-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Beïnvloedende factoren bij waardebepaling in box 3
Voor bedrijfs-onroerend goed moet u in box 3 waarderen op de waarde in het economisch verkeer. Hier kennen we veel definities van. Feitelijk is het de verkoopwaarde of de waarde die blijkt uit een taxatierapport. Continue veranderende omstandigheden beïnvloeden deze waarde vanzelfsprekend. Wat is bijvoorbeeld het effect op de waarde in het economisch verkeer van kantoorgebouwen doordat veel grote werkgevers snijden in hun vierkante meters kantoorvastgoed? Hun werknemers verschijnen namelijk nog maar twee dagen per week op kantoor! En welk effect heeft het verplichte energielabel C (en straks A) op die waarde? Met deze vragen worstelen veel vastgoedbeleggers. Niet alleen de box 3 beleggers natuurlijk, ook vastgoedbeleggers die in de BV beleggen. Voor box 3 beleggers staat er natuurlijk veel te veranderen. De manier van belastingheffing in box 3 gaat voor alle vermogenscategorieën namelijk veranderen. Voortaan heeft u dan te maken met een vermogensaanwasbelasting in box 3 waarbij de Belastingdienst inkomsten (zoals huur) en de waardeontwikkeling belast.
Denken we vanaf 2025 in vastgoed forfaits?
Het lijkt voor spaargelden en beursgenoteerde aandelen niet veel problemen op te leveren om de inkomsten en de waardeontwikkeling inzichtelijk te krijgen, maar voor vastgoed ligt dat een stuk ingewikkelder. Vastgoed kent namelijk veel meer verschijningsvormen die bijvoorbeeld banken of aandelenfondsen niet gestructureerd kunnen aanleveren bij de Belastingdienst. Het ministerie van financiën geeft aan voor vastgoed vanaf 2025 ook met forfaits te werken: op basis van aannames gaat de Belastingdienst uit van gemiddelden die niet per definitie uw werkelijke rendement representeert. Dit kan voor u zowel voordelig als nadelig zijn. Met het Kerstarrest van de Hoge Raad nog in gedachten is het maar de vraag of men dit systeem niet aanvecht.
Glazen bol ontbreekt...
Hoe dan ook, we weten niet hoe de heffing er voor u als vastgoedbelegger in box 3 in 2025 en de jaren daarna uitziet. De waarde in het economisch verkeer is leidend in de waardering voor box 3, maar vindt altijd binnen bandbreedtes plaats. U kijkt als box 3 vastgoedbelegger waarschijnlijk met een niet al te roze bril naar de waardering. De eerdergenoemde effecten van klimaat, duurzaamheid en Covid neemt u dus wellicht al mee in een neerwaarts gerichte waardering. Is dat met het oog op de vermogensaanwasbelasting wel zo verstandig? Dit belast namelijk de aanwas van het vermogen. Het lijkt dus verstandig om toe te werken naar een zo hoog mogelijke startpositie en nu dus nog geen rekening te houden met neerwaartse effecten, als dit binnen de mogelijkheden ligt natuurlijk.
Wat kunt u nu doen?
Het lijkt vooralsnog voor de gemiddelde vastgoedbelegger in box 3 raadzaam om nog even geen actie te ondernemen en te wachten tot er meer duidelijkheid komt over de details van de vermogensaanwasbelasting voor vastgoed. Extra aandacht voor de aanvangswaarde per 1 januari 2025 is daarbij zeer zeker op zijn plaats!
Tot slot nog een paar zaken die hier zijdelings mee te maken hebben:
Allereerst de vraag of beleggen in box 3 of beleggen in de BV uiteindelijk fiscaal aantrekkelijk lijkt te zijn. Flexibiliteit bij nieuw aan te schaffen vastgoed is dan ook een groot goed. De overdrachtsbelasting gooit dan nog wel eens roet in het eten, maar hier schijnen mogelijkheden te zijn om bij bijvoorbeeld een aankoop in privé toch na een paar jaar zonder heffing van overdrachtsbelasting over te gaan naar beleggen in de BV.
Daarnaast is het ook goed om bij de waardering te kijken naar het eind van de levensfase van vastgoed. We gaan steeds meer circulair bouwen en maken dan dankbaar gebruik van bouwmaterialen die nu nog een gebouw vormen. Dit betekent dat u bij een taxatie rekening kan houden met de opbrengst van bouwmaterialen in plaats van een minpost voor sloopkosten.