-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Whitepaper CSRD
Als samenleving staan we voor een immense verduurzamingsopgave om onze wereld leefbaar te houden. Van ondernemingen wordt verwacht dat zij daarin verantwoordelijkheid nemen, voor de impact op mens, milieu en samenleving.
In de loop van het afgelopen decennium is het belang van duurzaamheid over de hele wereld aanzienlijk toegenomen. Naast de manier waarop mensen hun leven leiden, ook de manier waarop overheden beleid formuleren en hoe organisaties bedrijfsmodellen ontwikkelen en plannen maken voor de toekomst.
De voortdurende pandemie heeft ondertussen een paradoxale uitdaging voor organisaties in het middensegment van de markt veroorzaakt.
En ondanks Covid-19 is de noodzaak van actie op het gebied van duurzaamheid nog nooit zo urgent geweest.
Linda Mannerby, Head of Sustainability bij Grant Thornton Sweden, legt uit: "Organisaties die de wereldwijde uitdagingen en risico's begrijpen, hun bedrijfsmodellen aanpassen en hun bedrijfsimpact (zowel positief als negatief) beheren, hebben een grotere kans om op lange termijn te overleven".
Duurzaamheid in het middensegment van de markt
Het is duidelijk dat duurzaamheid een strategische focus is geworden voor blue-chip organisaties. In lijn met de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de VN hebben organisaties als Shell, Unilever, Microsoft, Apple en American Airlines - om er maar een paar te noemen - onlangs allemaal plannen aangekondigd om hun netto-kooldioxide-uitstoot binnen de komende decennia tot 0 te reduceren. Het IBR-onderzoek van Grant Thornton heeft zich gericht op de mate waarin organisaties in het middensegment van de markt duurzaamheid omarmen.
De bevindingen tonen aan dat een aanzienlijk deel van de organisaties in het middensegment van de markt op het belang daarvan is afgestemd: iets minder dan de helft (48 procent) gelooft dat duurzaamheid een netto positieve financiële impact op hun organisatie heeft, terwijl een vergelijkbaar aantal (47 procent) verwacht dat een duurzame aanpak leidt tot een betere operationele efficiëntie en lagere kosten. Ondertussen zegt 43 procent dat financieel succes en duurzaamheid even belangrijk zijn.
Het middensegment van de markt is duidelijk afgestemd op het groeiende belang van duurzame organisaties, maar de gegevens suggereren ook dat veel organisaties in het middensegment van de markt niet zeker weten hoe ze hun engagement op het gebied van duurzaamheid in de praktijk moeten brengen. 48 procent is het ermee eens dat de meeste organisaties van hun omvang niet weten waar ze moeten beginnen als het gaat om duurzaamheidsmeting.
Een andere opmerkelijke bevinding is dat organisaties in opkomende markten meer prioriteit geven aan duurzaamheidskwesties dan hun tegenhangers in ontwikkelde economieën en ook een groter positief financieel effect verwachten van de integratie van duurzaamheid.
Waarom duurzaamheid omarmen?
Een van de belangrijkste motiverende factoren voor organisaties in het middensegment van de markt om van duurzaamheid een leidend strategisch principe te maken, zijn de groeikansen die een dergelijke aanpak kan creëren.
Een van de belangrijkste drijfveren om duurzaamheid in de strategie te integreren, is het verkrijgen van investeringen, aangezien er jaar na jaar meer kapitaal in de wereld wordt toegewezen in overeenstemming met de duurzaamheidsparameters. Veel beleggers en banken gebruiken duurzaamheid ook als maatstaf voor de manier waarop een organisatie met risico's omgaat.
Ivri Verbin, Chief Executive Officer van Good Vision, legt uit: "Een ander punt is dat als ik aan een grotere organisatie wil verkopen, ze willen dat leveranciers in lijn met hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen vallen omdat ze verantwoordelijk zijn voor een verantwoorde toeleveringsketen."
En dit kan één van de factoren zijn die ervoor zorgen dat organisaties in opkomende economieën eerder prioriteit geven aan duurzaamheid. Verbin merkt op dat de vraag van grotere organisaties in meer ontwikkelde landen om duurzaamheid te implementeren, ook de opkomende landen dwingt om aan deze kwesties te voldoen om aan hen te kunnen verkopen.
“Het integreren van duurzaamheid in de kernstrategie van de organisatie is ook de drijvende kracht achter innovatie en ultieme organisatiegroei”, legt Katerina Katsouli, ESG & Sustainability Director bij Grant Thornton Griekenland, uit. "Meer innovatie leidt tot een stijging van de omzet en draagt zo sterk bij aan de groei van de organisatie. Duurzame en maatschappelijk verantwoorde organisaties kunnen een duidelijk punt van merkdifferentiatie neerzetten en hen helpen om zich af te schermen van concurrenten met lagere kosten.
