-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Er is sprake van een verplicht belaste levering van een onroerende zaak als de ondernemer deze levert voor, op of binnen twee jaar na de eerste ingebruikname. Let goed op de uitzondering bij ingebruikname vóór levering! De Rechtbank Gelderland besliste namelijk begin dit jaar dat de samenloopvrijstelling niet van toepassing was bij de verkrijging van een pand dat nog niet gereed was, maar wel al in gebruik was genomen. De zaak lag als volgt.
Een ondernemer moest in 2018 noodgedwongen zijn bedrijf verhuizen naar zijn nieuwe locatie die nog in aanbouw was. Het nieuwe pand was nog lang niet gereed, maar omdat zijn huurcontract voor de oude locatie afliep en het voor hem financieel niet mogelijk was om een andere locatie te huren, had hij geen andere keus. Ondanks dat het pand nog niet gereed was, kon hij het met behulp van noodvoorzieningen toch in gebruik nemen. In 2019 was het pand nog steeds niet gereed, maar heeft hij het in die toestand toch verkocht aan vier gezamenlijk optredende kopers. Voor de omzetbelasting was de levering in 2019 een verplicht belaste levering, omdat sinds de eerste ingebruikname medio 2018 nog geen twee jaar waren verstreken. Ondanks de ingebruikname in 2018, probeerden de kopers toch de samenloopvrijstelling voor de overdrachtsbelasting toe te passen. Om geen risico's te lopen, hebben de kopers wel overdrachtsbelasting afgedragen waarna ze vervolgens bezwaar maakten tegen hun eigen aangifte.
Standpunt kopers
De kopers zijn van mening dat de betrekking van het pand in 2018 niet als ‘ingebruikname’ in de zin van de samenloopvrijstelling gold omdat het pand nog niet gereed was én omdat de verkoper in 2018 noodgedwongen zijn bedrijf moest verplaatsen naar een pand dat ‘half gereed’ was. Volgens de kopers kon het pand op het moment van de verkoop, objectief gezien, nog niet duurzaam zijn betrokken volgens de bestemming. Dat de verkoper al tijdens de bouwfase gebruikmaakte van het pand is, gezien de bijzondere omstandigheden waarin de verkoper verkeerde, volgens hen een subjectief gegeven.
Standpunt Belastingdienst
De Belastingdienst is echter van mening dat het bij een feitelijke ingebruikname niet van belang is dat het gebouw nog niet geheel af en/of opgeleverd is. Doorslaggevend is dat het gebouw feitelijk in 2018 in gebruik is genomen, het personeel in het pand werkte, de volledige inventaris en/of bedrijfsmiddelen zijn overgebracht van het oude naar het nieuwe pand en het feitelijk gebruik van het pand in overeenstemming is met de bestemming waarvoor het gebouw is ontworpen en dus duurzaam was.
Uitspraak Rechtbank
De Rechtbank gaf de Belastingdienst gelijk. Blijft u dus alert op het moment van de eerste ingebruikname. Ook al is het pand bij ingebruikname nog niet af en heeft u noodvoorzieningen nodig om het pand überhaupt te kunnen gebruiken. Is dat gebruik in overeenstemming met de bestemming waarvoor het gebouw is ontworpen, dan is dat de eerste ingebruikname en kan dat de toepassing van de samenloopvrijstelling verhinderen. Let op: kán verhinderen.
Biedt de projectontwikkelaarsregeling nog mogelijkheden?
Op de uitsluiting van de samenloopvrijstelling na de eerste ingebruikname geldt namelijk nog een uitzondering: de projectontwikkelaarsregeling. Deze regeling houdt in dat de samenloopvrijstelling toch van toepassing is wanneer de verkrijging binnen zes maanden na de eerste ingebruikname plaatsvindt en de koper de btw geheel of gedeeltelijk kan aftrekken. Deze projectontwikkelaarsregeling is ooit ingevoerd om projectontwikkelaars niet te hinderen bij de verkoop van zakelijk beleggingsvastgoed: in verhuurde staat verkoopt dat namelijk beter dan leegstaand. Helaas hielp de projectontwikkelaarsregeling de ondernemer in deze casus niet omdat in die zaak ongeveer een jaar was verstreken na de eerste ingebruikname.
Heeft u vragen?
Vraagt u zich af of u gebruik kunt maken van de samenloopvrijstelling? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.