-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Do's en don'ts bij de koop van een bedrijf
Wat komt er kijken bij het kopen van een bedrijf? Een vraag die veel gesteld wordt aan onze fusie en overname specialisten.
Lees hier meer over in het boek 'Loven, bieden, onderzoeken'.
In de Kamer van Koophandel staan 73.000 logistieke bedrijven geregistreerd. Naar verwachting komt de teller dit jaar in dealdatabase CapitalIQ uit op 21 bedrijfsverkopen, vrijwel hetzelfde niveau als in het recordjaar 2021. Daarbij moet vermeld worden dat een groot deel van de transacties in de logistieke sector niet wordt meegenomen in de telling van CapitalIQ. Dit komt doordat ze te klein zijn of plaatsvinden door middel van een “asset-deal”. Bij een asset deal wordt niet het bedrijf als juridische eenheid verkocht, maar worden de individuele bezittingen verkocht (in het bijzonder de trucks & trailers en incidenteel ook de warehousing).
Bron: Capital IQ. *Voor het restant van 2022 is een inschatting gemaakt obv voorgaande jaren.
Waarom verwachten wij veel fusies –en overnames in de logistieke sector?
Verstoringen van logistieke ketens zijn aan de orde van de dag. De logistieke sector heeft de afgelopen periode te maken gehad met een flink aantal uitdagingen. De meest in het oog springende zijn de gevolgen van de coronacrisis, sterke kostenstijging als gevolg van hoge dieselprijzen, loonkostenstijging en het personeels- en materieeltekort. Daarnaast is de regeldruk in de sector hoog, vooral voor internationaal actieve bedrijven. Wij verwachten dat voor een groot aantal partijen het een logische keuze zal zijn om zich door middel van verkoop bij een grotere partij aan te sluiten.
Dit zal versterkt worden door de grote hoeveelheid logistieke bedrijven die er zijnen doordat veel eigenaren de gemiddelde pensioensleeftijd bereiken. Met economische tegenwind voor de boeg verwachten wij de nodige transacties in deze markt.
De overnemende partijen zijn door overnames weer in staat tot schaalvergroting, waarmee zij de kosten van een professionelere organisatie (meer overhead) makkelijker dragen. De juiste ondersteuning op gebieden als IT, finance en legal is essentieel om succesvol te zijn en te blijven in de logistieke sector.
Ook is duurzaamheid binnen de transportindustrie een belangrijk thema. De klimaatambitie van het Nederlandse kabinet en de Europese Green Deal om in 2050 een klimaatneutraal continent te zijn heeft grote gevolgen voor de Europese transportindustrie. Duurzaamheidsvraagstukken binnen transportbedrijven gaan onder andere over het verhogen van de efficiëntie van de transportvloot en mogelijke brandstofbesparingen. Als gevolg van de extreme brandstofprijsstijgingen en bij de aanschaf van nieuw materiaal, speelt de overgang naar nieuwe (zero-emissie) technologie om de CO2-uitstoot te reduceren ook een belangrijke rol. Door overnames ontstaan grotere ondernemingen die hun vloot efficiënter kunnen inzetten (minder lege ritten) en over het kapitaal beschikken om de benodigde investeringen te doen in klimaatzuinigere transportmiddelen zoals elektrische vrachtwagens.
Wat zijn belangrijke kopers van logistieke bedrijven?
Afhankelijk van het bedrijf zien wij drie type kopers met ieder unieke wensen en uitdagingen:
- Lokale kopers – concurrenten die hun marktaandeel willen vergroten middels overnames. Zij stellen minder eisen aan het lokale management, maar betalen doorgaans minder. Vertrouwelijkheid van concurrentiegevoelige informatie is een belangrijk aandachtspunt tijdens het proces.
- Internationale kopers – Nederland is een belangrijke logistieke hub waar internationale spelers een vestiging willen hebben. Internationale kopers zijn kritischer ten aanzien van de organisatie en het lokale managementteam.
