-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Wat is een auto van de zaak?
Een auto van de zaak, of bedrijfsauto, is een auto die de werkgever een werknemer aanbiedt door zijn of haar functie. De auto van de zaak kan een leaseauto zijn, maar ook een auto die werkgever daadwerkelijk heeft gekocht. Leasen heeft het voordeel dat de leasemaatschappij alle kosten voor onderhoud, wegenbelasting en verzekering draagt.
Welke afspraken over het gebruik van de auto?
Over het gebruik van de auto adviseren wij altijd duidelijke schriftelijke afspraken te maken. Deze afspraken legt u vast in de arbeidsovereenkomst of een ‘gebruikersovereenkomst auto van de zaak’. Belangrijke onderwerpen van zo’n overeenkomst zijn bijvoorbeeld:
- Eigen bijdrage van de werknemer bij privégebruik van de auto;
- Afrekenen van privékilometers bij overschrijding van het afgesproken aantal;
- Aanbrengen van accessoires aan de auto;
- Verplichten tot het inleveren van de auto als de werknemer minder gaat werken;
- Betalen van een boete of afkoopsom als de werknemer eerder opzegt dan de afgesproken leasetermijn;
- Inleveren van de auto bij ziekte of uitdiensttreding van de werknemer;
- Verdelen van verantwoordelijkheid voor het betalen van eventuele verkeersboetes;
- Verdelen van verantwoordelijkheid voor het betalen van de schades aan de auto;
Verder is het mogelijk dat u in zo’n overeenkomst afspraken vastlegt over wie in de auto van de zaak mag rijden. Mag bijvoorbeeld alleen de werknemer zelf van de auto gebruikmaken of ook zijn/haar partner? De gebruikersovereenkomst wordt door zowel u als de werknemer ondertekend, zodat het een bindende afspraak is.
Privégebruik en bijtelling
Of de werknemer de auto wel of niet in privé mag gebruiken, verdient bijzondere aandacht. Als de werknemer de auto ook voor privé doeleinden mag gebruiken, is het extra belangrijk hier duidelijke afspraken over te maken. Hier ontstaat namelijk makkelijk discussie over.
Als de werknemer per kalenderjaar meer dan 500 privé-kilometers rijdt, moet hij of zij bijtelling betalen. Bijtelling houdt in dat een werknemer extra belasting betaalt wanneer de werknemer een auto van de zaak ook privé gebruikt. De hoogte van de bijtelling wordt berekend op twee vlakken: op basis van de cataloguswaarde van de auto en hoe vervuilend deze is. Zo geldt voor een elektrische auto een lager bijtellingspercentage dan voor een benzineauto.
Verder is het belangrijk dat u de bijtelling goed verwerkt in de salarisadministratie. Gebruikt de werknemer de auto wel privé en is hiervoor geen of geen juiste bijtelling berekend? Dan is het mogelijk dat de fiscus een naheffingsaanslag oplegt. Deze is als werkgever niet altijd door te berekenen aan de werknemer.
Afspraken omtrent inleveren auto bij ziekte of uitdiensttreding
Wordt uw werknemer ziek? Of heeft hij/zij een conflict met een leidinggevende waardoor deze niet meer kan werken? Dat kan vervelende gevolgen hebben. Meestal leveren werknemers een bedrijfsauto niet zo graag in. Zeker als de werknemer deze ook privé gebruikt en wanneer de auto als een gegeven goed wordt beschouwd. Daarom is het belangrijk dat er voor zulke scenario’s afspraken zijn. Denk hierbij aan afspraken als het inleveren van de auto na twee maanden van arbeidsongeschiktheid of bij schorsing.
Een werknemer hoeft bij het inleveren van de auto van de zaak niet financieel gecompenseerd te worden voor het privégebruik hiervan. Uit rechtspraak volgt namelijk dat het privégebruik van een leaseauto, waarvan is overeengekomen dat deze op enig moment moet worden ingeleverd tijdens arbeidsongeschiktheid, niet valt onder het loonbegrip zoals vastgelegd in de wet. Er moet dan wel zijn overeengekomen dat de werknemer de auto inlevert tijdens arbeidsongeschiktheid.
Daarbij is het goed om in de arbeidsovereenkomst of gebruikersovereenkomst op te nemen dat de werknemer de auto van de zaak bij uitdiensttreding inlevert.
Alternatieve mobiliteitsvormen
Niet alle werknemers hebben de behoefte aan een auto van de zaak. Sommige werknemers wonen dichtbij het werk en gaan liever op de fiets naar het werk. Andere werknemers gaan juist op een ‘groene’ manier naar het werk, zoals met de trein of de bus. Voor dat soort situaties is er voor u als werkgever ook een andere mogelijkheid, bijvoorbeeld het aanbieden van een mobiliteitsbudget aan uw werknemer. Andere alternatieven zijn een onbelaste reiskostenvergoeding, een NS-Business Card of een fietsregeling. Uiteraard hangt deze keuze ook af van het type functie van de werknemer en of de werknemer alleen woon-werk kilometers maakt of ook zakelijke kilometers.
Conclusie
Het opstellen van een gebruikersovereenkomst voor de auto van de zaak is maatwerk. Laat deze dan ook altijd opstellen of controleren door een jurist. Zo krijgt u hier achteraf geen discussie over met uw werknemer. Onze arbeidsjuristen adviseren u uiteraard graag hierover.