-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Huurindexatie: hoe komt dit tot stand?
Uw huurcontract(en) voor bedrijfs- of winkelruimten zijn waarschijnlijk opgesteld volgens de modelcontracten en de algemene bepalingen van de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ). In deze huurovereenkomsten staat dat de verhuurder de huurprijs mag aanpassen aan de geldende Consumenten Prijs Index (CPI). Deze periodieke (meestal jaarlijkse) aanpassing van de huurprijs geldt meer als inflatiecorrectie en niet als huurverhoging. Meestal ontstaat hierover daarom geen discussie tussen huurder en verhuurder. De gemiddelde inflatie over 2022 was echter zo hoog, ruim 10 procent (in 2021 was dit slechts 2,7 procent), dat dit nu wel tot discussie kan leiden. Bij de huurindexatie gebruiken de ROZ-modelcontracten daarnaast ook een bepaalde formule en gaan hierbij uit van het CPI-cijfer dat het CBS maandelijks publiceert.
Deze formule luidt:
Nieuwe huurprijs = huurprijs op datum wijziging X indexcijfer van de maand 4 maanden vóór de wijzigingsdatum: het indexcijfer 16 maanden vóór de wijzigingsdatum
Op dit moment gelden volgens deze formule de volgende data als uitgangspunt:
Nieuwe huurprijs (per 1 januari 2023) = huurprijs per 1 maart 2023 X CPI september 2022: CPI september 2021
Juist de prijsindex over september was het hoogste van 2022 (14,5 procent) en weegt dus ‘zwaar’ bij de bepaling van de nieuwe huurprijs. Veel indexaties gaan in vanaf 1 januari of 1 februari van het nieuwe jaar. En hoewel de gasprijzen op dit moment dalen, is de inflatie nog ongekend hoog.
Huurindexatie werkt door in de toekomst
De huurindexatie op basis van deze formule werkt niet alleen voor heel 2023 door, maar ook in de verdere toekomst. In de algemene bepalingen staat meestal vermeld dat de verhuurder de huurprijs in de toekomst niet wijzigt als de indexering leidt tot een lagere huurprijs dan de laatst geldende. Dus: ook al neemt de inflatie verder af, leidt dit op termijn niet automatisch tot een lagere huurprijs.
Mag dit zomaar?
Is deze uitkomst onder alle omstandigheden te rechtvaardigen? Aan de ene kant hebben verhuurder en huurder een afspraak om de huurprijs bij geldontwaarding aan te passen. Aan de andere kant houdt deze formule geen rekening met de gemiddelde inflatie over heel 2022.
Wat kan ‘kerninflatie’ hierin betekenen?
Het toepassen van ‘kerninflatie’ kan dit oplossen: een inflatiecijfer dat geen rekening houdt met productcategorieën met sterk schommelen prijzen, zoals energie en voedingsmiddelen. Het CBS publiceert maandelijks een vergelijkbaar prijsindexcijfer zonder energie (gas en warmte) en (motor)brandstof. Dit cijfer levert over september 2022 een inflatie op van ‘slechts’ 6,5 procent in plaats van 14,5 procent. Ook al is in de algemene bepalingen van het ROZ-modelhuurcontracten de maandelijkse index van het CBS leidend en mogen verhuurders dus uitgaan van 14,5 procent over september 2022, kunnen verhuurders en huurders kiezen om deze alternatieve maatstaf te hanteren of aan te sluiten bij een jaargemiddelde of een indexatiemaximum af te spreken voor de rest van de huurperiode.
Moeten verhuurders de inflatie dan zelf incasseren?
Natuurlijk confronteren energiemaatschappijen verhuurders ook met de doorbelasting van hoge tarieven voor gas, warmte en elektriciteit en krijgen zij door de inflatie ook te maken met andere prijsstijgingen. De contractuele mogelijkheid van indexatie is juist bedoeld om deze negatieve effecten te verdisconteren. U moet zich echter ook bedenken dat deze manier van indexatie huurders dubbel 'straft': zij krijgen via de indexatie de aan verhuurders doorbelaste prijsstijgingen voor energie grotendeels doorbelast én moeten zelf ook de hogere rekening van de energieleverancier betalen.
Wat kunt u als (ver)huurder doen?
Hebben huurders problemen om, naast alle andere uitdagingen van deze tijd, de forse huurverhoging op basis van de toegepaste indexatie te betalen? Kom dan samen tot een oplossing. Een verhuurder heeft hierbij een sterkere onderhandelingspositie want een lagere indexering is voor een huurder lastig af te dwingen. Een verhuurder heeft aan de andere kant ook belang bij financieel gezonde huurders zodat zij de huur op tijd kunnen betalen, ook op de lange termijn.
Blijf in contact met uw (ver)huurder!
Overleg op tijd met uw (ver)huurder en maak aan de hand van een alternatieve manier van indexatieberekening bestendige afspraken. Komen jullie er samen niet uit, dan is voor huurders een gang naar de rechter niet altijd kansloos. Een rechter kan, net als met de huurkortingsprocedures tijdens corona, de uitzonderlijke hoge inflatie aanmerken als een ‘onvoorzienbare omstandigheid’. Hierbij hebben beide partijen bij het tot stand komen van de huurovereenkomst geen rekening gehouden (ondanks het bestaan van een indexatiebeding in de overeenkomst). Ook kan een rechter een geldende contractsbepaling, zoals de indexatieclausule, geheel of gedeeltelijk buiten werking stellen als de gevolgen hiervan volgens de rechter in de gegeven omstandigheden onaanvaardbaar zijn.
Wij helpen u graag bij vastlegging van afspraken
Meestal zijn verhuurders en huurders prima in staat om op dit punt goede afspraken te maken. Zeker bij een langdurige relatie, zoals een huurovereenkomst, is continuïteit belangrijk. Heeft u als (ver)huurder toch moeite om tot definitieve afspraken te komen of wilt u advies bij het maken en vastleggen van afspraken met uw (ver)huurder? Neem dan contact op met één van onze Bouw & vastgoed specialisten. Wij helpen u graag verder.