- Investeringsmaatschappijen – Bij ongeveer een derde van de transacties is een Private Equity partij betrokken. Voor deze partijen worden ondernemingen bij een minimale omvang (doorgaans 2.0miljoen euro EBITDA) aantrekkelijk.
Wat zijn belangrijke drijfveren voor kopers in de logistieke sector?
- Geografische dekking
Het verbreden van de geografische dekking en het uitbreiden van het klantenbestand om ritten efficiënter in te zetten en klanten beter te kunnen bedienen. - Schaalvergroting en professionalisering
Grotere organisaties hebben meer mogelijkheden om de organisatie professioneler in te richten en om te investeren in ondersteuning op gebieden zoals IT, Finance en Legal. Investeringen in de transportindustrie zijn doorgaans hoog, denk hierbij aan IT-investeringen in Transport Management Systemen,Forwarding Management Systemen en de eventuele koppelingen van deze systemen met Management Warehousing Systemen. - Personeel
Zoals bekend is er binnen Europa (en dus ook in Nederland) een groot personeelstekort. Binnen de transportindustrie vertaalt zich dit in een groeiend tekort aan Europese chauffeurs. Overnames zijn een goede manier om grotere hoeveelheden personeel te werven. - Transportmiddelen
De levertijd voor trucks is momenteel erg lang. Een partij met een jonge, goed onderhouden vloot is dan ook extra aantrekkelijk voor kopers.
Wat zijn opvallende transacties geweest in de logistieke sector?
Van Straalen de Vries Groep nam per 1 januari 2022 de transportactiviteiten van de Jan Snel Groep uit Montfoort over. De directeuren van beide partijen kwamen tot de conclusie dat de bedrijven samen beter in staat zijn om de onzekerheden in de markt, zoals de krappe arbeidsmarkt en de verduurzamingsdrang, het hoofd te kunnen bieden.
Een partij die zeer actief is binnen de Nederlandse overnamemarkt, is de logistieke investeerder Lineage Logistics (Amerikaanse investeerder). Het bedrijf hanteert een buy-and-build strategie en het kondigde in 2022 al meerdere Nederlandse acquisities aan. Zo publiceerde Lineage Logistics in januari 2022 drie overnames tegelijkertijd: Van Tuyl Logistics, H&S Coldstores en Frigocare Rotterdam.
Binnen Grant Thornton hebben wij recent de overname van Transport Rien Boom door het Deense Ancotrans begeleid. Voor Ancotrans betekende dit de eerste overname in Nederland en hiermee een belangrijke schaalvergroting op de Nederlandse markt voor containertransport.
Wat wordt er betaald voor logistieke bedrijven?
Bij fusies en overnames wordt er doorgaans naar de EBITDA multiple gekeken. Binnen Nederland ligt de EBITDA multiple doorgaans lager rond de 3.5- tot 6 keer EBITDA.
Voor de logistieke sector kleeft een groot nadeel aan het hanteren van een EBITDA multiple. Bedrijven met veel materieel op de balans (zoals logistieke bedrijven met transportmiddelen) vragen ook veel investeringen. Deze worden niet meegenomen in de EBITDA, daarom is de EBITDA multiple voor de logistieke sector ook laag in vergelijking met andere sectoren. Daarnaast is de EBITDA multiple niet goed vergelijkbaar tussen bedrijven die de trucks in eigendom of operationele, danwel financiële lease hebben. Het is daarom relevant om bij logistieke bedrijven ook te kijken naar andere kengetallen, zoals de marktwaarde van het materieel, omzet en EBIT multiples en de verwachte kasstromen.
Concluderend is de Nederlandse transport en logistiek overnamemarkt een versplinterde markt. Wij verwachten komende periode veel kansen voor fusies en overnames. Voor (inter)nationale kopers liggen er kansen om te consolideren. Door onzekerheid en druk om te professionaliseren zal het voor veel andere partijen aantrekkelijk zijn om te verkopen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de verwachtingen van de komende periode? Neem dan gerust contact met ons op.