-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Voor de wijzigingen aan het begrip ‘vaste inrichting’ is raad gevraagd bij het Multilateraal Instrument en de wijzigingen die daar worden voorgesteld (waaronder de ‘antifragmentatieregel’).
Een opvallende aanpassing is dat we voortaan sneller te maken zullen hebben met een vaste inrichting. De drempels werden verlaagd, onder andere in het geval van bouw- en/of constructiewerken maar ook in het geval van afhankelijke vertegenwoordigers (de zogeheten ‘personele vaste inrichting’).
Bouw- en/of constructiewerken
Dat een bouw- en/of constructiewerf kwalificeert als een vaste inrichting als de werkzaamheden meer dan 12 maanden duren, is niets nieuws. Dit was al het geval onder het huidige verdrag. Echter wordt er in het nieuwe verdrag een nuance aangebracht in de vorm van de antifragmentatieregel.
Antifragmentatieregel
In het verleden werd voor bouw- en/of constructiewerkzaamheden vaak toepassing gemaakt van de techniek van het ‘opknippen van contracten’. Zo was het mogelijk om onder de 12-maanden grens te blijven en dus een kwalificatie als vaste inrichting te vermijden. De nieuwe antifragmentatieregel moet dergelijke constructies vermijden.
In de toekomst zal een Belgische of Nederlandse vennootschap die gebruikmaakt van diensten van nauw verbonden ondernemingen op dezelfde werf, de activiteiten van deze verbonden ondernemingen moeten meetellen voor de berekening van de 12-maandentermijn. Wel op voorwaarde dat de werkzaamheden van deze nauw verbonden onderneming meer dan 30 dagen duren.
Personele vaste inrichting
Een versoepeling van het begrip vaste inrichting zien we ook terugkomen bij het concept ‘personele vaste inrichting’. Ter herinnering: we spreken (onder het huidige verdrag) van een personele vaste inrichting wanneer een persoon namens een onderneming in België/Nederland werkt en de bevoegdheid heeft om daar contracten te sluiten namens de onderneming.
Onder het nieuwe verdrag zal het voortaan volstaan dat deze persoon routinematig de essentiële onderdelen van contracten onderhandelt. Het is dus niet langer nodig om een ondertekeningsbevoegdheid te hebben namens de onderneming. Indien de persoon in kwestie dus bevoegd is om contracten te onderhandelen, zonder dat er materiële wijzigingen aan gebeuren door de onderneming in het andere land, hebben we al te maken met een personele vaste inrichting.
Het begrip Belgische vaste inrichting
Naast het concept vaste inrichting in het (dubbel)belastingverdrag, kent België ook internrechtelijk een vaste inrichting[1]. Op basis van de interne regelgeving wordt bovendien sneller besloten tot een vaste inrichting. Dit heeft tot gevolg dat de vaste inrichting in België onderworpen zal zijn aan inkomstenbelasting. En dus ook een fiscale aangifteverplichting heeft in België.
Er is al sprake van een Belgische vaste inrichting als er in België enige inrichting aanwezig is (bv. een gebouw, machines,…). Deze inrichting moet een zekere mate van bestendigheid hebben (en dus ‘vast’ zijn). Het volstaat bovendien dat er slechts één persoon werkzaam is in België. Daarbij moet deze persoon zelf geen onderhandelingsbevoegdheid hebben bij het sluiten van contracten.
Het concept van een 'vaste inrichting' in Nederland
Het begrip 'vaste inrichting' is van belang voor verschillende Nederlandse belastingwetten, waaronder de vennootschapsbelasting 1969, de Wet inkomstenbelasting 2001, de Wet op de loonbelasting 1964, en de Wet bronbelasting 2021. De definities in de laatstgenoemde drie wetten zijn gebaseerd op de definitie zoals die geldt in de vennootschapsbelasting. Het is belangrijk op te merken dat voor de toepassing binnen de loonbelasting nog enkele fictieve vaste inrichtingen worden geïntroduceerd.
Tot 1 januari 2020 stond er in de Wet op de vennootschapsbelasting een specifieke beschrijving van het begrip 'vaste inrichting'. Echter, tegenwoordig wordt de definitie van 'vaste inrichting' in de vennootschapsbelasting (en daarmee indirect ook in de inkomstenbelasting en loonbelasting) afgeleid uit de toepasselijke belastingverdragen. Dit betekent dat in het geval van een Belgische verdragsinwoner die in Nederland activiteiten uitoefent, de vraag of er sprake is van belastbaarheid in de Nederlandse vennootschapsbelasting wordt afgeleid van de vraag of er sprake is van een vaste inrichting of vaste vertegenwoordiger in de zin van het Verdrag gesloten tussen Nederland en België.
Zo’n benadering biedt als voordeel dat het de kans vermindert op een situatie waarin Nederland meent dat de activiteiten van een (rechts)persoon wijzen op een vaste inrichting of vaste vertegenwoordiger, terwijl België deze activiteiten niet als zodanig beschouwt.
De term 'vaste inrichting' dient dus als een drempel voor het belasten van grensoverschrijdende bedrijfsactiviteiten en vormt een fundamentele basis voor belastingheffing. Wanneer de minimale criteria voor een vaste inrichting niet worden gehaald, zal er geen buitenlandse belastingplicht ontstaan voor inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. En is er geen verplichting tot het inhouden van loonbelasting.
Conclusie en aanbevelingen
Het nieuwe belastingverdrag tussen Nederland en België, dat naar verwachting op 1 januari 2025 van kracht wordt, introduceert significante wijzigingen met betrekking tot het begrip 'vaste inrichting' uit artikel 5 van het verdrag.
De belangrijkste wijzigingen omvatten:
- Verlaging van drempels: Het verdrag verlaagt de drempels voor wat betreft bouw- en constructiewerken en afhankelijke vertegenwoordigers. Hierdoor krijgen bedrijven sneller te maken met een vaste inrichting.
- Antifragmentatieregel: Een nieuwe regel voorkomt dat bedrijven contracten opdelen om onder de 12-maanden grens te blijven en zo de kwalificatie als vaste inrichting te vermijden.
- Personele vaste inrichting: Het begrip 'personele vaste inrichting' wordt versoepeld. Hierbij volstaat het dat een persoon routinematig de essentiële onderdelen van contracten onderhandelt om als zodanig te worden beschouwd.
- Belgische vaste inrichting: België hanteert ook internrechtelijk een vaste inrichting. Dit heeft tot gevolg dat een bedrijf dat in België activiteiten uitvoert mogelijk onderworpen is aan inkomstenbelasting en een fiscale aangifteverplichting heeft in België.
- Nederlandse wetgeving: De Nederlandse wetgeving hanteert het begrip 'vaste inrichting' als een drempel voor belastingheffing op grensoverschrijdende bedrijfsactiviteiten.
Deze wijzigingen hebben implicaties voor bedrijven die grensoverschrijdende activiteiten uitvoeren tussen Nederland en België. Het is van essentieel belang voor deze bedrijven om de nieuwe regels te begrijpen en zich aan te passen aan de veranderende fiscale omgeving.
Bedrijven die actief zijn tussen Nederland en België moeten de wijzigingen in het belastingverdrag nauwlettend volgen. Daarbij moeten ze overwegen om professioneel advies in te winnen om de impact van het verdrag op hun activiteiten te beoordelen en zich voor te bereiden op eventuele veranderingen in hun fiscale verplichtingen. Onze Belgische en Nederlandse collega’s kunnen u hierbij assisteren.
1] Artikel 229 WIB