-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Wat staat er in de achtste voortgangsbrief?
In december 2022 stuurden de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Financiën een uitgebreide voortgangsbrief aan de Tweede Kamer over de toekomstige regelgeving rondom zelfstandigen. Het kabinet is van plan om uiterlijk op 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium volledig op te heffen. In de aanloop daar naartoe is een aantal maatregelen aangekondigd die de balans moet herstellen op de arbeidsmarkt en de regels rondom het werken als zelfstandige en met zelfstandigen toekomstbestendiger moeten maken.
Toename van het aantal zzp’ers in een krappe arbeidsmarkt
Het aantal zzp’ers in de zorg neemt jaarlijks toe. Volgens het CBS is het aantal zzp’ers in het derde kwartaal van 2022 gegroeid naar 1,2 miljoen. De groei ging het hardst in de zorg- en welzijnsberoepen. In het derde kwartaal van 2022 nam het aantal werknemers met ongeveer 13.000 af en nam het aantal zzp’ers met ongeveer 34.000 toe ten opzichte van een jaar eerder.
Werkenden bieden zich binnen de zorgsector steeds vaker als zzp’er aan. Redenen hiervoor zijn onder meer het hogere inkomen dat hiermee kan worden verdiend, de behoefte aan flexibiliteit om het werk in te delen, zelf het werk te kunnen plannen en te combineren met ander werk of andere verplichtingen. Hierbij houden zzp’ers vaak te weinig rekening met risico’s als inkomensuitval, ziekte of pensioen.
Werkgevenden geven aan dat de toename van zzp’ers zorgt voor een nog hogere werkdruk voor werknemers in loondienst. Zzp’ers beperken zich vaak tot de hoofdtaken en zo komen de ‘minder leuke’ klussen, zoals administratieve taken en diensten, op het bordje van de werknemers in loondienst. Er ontstaat een vicieuze cirkel: de prikkel om ook als zzp’er te werken wordt voor ‘achterblijvers’ steeds groter. De zorgsector ervaart deze problematiek als urgent.
Veel opdrachtgevers willen werkenden graag duurzaam aan zich binden met het aanbieden van een arbeidsovereenkomst. Echter, zij voelen zich vanwege de schaarste gedwongen om zzp’ers in te huren om zo de bezetting op orde te houden en de roosters te vullen. Dit geldt ook in situaties waarin er eigenlijk sprake is van een arbeidsovereenkomst, of waarbij het werk zich in de kern niet leent voor werken buiten dienstbetrekking.
Herstellen balans
Het kabinet wil de balans herstellen ten aanzien van de verhouding tussen het aantal zzp’ers en werkenden in loondienst met behulp van maatregelen langs drie lijnen. Dit zijn:
- Inzetten op een gelijker speelveld tussen de zelfstandige en de werknemer met betrekking tot de sociale zekerheid en fiscaliteit;
- Meer duidelijkheid creëren over de vraag wanneer gewerkt wordt als werknemer dan wel als zelfstandige; en
- Het versterken en verbeteren van de handhaving op schijnzelfstandigheid.
We lichten deze drie lijnen kort toe.
Inzetten op een gelijker speelveld
Het kabinet beoogt een gelijker speelveld tussen werknemers en zelfstandigen te creëren door de (fiscale) verschillen tussen werkenden te verkleinen. Hiervoor worden zowel fiscale als niet-fiscale maatregelen genomen. In het Belastingplan 2023 heeft het kabinet twee fiscale maatregelen opgenomen om meer balans aan te brengen tussen werkenden in loondienst en zzp’ers:
- Het sneller afbouwen van de zelfstandigenaftrek. Deze wordt in verschillende stappen verlaagd van € 6.310 in 2022 naar € 900 in 2027. Hierdoor zal de gemiddelde belastingdruk dichter bij die van een werknemer komen te liggen.
- De uitfasering van de fiscale oudedagsreserve.
Daarnaast staat in de brief ook de voortang van een aantal maatregelen op niet-fiscaal gebied. Hierbij gaat het onder andere om een verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen en de mogelijkheden voor collectieve onderhandelingen voor zzp’ers onder het mededingingsrecht.
Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties
Het kabinet wil met de tweede lijn inzetten op het wettelijk kader rondom de beoordeling van arbeidsrelaties. Dit verkleint het ‘grijze gebied’ tussen werknemers en zzp’ers. Dat geeft de echte zelfstandig ondernemers de ruimte om te ondernemen en geeft de werkenden in loondienst voldoende bescherming. Het kabinet hoopt dit te bewerkstelligen door het criterium ‘gezag’ te verduidelijken en een rechtsvermoeden op te nemen.
