-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
De energieprestatie van een gebouw wordt vastgesteld aan de hand van Europese regelgeving en richtlijnen (CEN-normen). Het verplicht hebben van een energielabel is overigens niet beperkt tot kantoorgebouwen alleen, maar heeft een groter bereik. Denk aan gebouwen met gebruiksfuncties voor gezondheidszorg, onderwijs, horeca en winkelruimten.
Uit cijfers van begin januari 2024 blijkt dat circa 62% van de kantoren label C of hoger heeft. Ongeveer 28% heeft geen label en de rest presteert zonder meer slecht. Met het oog op de energietransitie, waarbij voor 2030 voor bestaande bouw gestreefd wordt naar ten minste gemiddeld label A, is er nog wat werk te verzetten. Bedrijven die niet beschikken over tenminste energielabel C dienen dan ook in actie te komen.
Wat moeten ondernemers doen?
Zowel huurders als eigenaren/verhuurders moeten nagaan welk label op het pand van toepassing is. Daarvoor kunnen ze gebruik maken van een online-tool: EP-Online. Is er met betrekking tot het pand geen energielabel bekend, of weet men niet goed welke energiebesparende maatregelen genomen kunnen worden Dan is inschakeling van een energieadviseur (EP- adviseur) raadzaam. Deze kan aanbevelingen doen voor een kosteneffectieve verbetering van de energieprestatie.
Na het doorvoeren van de nodige energiebesparende maatregelen, kan de (verbeterde) energieprestatie van het gebouw worden doorgerekend. Daarnaast kan de energieadviseur het energieprestatiecertificaat (label) met tenminste kwalificatie C verstrekken. Voor de maatregelen zelf, kan worden gedacht aan energiebesparende maateregelen, zoals isolatie van wanden en vloeren, dubbele of driedubbele beglazing, zonnepanelen, aanleg van warmtepompen, etc.
Voor het doorvoeren van duurzaamheidsmaatregelen zijn er tal van verschillende subsidies en fiscale regelingen van toepassing waarvan ondernemers gebruik van kunnen maken, zoals de milieu-investeringsaftrek en energie-investeringsaftrek.
Wat zijn de eisen voor energielabel C?
De eis om minimaal te voldoen aan energielabel C, komt voort uit het Bouwbesluit 2012. Daarin is bepaald dat het vanaf 2023 verboden is om een kantoorpand te gebruiken die een energielabel heeft lager dan energielabel C. Dit betekent dus dat partijen in actie moeten komen bij verkoop en koop van kantoorpanden, of bij de huur en verhuur daarvan.
Onder een kantoorgebouw wordt verstaan een gebouw, of een gedeelte van een gebouw, met uitsluitend een of meer kantoorfuncties (‘administratieve dienstverlening’) en nevenfuncties daarvan. Bij nevenfuncties kan men denken aan bijvoorbeeld een bedrijfsrestaurant. Heeft een pand meerdere functies, niet enkel kantoor, dan kan men ervoor kiezen voor het gehele pand een energielabel (tenminste C) te laten afgeven; dan wel dit te beperken tot uitsluitend het kantoorgedeelte.
Hoewel het verplichte energielabel valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het pand, is niet altijd duidelijk of de plicht tot verduurzaming zich richt tot de huurder, tot de verhuurder, of tot beide. Als eigenaar/verhuurder is het daarom van belang om tijdig goede afspraken te maken met de huurder om de benodigde (fossiele) energiebesparende maatregelen te nemen. Ook de huurder kan een positieve bijdrage leveren bij het verkrijgen van het energielabel, door aanpassingen door te voeren in de inrichting van het pand.
Het ROZ model huurcontract anticipeert op deze wederzijdse verantwoordelijkheid van verhuurder en huurder door de daarin opgenomen clausule. Deze verplicht de huurder en verhuurder tot redelijke medewerking en om informatie te verschaffen over energiebesparende maatregelen. Daarnaast geeft deze de verhuurder de instructie om met de huurder uiterlijk 1 jaar voordat het energielabel moet worden verbeterd, overleg te hebben.
Gevolgen geen energielabel C
Het niet beschikken van tenminste energielabel C levert een ‘gebrek’ in huurrechtelijke zin. Het verhuren van kantoorruimte die geen energielabel C heeft, levert wanprestatie op. Onder omstandigheden kan de huurder kan de huurovereenkomst ontbinden en een schadevergoeding vorderen. Ook kan worden gedacht aan de mogelijkheid van huurprijsvermindering voor de huurder wegens het ontbreken van het vereiste energielabel.