"Deze organisaties winnen ook veel waarde als het gaat om reputatie. Ze zijn beter in staat om vertrouwen op te bouwen met de stakeholders, om bereidwillige aanbevelingen van klanten te krijgen en om zichzelf te beschermen tegen schandalen, wettelijke uitdagingen en andere reputatieschokkers".
De impact van een duurzame aanpak
Als de trend naar duurzaamheid doorzet, zegt Emma Verheijke, Partner sustainability & impact services bij Grant Thornton Nederland, kunnen organisaties in het middensegment van de markt het zich gewoonweg niet veroorloven om achter te blijven.
"Wat we in Nederland en in heel Europa zien, is dat er meer en meer factoren zijn die deze transitie versnellen: van financiën en medewerkers naar het sentiment van klanten en zelfs naar de regels voor openbare aanbestedingen. Dus als u deze transitie niet gaat maken en duurzaamheid omarmt, is uw organisatie dan toekomstbestendig? Bent u er over 5 jaar?"
Verheijke voegt daaraan toe: "Ik weet niet of dit concept al echt is geland en ik denk dat veel organisaties de pijn zullen voelen als ze deze transitie niet snel maken.
"Duurzaamheid is niet langer een leuk project aan de zijkant: het is onderdeel van je kernstrategie. Het heeft invloed op je risico's, je kansen, je langetermijnplanning, hoe je omgaat met je mensen, je middelen en je leveranciers, maar ook op de vraag van de consument. Organisaties die dat inzien en anticiperen op deze vraagstukken hebben in de toekomst de meeste waarde".
Verbin is het daarmee eens: "De duurzaamheidsrevolutie is in veel opzichten vergelijkbaar met de digitale revolutie: organisaties die weigeren om duurzaamheid te omarmen, blijven achter."
Het IBR heeft vastgesteld dat bijna twee derde (61 procent) van de organistaies in het middensegment van de markt denkt dat de wereldwijde trends op het gebied van duurzaamheid, fundamentele veranderingen in de bedrijfsmodellen in hun sector vereisen.
Valentina Yakhnina, Sustainability Manager bij Grant Thornton Israël, voegt hieraan toe: "Een neveneffect van het verduurzamen van uw grondstoffenbeheer is dat u de efficiëntie kunt verhogen en de kosten kunt verlagen. Bijvoorbeeld als u zich inspant om de hoeveelheid materialen die u gebruikt te verminderen of als u nieuwe manieren vindt om afval te verminderen.”
De obstakels om te verduurzamen
Voor veel organisaties in het middensegment van de markt is de financiële inspanning die nodig is om een duurzaamheidsprogramma uit te voeren een grote hindernis die moet worden overwonnen. En één die nog problematischer is geworden als gevolg van de financiële druk rond de coronacrisis.
Julia Höglund, duurzaamheidsadviseur bij Grant Thornton Zweden, zegt: "De grootste uitdaging is het kortetermijndenken. Zelfs als we dat niet willen, zitten we nog steeds in een systeem waarin we gedwongen worden om de driemaandelijkse financiële doelstellingen te halen. En dit is nog steeds de drijvende kracht achter de verandering binnen organisaties.
"De vraag die we meestal van klanten krijgen is: wat is het rendement van deze investering? Dit is soms moeilijk te beantwoorden in financiële termen, omdat het afhankelijk is van zoveel wereldwijde en consumentenfactoren. Wat we wel kunnen meten is het rendement op de belegging in alle ESG-activiteiten (milieu, maatschappij en bestuur), die van invloed kunnen zijn op de totale financiële prestaties".
Identificeren van waarde
Sue Almond, Global Head of Assurance bij Grant Thornton, zegt dat de bevindingen van het IBR, waarin werd vastgesteld dat veel organisaties een sterk verband leggen tussen duurzaamheid en financiële prestaties, bijzonder bemoedigend waren. Ze legt uit: "De financiële prestaties van de organisatie ondersteunen de eigen duurzaamheid. Dus als er een duidelijke lijn is tussen duurzaamheidsmaatregelen en de algemene financiële prestaties van de organisatie, dan heb je die zakelijke noodzaak: zo win je de harten en de geesten.”
Markus Hakansson, Hoofd Duurzaamheid Bedrijfsadvies bij Grant Thornton Zweden, voegt toe: "Je vermogen om waarde te creëren als organisatie is niet alleen afhankelijk van financiële factoren. Niet-financiële factoren - sociale en milieufactoren - hangen samen met 80 procent van het vermogen van het bedrijf om waarde te creëren. En uiteindelijk is waarde geld.”
"Maar deze waarde, die of de kennis van de werknemers kan zijn of het structurele kapitaal, kan vele jaren in de organisatie worden gehouden voordat het geld wordt. Inzicht in dit concept van duurzaamheid kan een probleem zijn voor het bestuur en de eigenaars."
