-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Welke acties moet u vòòr 1 januari 2024 ondernemen voor de Wtza?
- Bent u een bestaande zorgaanbieder met meer dan 10 zorgverleners? Dan moet u een vergunning aanvragen bij het CIBG
- Bent u een bestaande zorgaanbieder met meer dan 25 zorgverleners? Dan moet u een interne toezichthouder aanstellen.
- Bent u een na 1 januari 2022 opgerichte zorgaanbieder of zorgaanbieder waarvan de organisatiestructuur is gewijzigd? Dan moet u een vergunning aanvragen, uw jaarverantwoording van 2022 deponeren en een interne toezichthouder aanstellen (bij meer dan 25 zorgverleners).
Voor wie geldt de Wet toezicht zorgaanbieders Wtza?
De Wtza wetgeving geldt voor alle zorgaanbieders. Een zorgaanbieder is een instelling dan wel een solistisch werkende zorgverlener (artikel 1 Wtza). Voorbeelden zijn:
- huisartsen, tandartsen, orthodontisten, psychologen;
- apotheken, fysiotherapeuten, medisch specialisten, thuiszorg;
- solist of besloten vennootschap, klinieken, maatschappen, zelfstandig behandel centra (ZBC), coöperaties die beroepsmatig zorg verlenen.
Wat regelt en betekent de Wtza voor u?
De Wtza regelt aan welke eisen alle zorgaanbieders moeten voldoen voordat ze zorg mogen verlenen. De overheid is van mening dat hierdoor:
- de zorgkwaliteit verbetert;
- meer bewustzijn komt bij startende zorgaanbieders;
- goed bestuur wordt geborgd;
- de transparantie en verantwoording wordt vergroot.
In grote lijnen raakt de Wtza de meldplicht, de vergunningsplicht, het intern toezicht, de financiële bedrijfsvoering en de jaarverantwoording.
Voor wie geldt de meldplicht WZTA?
De meldplicht geldt voor alle nieuwe en bestaande zorgaanbieders die nog niet in beeld zijn bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Via het zorgaanbiedersportaal kan gecontroleerd worden of de onderneming in het Landelijk Register Zorgaanbieders staat ingeschreven.
WZTA vergunningsplicht
Het systeem van de Wtza vergunning vervangt het systeem van de WTZi-toelating. Deze Wtza-vergunning legt meer nadruk op de kwaliteit van zorg en kent geen automatisch toegelaten instellingen meer. Daarbij zijn meer weigerings- en intrekkingsgronden aan de vergunning verbonden.
De Wtza vergunningplicht geldt voor:
- zorginstellingen die medisch specialistische zorg verlenen;
- zorginstellingen die met meer dan tien zorgverleners zorg verlenen (zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg).
Bestaande praktijken waar meer dan 10 zorgverleners werkzaam zijn, moeten vòòr 1 januari 2024 de vergunning hebben aangevraagd bij het CIBG.
Intern toezicht
In principe moeten alle vergunningsplichtige zorgorganisaties een interne toezichthouder hebben, tenzij er tien of minder zorgverleners werkzaam zijn.
Eerstelijnszorginstellingen met minder dan 25 zorgverleners zijn eveneens uitgezonderd van een interne toezichthouder (Raad van Toezicht). Het gaat hierbij om zorgverleners die:
- zorg verlenen zonder verblijf en;
- geen medisch specialistische zorg, verpleging, persoonlijke verzorging of begeleiding aanbieden.
Voorbeelden zijn huisartspraktijken, verloskundige praktijken, tandartspraktijken, abortusklinieken, apotheken en fysiotherapiepraktijken.
Eisen Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht moet bestaan uit ten minste drie personen die twee keer voor een periode van ten hoogste vier jaar benoemd kunnen worden. Daarmee sluit de Wtza aan op de regels uit de Governance Code Zorg.
Enkele eisen waar bij de vergunningsverlening aan wordt getoetst zijn:
- eis van een onafhankelijk toezichthouder (indien van toepassing);
- eis van een systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit van zorg;
- eis van een interne procedure, ingeval van incidenten;
- eis van financieel gescheiden administratie van zorgactiviteiten van andere beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten (artikel 40a, lid 2 WMG);
- eis van rechtmatig declareren en het voeren van een ordelijke en controleerbare financiële administratie.
Indien een interne toezichthouder verplicht is, zullen mogelijk ook de statuten hierop aangepast moeten worden.
Financiële bedrijfsvoering
De overheid is van mening dat voor het verlenen van goede zorg het van belang is om de bedrijfsvoering goed op orde te hebben. In de Wtza zijn daarom nieuwe regels over transparante financiële bedrijfsvoering vastgelegd, zodat de bedrijfsvoering controleerbaar en inzichtelijk wordt.
Deze regels gelden voor alle zorgaanbieders die worden betaald uit de Zvw, de Wlz of een VWS-subsidie (behalve voor ZZp’ers). De regels zijn onder andere:
- eenduidige verdeling taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden over financiële bedrijfsvoering en schriftelijke vastlegging daarvan;
- scheiding in financiële zin van zorgactiviteiten en andere activiteiten;
- ontvangsten, betalingen en andere inkomsten zijn terug te voeren naar de bron en bestemming.
Jaarverantwoording
Op grond van artikel 40b van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) moeten álle zorgaanbieders zich jaarlijks verantwoorden door middel van een openbare jaarverantwoording. De overheid wil dat iedere zorgaanbieder die met collectieve middelen wordt bekostigd aanspreekbaar is op de professionaliteit, continuïteit en integriteit van zijn bedrijfsvoering. Er zijn termijnen gesteld waarbinnen gerapporteerd dient te worden bij een landelijk centraal punt.
De eisen voor de jaarverantwoording zijn:
- eenmanszaken (geen zzp’er): zes financiële ratio’s, conform bijlage 3 RojW;
- kleine rechtspersonen: enkelvoudige jaarrekening conform bijlage 1 model A en B RojW;
- middelgrote en grote rechtspersonen: enkelvoudige jaarrekening conform bijlage 1 model C en D RojW of geconsolideerde jaarrekening groep;
- personenvennootschap (vof, maatschap, cv): balans en staat van baten en lasten conform bijlage 2 RojW.
Er zijn door de NZa handreikingen uitgebracht waarin informatie wordt gegeven over de verplichtingen van de openbare jaarverantwoording.
Tot slot
Veel zorgaanbieders hebben direct of indirect (via een branchevereniging) bezwaar aangetekend tegen de Wtza wetgeving en haar verplichtingen. Dit heeft ertoe geleid dat de minister een pauze heeft ingelast. De pauze geldt voor de deponeringsplicht van de jaarverantwoording voor de boekjaren 2022 en 2023 voor bestaande zorgaanbieders voor wie een verantwoordingsplicht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nieuw is.
Nieuwe zorgaanbieders die na 1 januari 2022 zijn opgericht of van organisatiestructuur gewijzigd, vallen dus niet onder deze vrijstelling. Zij moeten aan alle, voor hen van toepassing zijnde, Wtza verplichtingen voldoen.
Ook instellingen die zowel zorg als jeugdhulp leveren, bijvoorbeeld instellingen voor geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg, vallen niet onder de pauze.
Vragen? Schakel op tijd een specialist in
De Wtza wetgeving kent veel specifieke bepalingen. De specialisten binnen Grant Thornton helpen u graag verder. Of u nu meer wilt weten over eerstelijnszorg, apotheken of een andere toepassing.