Zelfs als in huurovereenkomsten het recht op huurprijsvermindering of schadevergoeding is uitgesloten, is het de vraag of op die uitsluitingsclausules altijd een beroep kan worden gedaan. De wetgever heeft bepaald dat, in geval van een gebrek in de huurovereenkomst, er niet mag worden afgeweken in het nadeel van de huurder, als het gebrek bij aanvang van de huur bekend was. Voor contracten die zijn gesloten nadat de invoering van de energielabel C plicht bekend werd (vanaf 2018), werkt de uitsluiting in het contract mogelijk dus niet.
Daar komt nog bij dat de energietransitie en het gedachtegoed over de noodzaak daarvan volop in ontwikkeling zijn. Het is dus mogelijk dat rechters in de toekomst anders zullen oordelen.
Niet alleen voor contractspartijen bij de huur-of koopovereenkomst zal actie vereist zijn. Ook het bevoegd gezag moet in actie komen. De gemeente zal niet direct voor deur staan bij eigenaren van kantoorpanden waar nog geen label C op zit. De eigenaar moet in de regel eerst schriftelijk worden gewaarschuwd. Het bevoegd gezag (veelal de gemeente of de provinciale Omgevingsdienst) heeft de mogelijkheid om bestuurlijk op te treden. Dit kan zij doen door het opleggen van een last onder dwangsom of het of opleggen van een bestuurlijke boete.
Ook strafrechtelijke handhaving is niet uitgesloten; overtreding van het Bouwbesluit is immers een economisch delict. Overigens is het niet altijd duidelijk tot wie de handhaving zich richt en kan het dus zijn dat zowel de huurder als de verhuurder door het bevoegd gezag wordt aangesproken.
Wie doet wat?
Voor de vraag voor wiens rekening de kosten voor de energiebesparende komen, zal de inhoud van de huurovereenkomst doorgaans bepalend zijn. Het verdient voorkeur om dit in goed overleg tussen verhuurder/ eigenaar van het pand en huurder te regelen, aangezien beiden voordeel zullen hebben met de doorgevoerde energiebesparende maatregelen.
Of een ondernemer nu eigenaar/verhuurder is van een kantoorpand, of dit huurt, in beide gevallen is het verstandig na te gaan of het pand een energielabel C heeft en in actie te komen als dat niet zo is. Verder is het verstandig om zich juridisch te laten informeren bij het opstellen of wijzigen van overeenkomsten.
Een aanpassing van de huurovereenkomst kan nodig zijn als er nog geen energielabel C op het pand rust of dat verdere energiebesparende maatregelen nodig zijn. Hierover moeten partijen dan afspraken maken, om in 2030 over een label A te kunnen beschikken.
Uitzonderingen op energielabel C
Voor de verplichting voor kantoorgebouwen om tenminste energielabel C te hebben, gelden enkele uitzonderingen:
- Kleine kantoorpanden met een gebruiksoppervlakte van minder dan 100 m2
- Multifunctionele gebouwen waarbij de kantoorfunctie minder dan 50% is van het totale oppervlak
- Monumenten
- Tijdelijk gebruik (bijvoorbeeld in afwachting van sloop, onteigening of transformatie)
- Panden waarbij de verwachte terugverdientijd van de investeringen voor energiebesparing langer dan 10 jaren zal duren.
Afgezien van deze uitzonderingen, is het van belang om bij verbouwingen en aanpassingen van het kantoorpand te blijven voldoen aan de voorwaarden voor het kunnen blijven beschikken over energielabel C. Daarbij is het goed er rekening mee te houden dat er op termijn waarschijnlijk strengere voorwaarden zullen gaan gelden, met het oog op de gestelde energiedoelen voor 2030.
Daarnaast is het goed om te realiseren dat een afgegeven energielabel slechts geldig is voor een periode van 10 jaar. Tegen de tijd dat het label vervalt, zal tijdig een nieuwe aanvraag moeten worden gedaan. Hierbij zal moeten worden voldaan aan de eisen die op dat moment gelden. Het is een redelijke verwachting dat toekomstige duurzaamheidseisen in dat verband niet minder zwaar zullen zijn dan voorheen.
Heeft u vragen of opmerkingen over dit onderwerp en vragen over vastgoedrecht in het algemeen?