Eerste stappen in duurzaamheid
Höglund zegt dat de sleutel tot het uitwerken van de duurzaamheidsdoelstellingen van een organisatie het openen van een dialoog met de belanghebbenden is. "Het gaat erom uit te vinden wat de stakeholders werkelijk eisen", legt hij uit. "Deze belanghebbenden variëren van investeerders en kredietverstrekkers tot klanten, werknemers en het grote publiek. Volgens het IBR verwacht 49 procent van de organisaties in het middensegment van de markt meer druk van bestaand en toekomstig talent om in het komende jaar duurzamer te worden, terwijl 55 procent verwacht meer druk van hun klanten te krijgen.”
Verbin voegt hieraan toe: "Het hele idee van duurzaamheid is het begrijpen van de verwachtingen van belanghebbenden en het proberen te reageren als een organisatie. Dialoog zal cruciale inzichten opleveren en veel van je problemen oplossen. Je kunt geen innovatieve organisatie zijn zonder te luisteren. En de sociale netwerken maken het heel gemakkelijk om te luisteren."
“Tegelijkertijd,” zegt Mannerby, “moeten organisaties hun huidige positie beoordelen op het gebied van milieu en maatschappij. "Je moet begrijpen waar de positieve en negatieve gevolgen liggen”, legt ze uit. "Een van de eenvoudigste manieren om dit te doen, is door je waardeketen in kaart te brengen: dit soort impactanalyses kan je helpen om de bestuursleden te bereiken, het bewustzijn te vergroten en risico's te identificeren".
Duidelijkheid vanaf het begin
Organisaties moeten vanaf het begin duidelijk zijn over wat ze proberen te bereiken door te verduurzamen, zegt Verheijke. "Is het compliance? Communicatie? Financiering? Het aantrekken en behouden van talent of al het bovenstaande? Want dat bepaalt de richting die je op gaat."
“Zodra de doelstellingen en materiële impactgebieden zijn vastgesteld, kunnen organisaties beslissen welke rapporterings- en beoordelingskaders het beste passen”, voegt ze eraan toe. “In plaats van te beginnen met een bepaald kader of een bepaalde methodologie en achterwaarts te werken.”
Mark Hucklesby, directeur financiële verslaggeving bij Grant Thornton, zegt dat de recente ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheidsrapportage waarschijnlijk zullen leiden tot de ontwikkeling van een uniforme set van niet-financiële verslagleggingsstandaarden ter vervanging van het grote aantal concurrerende duurzaamheidsstandaarden die momenteel van kracht zijn.
"Er wordt een breed scala aan duurzaamheidsvragen gesteld door verschillende belanghebbenden die betrokken zijn bij hun toeleveringsketens“, legt hij uit. "En als je niet in staat bent om een duidelijk antwoord te geven als je gevraagd wordt naar je duurzaamheidsfilosofie, zal dat toekomstige kansen belemmeren. Een geïntegreerde en uniforme set van duurzaamheidsstandaarden zorgt voor de broodnodige transparantie en vergelijkbaarheid".
Verbin zegt dat het belangrijk is om vanuit de hele organisatie een buy-in voor duurzaamheidsprogramma's te krijgen: "Ik stel voor om medewerkers te betrekken bij het vormgeven van dergelijke programma's: medewerkers zijn verbonden en veel van hen zijn millennia oud: ze zijn opgegroeid in de duurzaamheidsrevolutie en het maakt deel uit van hun DNA. Ze staan ook dichter bij de praktijk."
“In dezelfde geest is communicatie van vitaal belang om een dialoog op te bouwen en het vergroten van bewustzijn met potentiële klanten, investeerders en andere belanghebbenden”, voegt Yakhnina eraan toe. "Dit hoeft geen lang verslag te zijn, maar een zeer duidelijke en praktische uitleg van wat je precies hebt gedaan en welke waarde het heeft."
Duurzaamheid in het middelpunt van de strategie plaatsen
“Uiteindelijk,” zegt Hakansson, “moeten duurzaamheidsoverwegingen in het middelpunt van alle besluitvorming binnen de organisatie worden geplaatst. "Het gaat er niet alleen om dat duurzaamheid in het bedrijfsmodel wordt opgenomen: het moet ook worden meegenomen in de strategie, de tactiek en de bedrijfsvoering", legt hij uit.
"In de perfecte situatie moet elke beslissing op tactisch, operationeel en strategisch niveau worden genomen op een drievoudige basis, waarbij rekening wordt gehouden met de gevolgen voor het milieu, de maatschappij en de financiën."
Maak contact met onze sustainability & impact specialisten om te onderzoeken hoe u de duurzaamheidsstrategie in uw organisatie kunt integreren.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.