-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Geïmporteerde producten met geringe waarde
Wat verandert er voor u als producten met een geringe waarde verkoopt, die eerst moeten worden ingevoerd in de EU?
De btw vrijstelling voor invoer van kleine zendingen van 22 euro verdwijnt. Bij elke invoer is dus btw verschuldigd.
Als uw onderneming goederen vanuit een niet EU-land invoert in de EU, dan betaalt u btw bij invoer in het land van aankomst van de goederen. Op dit moment zijn zendingen met een geringe waarde tot en met € 22 vrijgesteld van deze invoer-btw. Deze vrijstelling komt per 1 juli 2021 te vervallen.
Eén loket voor afstandsverkopen van ingevoerde producten met een geringe waarde – de invoerregeling.
Bij invoer in de EU is vanaf 1 juli 2021 altijd invoer-btw verschuldigd maar kunt onder de volgende voorwaarden gebruik maken van een nieuwe invoerregeling (IOSS).
- Verkopen aan consumenten van producten die uit een niet EU-land worden verzonden of vervoerd;
- U bent als verkoper betrokken bij de verzending of het vervoer; en
- De waarde van de afzonderlijke producten is niet meer dan € 150 per zending (intrinsieke waarde = netto bedrag zonder verzend en handling kosten).
De invoerregeling wordt IOSS genoemd. Op hoofdlijnen ziet de regeling er als volgt uit:
- U draagt maandelijks in één loket de btw af over al uw ingevoerde verkopen met een waarde tot en met € 150 per zending.
- U berekent de btw tarief van het land van eindbestemming.
- Niet in de EU gevestigde ondernemers (geldt niet voor Noorwegen als de goederen uit Noorwegen komen) moeten een tussenpersoon/fiscaal vertegenwoordiger die gevestigd is in de EU aanwijzen.
- Bij de invoer van de producten krijgt u onder de invoerregeling een speciale btw-vrijstelling.
- Slechts wanneer de IOSS wordt toegepast kunnen goederen in het vrije verkeer worden gebracht in een andere EU-lidstaat dan de EU-lidstaat van bestemming.
- IOSS maakt "Groen kanaal" - snelle douaneafhandeling voor zendingen met een geringe waarde - mogelijk.
Indien geen gebruik wordt gemaakt van de IOSS of de bijzondere regeling voor douaneagenten en koeriers waarbij maandelijks aangifte wordt gedaan, is direct bij de invoer btw verschuldigd. De mogelijkheid om via een art. 23-vergunning de invoer-btw aan te geven in de reguliere btw-aangifte blijft bestaan in Nederland.
Veranderingen voor verkopers via platforms
De positie van “platforms”
In bepaalde gevallen worden de zogenaamde “platforms” (inclusief webshops) vanaf 1 juli 2021 verantwoordelijk gemaakt voor de verschuldigde btw. Als een platform verkoop van een daadwerkelijke leverancier faciliteert (dat betekent dat het platform de daadwerkelijke verkoper in contact brengt met een consument dat resulteert in de levering van een goed via het platform) dan kan in bepaalde gevallen zogenaamde platformfictie van toepassing zijn.
Als de platformfictie van toepassing is dan wordt een platform een gelijkgestelde leverancier die voor de btw geacht wordt de goederen te leveren aan de consument in plaats van de daadwerkelijke leverancier.
Platformfictie kan van toepassing zijn aan leveringen van goederen en ook diensten. Er gelden verschillende regels voor verkopen waarbij de goederen al binnen de EU zijn en verkopen waarbij de goederen nog moeten worden ingevoerd.
- Wanneer een platform/webshop faciliteert bij verkopen van goederen afkomstig van buiten de EU wordt het platform/webshop geacht de goederen te hebben geleverd aan de consument wanneer de goederen een intrinsieke waarde (netto bedrag zonder verzend en handling kosten) hebben van niet meer dan 150 euro. Wanneer het pakketje wordt ingevoerd op naam van de leverancier of de consument dan zal ervoor gezorgd moeten worden dat degene die invoert beschikt over het IOSS nummer (invoerregelingnummer) van het platform / webshop. Alleen in dat geval kan een vrijstelling bij invoer worden verkregen. Anders zal degene op wiens nam het pakket wordt ingevoerd op reguliere wijze invoer-btw moeten betalen.
- Als goederen (van alle waarden) al ingevoerd zijn in EU op een moment dat ze zijn verkocht via een platform aan een consument in de EU dan is de platformfictie alleen van toepassing als de onderliggende leverancier niet in de EU gevestigd is. Dat geldt voor EU afstandsverkopen en ook voor lokale leveringen.
Verkoop vanuit voorraad in EU-land naar particulieren in ander EU-land
Wat verandert er per 1 juli 2021 voor de positie van ondernemers die verkopen vanuit voorraad (bijvoorbeeld via eigen online webshop) in een EU-land naar particulieren in andere EU-landen?
OSS voor afstandsverkopen naar andere EU landen over de grens in EU – vereenvoudiging voor het doen aangifte - OSS
Vanwege het vervallen van de omzetdrempels moet u vanaf 1 juli btw betalen in de EU-landen waar uw goederen heen gaan.
Om te voorkomen dat u zich moet aanmelden bij de belastingdiensten in alle landen waar u levert, kunnen vanaf 1 juli 2021 EU afstandsverkopen (en alle grensoverschrijdende B2C diensten) worden aangegeven in de OSS aangifte. In EU-lidstaat van OSS registratie kan de ondernemer vervolgens OSS-aangifte doen om de btw aan te geven die hij in de lidstaten van de EU is verschuldigd. Op de OSS-aangifte moet de ondernemer per EU-lidstaat de totale vergoeding en de daarover verschuldigde btw vermelden. Het totaal van alle btw-bedragen moet hij betalen aan de belastingdienst van de EU-lidstaat waar hij zich heeft aangemeld voor de OSS-regeling. Die EU-lidstaat zorgt dan voor doorbetaling naar de andere EU-lidstaten. Lees meer over btw-wijzigingen per 1 juli 2021 voor online B2C verkopen.
Het is voor webshops en ook ondernemers die handelen via deze webshops van belang om tijdig na te gaan wat hun btw-positie is per 1 juli 2021. Heeft u vragen of wilt u uw specifieke situatie bespreken? Neemt u dan gerust contact met onze btw-specialisten op.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.