-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wat speelde er?
In een eerdere uitspraak in C 931/19 (Titanium) koos het HvJ-EU voor een strikte uitleg van het begrip VI. Hierin stelde zij namelijk dat voor de oprichting van een VI eigen personeel vereist is.
Een Duits farmaceutisch bedrijf Berlin Chemie AG (BC) contracteerde zijn Roemeense (klein)dochteronderneming om verschillende marketing- en representatiediensten te verlenen. BC was de enige klant van deze dochteronderneming en had volgens de verwijzende rechter permanent toegang tot haar technische en personele middelen die BC voor economische activiteiten nodig had.
De diensten die de dochteronderneming aan BC verleende, waren vooral bedoeld om informatie te verstrekken over farmaceutische producten die BC verkocht. Het personeel van de Roemeense onderneming nam alleen bestellingen aan van distributeurs van geneesmiddelen in Roemenië en stuurde deze door naar BC. Daarnaast stuurde zij facturen van BC naar haar klanten in Roemenië. De dochteronderneming was dus niet direct betrokken bij de verkoop en levering van farmaceutische producten en zij ging in naam van BC geen verbintenissen aan met derden.
De Roemeense belastingdienst was van mening dat door de activiteiten van de dochteronderneming van BC in Roemenië een VI ontstond en de plaats van levering dus Roemenië. Hierdoor was de dochteronderneming, op grond van artikel 44 van de btw-richtlijn van de EU, Roemeense btw verschuldigd over de diensten.
Kan dochteronderneming/afzonderlijke rechtspersoon VI zijn?
Het HvJ-EU oordeelde in eerdere zaken over het begrip VI (Dong Yang C 547/18 en Welmory C 605/12) dat een (afzonderlijke) juridische entiteit een VI van een andere (geassocieerde) juridische entiteit kan zijn.
Daarnaast stelt het HvJ-EU dat de kwalificatie van een inrichting als VI niet alleen afhangt van de rechtspositie van de betrokken entiteit en bevestigt daarmee dat een dochteronderneming een VI voor btw-doeleinden kan zijn wanneer de moedermaatschappij in een ander land is gevestigd.
Volgens het HvJ-EU hoeft uw vennootschap niet over eigen personele en technische middelen in een ander land te beschikken. U hoeft voor het bestaan van een VI alleen het recht te hebben om over die middelen te beschikken alsof het uw eigendom is. Bijvoorbeeld door op grond van contracten middelen ter beschikking te stellen aan de onderneming en de contracten niet op korte termijn op te kunnen zeggen.
In Welmory stelde het HvJ-EU al dat personeel en technische middelen van een andere entiteit voldoende zijn om een VI te laten ontstaan en dat de middelen niet van de vennootschap hoeven te zijn. De rechtspersoon hoeft dus niet over eigen personele en technische middelen te beschikken als de entiteit de middelen van de derde op dezelfde manier gebruikt als die van de entiteit zelf.
Moeten middelen van een inkoop-VI het mogelijk maken diensten voor eigen behoeften af te kunnen nemen? Het HvJ-EU verwijst ook naar artikel 11, lid 1, VATR. Hierin is bepaalt dat de inkoop VI voldoende structuur moet hebben zodat zij de aan haar geleverde diensten kan ontvangen en gebruiken voor eigen zakelijke behoeften/economische activiteiten.
Kan VI diensten zowel leveren als ontvangen?
De personele en technische middelen die haar dochteronderneming aan BC ter beschikking stelde en die volgens de Roemeense belastingdienst het bestaan van een VI van BC in Roemenië mogelijk maakten, zijn ook de middelen waarmee de Roemeense dochteronderneming de diensten levert naar BC. Hierdoor is de dochteronderneming VI in Roemenië zowel de leverancier als de ontvanger van deze diensten. Dit kan niet. U mag dezelfde middelen niet gebruiken om dezelfde diensten zowel te verlenen als te ontvangen.
Dit laatste is een belangrijk nieuw aspect bij het bepalen of een VI ontstaat. Het is niet eerder genoemd door het HvJ-EU.
Wat besluit HvJ-EU?
Het HvJ-EU concludeerde dat de Duitse vennootschap BC geen VI heeft in Roemenië, omdat zij in dat land geen structuur heeft om daar diensten van haar dochteronderneming te ontvangen en gebruiken voor de doeleinden van haar economische activiteit: het verkopen van farmaceutische producten.
Wanneer moet u hierover nadenken?
Het HvJ-EU geeft belangrijke richtlijnen over hoe u het bestaan van een VI moet vaststellen. Ook al gaat het in de uitspraak over het bestaan van een VI wanneer de entiteit bepaalde marketing- en representatiediensten ontvangt, kan de uitspraak bredere implicaties hebben.
Het bestaan van een VI is zeer relevant als u B2C levert en ook als u B2B-diensten verleent (bijvoorbeeld voor de plaats van levering en de verleggingsproblematiek) en levering van goederen (bijvoorbeeld voor de toepassing van de EU-call-off stock vereenvoudiging).
U moet overwegen of er een risico (of kans) bestaat dat de Belastingdienst een andere juridische entiteit als uw VI beschouwt. Stel uzelf de vraag: kan een afzonderlijke juridische entiteit als bedrijf over uw personele en technische middelen beschikken alsof zij eigenaar van deze middelen is? Dezelfde middelen kan u echter niet gebruiken om zowel de diensten te verlenen als te ontvangen.
Wat betekent deze beslissing voor u?
Na de uitspraak van het HvJ-EU in de zaak Titanium bleek dat het HvJ-EU een beperkte uitleg gaf voor het begrip VI door te stellen dat eigen personeel nodig is om een VI op te richten. Het HvJ-EU bevestigt echter in de laatste zaak een bredere benadering die voortvloeit uit de uitspraken in de zaken Dong Yang en Welmory. Het HvJ-EU bevestigt dus dat het voor de oprichting van een VI niet vereist is dat een rechtspersoon over eigen personele en technische middelen beschikt als de middelen van de derde door de entiteit op dezelfde manier worden gebruikt als die van de entiteit zelf. Dit betekent dat bijvoorbeeld door het inhuren van personeel van een externe dienstverlener of een dochteronderneming onder bepaalde voorwaarden een VI kan ontstaan.
Meer informatie?
Wilt u hier meer gedetailleerde informatie over, neem dan contact met ons op.