-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Schenkingen
Jaarlijkse schenkvrijstelling
U kunt in 2023 nog belastingvrij schenken. Bij schenkingen aan uw kinderen, stiefkinderen, pleegkinderen of de weduwe/weduwnaar van uw overleden kind is het vrijgestelde bedrag in 2023 nog 6.035 euro. Dit bedrag geldt voor u als ouders samen, ook als u gescheiden bent.
Voor kleinkinderen en derden (zoals andere familieleden of vrienden) geldt voor 2023 een vrijstelling van 2.418 euro. Deze vrijstellingen geven u de mogelijkheid hen financieel te steunen zonder dat zij hier schenkbelasting over verschuldigd zijn.
Eenmalig verhoogde schenkvrijstellingen
Vrij te besteden
Naast de jaarlijkse vrijstellingen mag u ook eenmalig gebruikmaken van de verhoogde schenkvrijstelling voor kinderen. Deze bedraagt voor 2023 nog 28.947 euro voor kinderen (of hun partner) tussen de 18 en 40 jaar. U kunt deze vrijstelling maar één keer gebruiken en u moet in uw aangifte schenkbelasting een beroep doen op deze vrijstelling. Uw kind mag deze schenking vrij besteden.
Studie
Wilt u een schenking aan uw kind doen omdat deze een dure studie volgt waarvan de studiekosten meer dan 20.000 euro per jaar bedragen (exclusief levensonderhoud)? Dan kunt u hiervoor de schenkvrijstelling van 60.298 euro benutten.
Eigen woning
U kunt in 2023 ook nog schenken voor een eigen woning van iemand tussen de 18 en 40 jaar. De vrijstelling hiervoor is in 2023 wel flink versoberd en bedraagt nog maar 28.947 euro. Vanaf 2024 is deze vrijstelling volledig afgeschaft. Benut deze regeling dus nog snel!
Gelukkig kunt u bij de eenmalige schenking voor een eigen woning gebruikmaken van overgangsregelingen:
- Hebt u in 2021 of 2022 al een schenking gedaan voor een eigen woning en het maximale bedrag van de vrijstelling nog niet volledig benut? Dan kunt u in 2023 nog een aanvullende schenking doen tot het maximale bedrag dat gold in 2022 (106.671 euro). Zo maakt u voor de afschaffing nog optimaal gebruik van de vrijstelling.
- Hebt u in 2022 voor het eerst (en wellicht aanvullend in 2023) geschonken onder de verhoogde vrijstelling? Dan moet de ontvanger deze schenking uiterlijk in 2024 gebruiken voor de aanschaf, verbetering of ouderhoud van een eigen woning of de aflossing van een eigenwoningschuld.
- Hebt u in 2021 al een schenking gedaan? Dan moet de ontvanger deze uiterlijk in 2023 gebruiken voor de eigen woning.
Let op: al deze eenmalige verhoogde vrijstellingen komen in plaats van de jaarlijkse vrijstellingen!
Schuldigerkenning
U kunt ook een schenking op papier doen: de schenking tegen schuldigerkenning. U moet dit vastleggen in een notariële akte. Deze schenking geeft de ontvanger aan als een vermogensbestanddeel in box 3 en u als schenker als schuld in box 3. De ontvanger moet u hierover jaarlijks daadwerkelijk een rente van 6 procent betalen. Voldoet u aan één van deze eisen niet, dan ziet de Belastingdienst de schuld niet als een schuld van de nalatenschap en bespaart u over het bedrag van de schuld geen erfbelasting.
Schenkingen aan goede doelen
Wilt u schenkingen doen aan goede doelen? U kunt giften aan algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) of sociaal belang behartigende instellingen (SBBI's) onder voorwaarden aftrekken van uw belastbare inkomen in de inkomstenbelasting.
In 2023 kunt u nog maximaal profiteren van een belastingvoordeel van 36,93 procent (laagste tarief in box 1). Op deze giften komt een drempel in mindering van één procent van het verzamelinkomen voor toepassing van de persoonsgebonden aftrek (met een minimum van 60 euro) en de aftrek bedraagt maximaal tien procent.
Doet u een gift aan een ANBI die is aangewezen als culturele instelling? Dan mag u het aftrekbare bedrag van de gift verhogen met 25 procent (met een maximum van 1.250 euro). Contante giften kunt u sinds 2021 niet meer aftrekken.
Periodieke giften
Spreekt u met een goed doel af dat u vijf jaar lang jaarlijks een bedrag schenkt, dan is er sprake van een periodieke gift. Er geldt dan geen drempel of maximum voor het aftrekken van deze giften. Hiervoor gelden de volgende criteria:
- Looptijd van minimaal vijf jaar.
- Schriftelijke vastlegging in een notariële of onderhandse akte.
Doet u een complexere schenking (zoals van waardevolle kunstobjecten), dan adviseren wij u deze schenking ook in een notariële akte vast te leggen. Vanaf 1 januari 2023 kunt u periodieke giften aftrekken tot een maximumbedrag van 250.000 euro per jaar per belastingplichtige (en eventuele fiscale partner).
