalingen in de statuten brengt ook uitdagingen met zich mee. Het voert te ver om hier alle juridische consequenties uitvoerig te behandelen, maar houdt als ondernemer zeker dit in de gaten:.
Aansprakelijkheid & derdenwerking
Duurzaamheidsdoelstellingen en ESG-bepalingen in de statuten, geven een indicatie welke principes en waarden de vennootschap nastreeft op dit gebied. Hoewel deze bepalingen in eerste instantie vooral interne richtlijnen geven voor het bestuur en de aandeelhouders, informeren ze ook andere belanghebbenden (derden) over de maatschappelijke en ecologische standaarden van de vennootschap. Dit kan van invloed zijn op hoe anderen de vennootschap zien en of en hoe zij zich met/aan de vennootschap willen verbinden.
Als een onderneming duurzame doelstellingen niet haalt, kunnen aandeelhouders of andere belanghebbenden (waaronder onder omstandigheden ook derden) het bestuur ter verantwoording roepen. Als bestuurders handelen buiten het duurzame statutaire doel van de onderneming en daardoor schade veroorzaken, dan kunnen zij daarvoor aansprakelijk worden gesteld.
Wordt in strijd met deze principes, en dus met de in de statuten opgenomen duurzame doelstellingen gehandeld, dan kán dit dus gevolgen hebben. Overigens leidt dit meestal niet direct tot juridische afdwingbaarheid door derden, tenzij specifieke wetgeving of contractuele afspraken dit ondersteunen.
Operationele beperkingen
Er zijn ook operationele beperkingen waar goed over na moet worden gedacht voor een onderneming duurzame bepalingen in de statuten opneemt. Het vastleggen van specifieke duurzaamheidsdoelen in de statuten beperkt mogelijk de flexibiliteit van de bedrijfsvoering. Dit kan problematisch zijn als de onderneming zich moet aanpassen aan veranderende marktomstandigheden of andere onvoorziene gebeurtenissen. Daarom is het advies om bepalingen in algemene zin op te nemen én deze in interne beleidsstukken in meer detail uit te werken. Bijvoorbeeld:
“De vennootschap beoogt met de uitoefening van het hoofddoel bij te dragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen”
Verder kan het realiseren van duurzame doelstellingen aanzienlijke investeringen vergen, wat de operationele kosten kan verhogen en mogelijk de concurrentiepositie verzwakt als de opbrengsten niet opwegen tegen de kosten.
Kortom: opnemen van duurzame bepalingen is in veel opzichten een goed idee, maar zorg dat u daarbij de uitdagingen niet uit het oog verliest!
In vijf stappen naar duurzame statuten
- Identificeer de duurzame kerngebieden waarop uw onderneming wil inzetten en formuleer duidelijke doelstellingen:
Begin met het identificeren van de belangrijkste duurzaamheidsthema's die relevant zijn voor uw onderneming. Welke zaken op gebied van milieubeheer, sociale verantwoordelijkheid, en governance (ESG) zijn relevant en belangrijk voor uw onderneming? Maak deze doelstellingen concreet en meetbaar. Vaak zijn deze doelen interne beleidsdoelen, die door de vennootschap worden ingebed in haar bedrijfsvoering. Niet elke interne doelstelling leent zich ervoor om opgenomen te worden in de statuten. De in statuten opgenomen doelen zijn meestal algemeen van aard. - Zorg voor draagvlak:
Zorg voor genoeg draagvlak in de organisatie. Betrek aandeelhouders, management, werknemers, klanten en andere belanghebbenden bij het proces om ervoor te zorgen dat de duurzaamheidsdoelen breed worden gedragen. - Voorstel voor statuten(wijziging):
Zijn de voor het bedrijf belangrijke duurzame doelen voldoende duidelijk en is er draagvlak? Kijk dan welke bepalingen in de statuten aangepast kunnen worden om deze duurzame doelen/doelstellingen vorm te geven. Bij een nieuw op te richten vennootschap doet u dit uiteraard direct bij oprichting.
Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van een duurzame statutaire doelomschrijving. Dit is een stap die de vennootschap kan helpen om duurzaamheidsprincipes te integreren in haar bedrijfsvoering en te voldoen aan maatschappelijke en wettelijke verwachtingen.
Een voorbeeld van een statutair doel is bijvoorbeeld: “De vennootschap streeft ernaar haar activiteiten op een milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde wijze uit te voeren, met inachtneming van de principes van duurzame ontwikkeling.”
Een voorbeeld van een statutenwijziging om een duurzame doelstelling op te nemen kan zijn:
Oude doelomschrijving: “De vennootschap heeft als doel: het ontwikkelen, produceren en verkopen van producten”
Nieuwe doelomschrijving: "De vennootschap heeft als doel: het duurzaam ontwikkelen, produceren en verkopen van producten met respect voor mens, milieu en maatschappij”
- Goedkeuring door Aandeelhouders:
Om een statutenwijziging formeel te finaliseren is een akkoord van de aandeelhouders nodig. Met voldoende draagvlak zal dit waarschijnlijk niet tot veel discussie leiden. Bespreek de voorgestelde wijzigingen tijdens de algemene vergadering om zo tot formele goedkeuring te komen. - Implementatie:
Staan alle lichten op groen (en heeft de AVA ingestemd met de statutenwijziging)? Dan vindt de formele statutenwijziging door de notaris plaats.
Om de duurzame doelstelling(en) te waarborgen, is het van belang het bestuur de verantwoordelijkheid te geven voor de implementatie en naleving van de afgesproken duurzaamheidsdoelstellingen.
Tot slot is het belangrijk om transparant te zijn: leg dus vast dat de bestemming van de winst en de investeringen in duurzaamheid jaarlijks worden gerapporteerd aan de algemene vergadering van aandeelhouders. En dat deze opgenomen worden in het duurzaamheidsrapport.
Conclusie
Door duurzame bepalingen op te nemen in de statuten, wordt duurzaamheid stevig verankerd in de besluitvormingsprocessen van de vennootschap. Bestuursbesluiten moeten in overeenstemming zijn met de duurzaamheidsdoelstellingen en het bestuur en de aandeelhouders dragen zo gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de duurzame ontwikkeling van de vennootschap.
Hoewel het opnemen van duurzame bepalingen in de statuten bedrijven kan helpen bij het waarborgen van hun inzet voor duurzaamheid, brengt het ook verschillende uitdagingen met zich mee die zorgvuldig moeten worden overwogen. Het is belangrijk dat bedrijven een evenwicht vinden tussen het nastreven van duurzame doelen en het behouden van de flexibiliteit en efficiëntie van hun bedrijfsvoering. Een grondige juridische en strategische evaluatie is essentieel om de potentiële risico's en voordelen af te wegen.
Een minder openbaar en vergaand alternatief om duurzaamheid toch te verankeren binnen de bedrijfsvoering, is om deze duurzame afspraken onderdeel uit te laten maken van bijvoorbeeld de aandeelhouders overeenkomst, interne beleidsregels, het bestuursreglement en/of management overeenkomsten. Deze opties bekijken we nader in een volgend artikel.
Staat duurzaamheid binnen uw onderneming hoog op de agenda? Dan kan het opnemen daarvan in de statuten een krachtige stap zijn richting een meer verantwoorde en toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Heeft u vragen of wilt u meer weten?
Ons sustainable legal team helpt u graag! Neem contact met ons op.