Gezagscriterium
Het criterium ‘werken in dienst van’, oftewel ‘gezag’, staat centraal bij de arbeidsrechtelijke bescherming en de hoogte van sociale en fiscale afdrachten. Deze open norm voor de beoordeling van arbeidsrelaties wordt veelal vormgegeven door casuïstische rechtspraak. Het kabinet is voornemens om de volgende drie hoofdelementen van deze open norm de komende tijd verder in te vullen en uit te werken:
- Is er sprake van het geven van instructies en het houden van toezicht, oftewel ‘klassiek’ materieel gezag?
- Is het werk organisatorisch ingebed in de onderneming van de werkgevende?
- Is er sprake van zelfstandig ondernemerschap binnen de desbetreffende arbeidsrelatie? Dit element kan een belangrijke contra-indicatie zijn voor de vraag of er sprake is van het bestaan van een arbeidsovereenkomst.
Let op! De codificatie van het criterium ‘inbedding van het werk in de organisatie’ zal nadrukkelijker duidelijk maken dat zelfstandigen en werknemers niet zonder meer kunnen worden ingezet binnen dezelfde organisatie, voor hetzelfde werk en met dezelfde inrichting van de werkzaamheden. Dit betekent overigens niet dat bij een indicatie van inbedding in de organisatie in de toekomst automatisch sprake is van een arbeidsovereenkomst. Het blijft – zoals ook nu al op basis van jurisprudentie geldt - gaan om een beoordeling van de drie genoemde hoofdelementen in onderlinge samenhang.
Het kabinet streeft ernaar om de bovengenoemde hoofdelementen uitgewerkt te hebben in een wetsvoorstel voor de zomer van 2023. Uiteindelijk zal het wetsvoorstel begin 2024 worden ingediend bij de Tweede Kamer.
Rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst
Er wordt door het kabinet tevens gewerkt aan de inzet van een (civielrechtelijk) rechtsvermoeden van werknemerschap. Het rechtsvermoeden is voornamelijk gericht op werkenden die een minder goede onderhandelingspositie hebben. Het kabinet wil het rechtsvermoeden baseren op een uurtarief waarvan de hoogte nog nader wordt onderzocht. Zo zou er bij een tarief onder een bepaalde norm het (weerlegbare) rechtsvermoeden van werknemerschap gaan gelden. De werkende kan zich in deze situatie beroepen op het rechtsvermoeden. Vervolgens is het dan aan de werkgevende om aan te tonen dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Komen ze er onderling niet uit, dan kan werkende (of een vakbond) de kwestie aan de rechter voorleggen.
Het rechtsvermoeden werkt in beginsel niet door naar de socialezekerheidswetgeving en de fiscaliteit. Pas als een rechter oordeelt dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst geldt deze uitspraak wel in brede zin.
Versterking en verbetering van de handhaving
Wat de derde lijn van maatregelen betreft, heeft het kabinet de ambitie om hiermee op korte termijn de handhaving te versterken en te verbeteren. Ook is het kabinet voornemens om uiterlijk op 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium volledig op te heffen. Zo werkt de Belastingdienst aan haar capaciteit door extra medewerkers in te zetten voor de handhaving op de kwalificatie van arbeidsrelaties. Daarnaast benadrukt het kabinet dat een goede en actieve samenwerking tussen de markt en de Belastingdienst van groot belang is. Om deze reden zal de Belastingdienst ondersteuning bieden aan de betrokken partijen en zal er extra aandacht worden besteed aan dossiers waar er grote onzekerheid heerst over de juistheid van de kwalificatie van de arbeidsrelatie. Niet alleen de samenwerking met opdrachtgevers en opdrachtnemers is van groot belang, maar ook met koepels en bracheorganisaties, dienstverleners en andere overheidsorganisaties. Uiteindelijk zal dit moeten leiden tot de situatie dat de burgers en bedrijven zoveel mogelijk uit zichzelf regels gaan naleven.
Ten slotte zal het kabinet voor onder andere de zorgsector extra aandacht besteden aan de samenhang van generieke en sectorspecifieke maatregelen vanwege de specifieke aard van de problematiek binnen deze sector.
Tot slot
De voorgestelde maatregelen zijn onderdeel van een brede arbeidsmarkthervorming. Het kabinet werkt bovengenoemde plannen uit in een wetsvoorstel dat richting de zomer van 2023 voor internetconsultatie voor kan liggen, met het streven de wetgeving met ingang van 2025 in werking te laten treden. Zodra er meer bekend wordt, zullen wij je uiteraard weer informeren.
Meer weten over werken met zelfstandigen binnen de zorg?