Giften door uw BV
Doet u vanuit uw BV schenkingen aan ANBI’s of SBBI’s? Dan mag u deze in aftrek brengen van de winst van uw BV. Hierbij bedraagt de aftrek in 2023 maximaal 50 procent van de winst met een maximum van 100.000 euro. Heeft uw BV een zakelijk belang bij de betaling aan een goed doel (zoals reclame, sponsoring of maatschappelijk verantwoord ondernemen), dan kunt u deze zakelijke kosten volledig en zonder maximum aftrekken van de winst.
Bent u enig aandeelhouder van een BV en van plan forse schenkingen te doen? Dan kan het fiscale voordeel van een schenking vanuit de BV groter zijn dan een schenking vanuit privé. Laat u daar dus goed over adviseren!
Voorkom onnodige belasting na uw overlijden!
Heeft u als dga tussen 2017 en 2019 uw pensioen in eigen beheer omgezet naar een oudedagsverplichting (ODV)? Door de complexe regelgeving rondom de ODV is er nog veel onduidelijkheid. Wat kunt u regelen om toekomstige problemen te voorkomen?
Vorderingsrecht op partner
Verrekenbedingen
Hebt u een periodiek verrekenbeding in uw huwelijkse voorwaarden? En voert u dit wel uit? Doet u dit namelijk niet, dan kan tussen u en uw partner een schuldvorderingverhouding ontstaan, zelfs als u heeft opgenomen dat de mogelijkheid tot verrekenen na een bepaalde termijn vervalt.
Het risico bestaat dat u uiteindelijk met uw (ex)partner moet afrekenen alsof u in gemeenschap van goederen bent getrouwd (dus 50/50). Dit geldt ook als u geregistreerd partner bent. Hebt u (nog) niet verrekend, laat dan snel uw financiële positie op dit punt beoordelen.
Vergoedingsrechten
Daarnaast vergoedingsrechten. Investeert u of uw partner privévermogen in het privévermogen van de ander, dan heeft de betalende partner in beginsel recht op een vergoeding. Bijvoorbeeld: een partner legt eigen geld in voor de aanschaf of verbouwing van de woning van de ander. Hierdoor ontstaat vergoedingsrecht.
Voor zowel gehuwden, geregistreerd partners als samenwoners zijn er andere grondslagen waarmee u aanspraak kunt maken op vergoedingsrecht. Hebt u mogelijk een vordering, administreer dit dan goed!
Dividend vanuit uw BV
Per 2024 geldt een tariefwijziging op dividenden uit een BV met een aanmerkelijk belang (≥ vijf procent aandelenbelang).
Het tarief inkomstenbelasting voor dividenduitkeringen van uw BV bedraagt nu nog 26,9 procent. Dit verandert vanaf 2024 met de invoering van een extra tariefschijf met een laag tarief van 24,5 procent voor dividenduitkeringen tot 67.000 euro (fiscaal partners 134.000 euro gezamenlijk). Het tarief voor dividenduitkeringen boven deze grens gaat omhoog naar 33 procent.
Zorg op basis van deze tariefverschillen voor een gunstige fiscale planning:
- Wacht met kleinere dividenduitkeringen tot 2024. Zo betaalt u 2,4 procent minder belasting.
- Haal grotere uitkeringen naar voren. Zo vermijdt u het hoge tarief dat komend jaar geldt.
Let op:
Houd bij uw afweging rekening met rendement op uw vermogen en het gemis aan rendement over de belasting die u door eerdere uitkering naar voren haalt.
Excessief lenen
Er ligt ook een voorstel om het bedrag dat u maximaal van uw vennootschap mag lenen bij te stellen: de regeling tegen excessief lenen. Eigenwoningschulden bij de eigen BV zijn hiervan uitgezonderd voor schulden die u na 2022 bent aangegaan en wanneer de BV een hypotheekrecht op de woning heeft.
Het maximum voor 2023 (peildatum 31 december 2023) is 700.000 euro (gezamenlijk met uw partner). Voor 2024 is het maximum vastgesteld op 500.000 euro. Het kan voor u gunstig zijn om hier in 2023 nog rekening mee te houden door een extra uitkering van dividend tegen het tarief van 2023 (26,9 procent) te doen in plaats van het tarief van vanaf 2024 (33 procent).
Belastingtarief box 3
Vanaf 2024 geldt een vervroegd verhoogd belastingtarief box 3: in plaats van de verhoging tot 34 procent is het tarief voor 2024 zelfs vastgesteld op 36 procent. De Belastingdienst bepaalt uw belastbare box 3-inkomen aan de hand van drie vermogenscategorieën met elk een eigen forfait:
- banktegoeden
- overige bezittingen
- schulden
Beoordeel daarom op basis van deze hoge heffing en de verschillende forfaits de samenstelling van uw box 3-vermogen nog vóór de peildatum van 1 januari 2024. Doe dit samen met de gewijzigde regelgeving voor dividenduitkeringen en excessief lenen.
Met een goede fiscale planning kan uw belastingpositie worden geoptimaliseerd!