-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Wat zijn ROZ-modellen?
Wet- en regelgeving voor verhuur van onroerend goed is niet eenvoudig. Er zijn vaak bepalingen waarvan een verhuurder niet ten nadele van een huurder mag afwijken. In de ROZ-modellen staat duidelijk omschreven wat wel en niet mag bij de verhuur van onroerend goed. Oorspronkelijk bedoeld voor het gebruik voor de leden van de Raad van Onroerende Zaken (veelal commerciële verhuurders), worden deze modelcontracten op zeer grote schaal (ook door niet leden) gebruikt en bieden zij zekerheid voor de praktijk. Eens in de paar jaar zorgen wetswijzigingen en/of maatschappelijke ontwikkelingen voor aanpassingen in deze modelcontracten.
Wat is er gewijzigd in het ROZ-modelcontract huur winkelruimte?
1. Omzetafhankelijke huur
Hierbij geldt een maandelijks minimumbedrag als basishuur wat de verhuurder vermeerdert met een omzetafhankelijk variabel deel. Op basis hiervan kunt u het standaardartikel in het contract, dat uitgaat van een vaste maandelijkse huur, vervangen door een speciaal ontworpen clausule.
2. Wederzijds overleg bij collectieve maatregelen
Het modelcontract schrijft ook voor dat huurder en verhuurder met elkaar in overleg gaan wanneer de overheid collectieve maatregelen oplegt, zoals lock downs. Uit rechtsspraak blijkt dat bij beperking van de gebruiksmogelijkheden van het gehuurde door overheidsmaatregelen, ook verhuurders op enigerlei wijze verplicht zijn om financiële verantwoordelijkheid te nemen om het nadeel van de huurder te beperken.
3. Instemmen bepaling exacte openingstijden
Winkeliers voelen zich soms door verhuurders en/of winkeliersverenigingen, op basis van de door de gemeenten vastgestelde openingstijden, gedwongen hun winkel open te stellen op zon- en/of feestdagen of in de avonduren. Dit terwijl zij dat, bijvoorbeeld vanuit geloofsovertuiging, niet willen. In de nieuwe versie van het ROZ-modelcontract huur winkelruimte staat daarom een bepaling waarin de verhuurder de exacte openingstijden kan invullen waarmee de huurder uitdrukkelijk instemt. Dit schrijft de Winkeltijdenwet 2022 huurders en verhuurders ook voor. Binnen deze openingstijden geldt voor de huurder dan wel een exploitatieverplichting.
4. Duurzaamheidsmaatregelen
In het aangepaste ROZ-modelcontract is een uitgebreide bepaling opgenomen zodat huurder en verhuurder vooraf afspraken maken over duurzaamheid (artikel 15). Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen, uit bijvoorbeeld het Activiteitenbesluit Milieubeheer, om (ooit verplichte) duurzaamheidsmaatregelen te nemen, zoals de regeling voor energielabels die sinds 1 januari 2023 voor kantoorruimte al verplicht minimaal label C voorschrijft. Mag u het energielabel van het gehuurde tijdens de looptijd van de huur niet langer gebruiken, dan moeten huurder en verhuurder in overleg maatregelen nemen. Meestal zullen de kosten voor de upgrading naar een duurzamer energielabel voor rekening van de huurder komen, tenzij het casco huur betreft. Wijzigingen die de huurder wenst door te voeren in het pand met het oog op energiebesparing mogen niet zonder meer worden geweigerd door de verhuurder. Andersom, investeert een verhuurder duurzaam in het pand, dan mag de verhuurder de huur in beginsel verhogen als deze energiebesparende maatregelen leiden tot lagere energielasten bij de huurder. In het modelcontract zit een bijlage (matrix) waarin verhuurder en huurder naar eigen inzicht duurzaamheidsafspraken kunnen vastleggen.
5. Inzicht in water- en energieverbruik
In het aangepaste ROZ-modelcontract huur winkelruimte staat ook dat de huurder de verhuurder toestemming geeft inzicht te hebben in het water- en energieverbruik en deze informatie op afstand uit te mogen lezen (slimme meter). Ook kunnen verhuurder en huurder overeenkomen om over en weer informatie uit te wisselen over het energieverbruik (gas- en elektriciteit) en het verbruik van water in zowel algemene als afzonderlijke delen van het pand. Dit bevordert het terugdringen van energie- en watergebruik en leidt tot een eerlijke verdeling van kosten. Verwerkt de verhuurder hierbij persoonsgegevens van de huurder? Dan moet de verhuurder, bijvoorbeeld in een contract, voorzien in een privacyprotocol of -statement. Zo is duidelijk voor welk doel de verhuurder deze informatie gebruikt.
Hoe sluit u dit ROZ-modelcontract af?
Uiteraard kunt u het ROZ-modelcontract huur winkelruimte digitaal ondertekenen (ook dat is nieuw). Wil de huurder na ondertekening toch nog een aanpassing en stemt de verhuurder daarmee in, dan zijn de kosten wel voor de huurder. In de bepaling is nu namelijk opgenomen dat voor elke aanpassing op verzoek van de huurder na de ondertekening van de huurovereenkomst, de huurder minimaal 300 euro administratiekosten exclusief btw moet betalen. Zorg er daarom voor dat de huurovereenkomst bij het sluiten zo volledig mogelijk is. Ook daarbij is het ROZ-model een prima uitgangspositie.
Wat voegt een juridisch adviseur nog toe?
Win bij het aangaan van huurovereenkomsten van winkelruimte (en ook bij andere huurruimten) altijd juridisch advies in. Zo weet u zeker dat u afspraken goed vastlegt en dat de huurder en de verhuurder op tijd op de hoogte zijn van hun rechtspositie. U sluit een huurovereenkomst meestal voor meerdere jaren en u bent dus voor langere tijd aan elkaar verbonden. Dan is het goed te weten wat u van elkaar verwacht.
Neem voor juridisch advies bij het opstellen of reviewen van uw huurovereenkomsten contact op met onze in huurrecht gespecialiseerde juristen of onze adviseurs real estate & construction.