article banner
Corporate finance

Is uw bedrijf verkoopklaar? Check onze 5 tips

Wilfred van der Lee Wilfred van der Lee

Ik kan mijn bedrijf natuurlijk ook verkopen! Wat zou dat opleveren? Wanneer is de tijd rijp? Hoe krijg ik er het maximale voor? Wij begeleiden ondernemers met die belangrijke finale: de verkoop van hun bedrijf. Voor ‘het maximale’ is een lange aanloop goed. Tip 1 is dus meteen: wacht niet te lang met voorbereiden; verkoopklaar is een bedrijf meestal niet zomaar. Check dit lijstje.

1 Laat topresultaten zien: steady stijgende EBITDA

Belangrijk is de EBITDA-kernparameter. EBITDA is het operationeel resultaat plus de afschrijvingen. Een door de jaren gestaag stijgende EBITDA drijft de waarde van uw onderneming mooi op. Maakt u elk jaar meer omzet en realiseert u kostenvoordelen? Mooi! Nog niet? Werk dan nog een paar jaar naar een ‘lean and mean’ onderneming. Valkuil-alert: verkoop niet op het hoogtepunt. Een koper wil ook in de toekomst nog groeimogelijkheden zien.

2 Optimaliseer uw werkkapitaal

Hoe? Houd uw voorraad precies pas: niet te hoog – en voer een strak crediteuren- en debiteurenbeleid. Een snellere facturering verbetert de cash flow. Als u bijvoorbeeld vastgoed heeft, kan het slim zijn om dit in een aparte transactie te verkopen. Ook kunt u overtollige cash die op de balans staat uit de onderneming halen en uitkeren.

3 Presenteer uw bedrijf voor strategische of financiële kopers

Verkoopt u aan een strategische of een financiële partner? Strategische kopers komen meestal uit de waardeketen van uw bedrijf. Laat hen de potentiele synergiën en integratiemogelijkheden zien. Financiële partners – private equity partijen – kopen bedrijven om ze 5 à 7 jaar later met winst te verkopen. Zij willen de ‘upward potential’ van uw onderneming zien. Toon hen uw goede management en zet uw cash-genererende activiteiten met een hoge brutomarge en een relatief lage schuldenlast in de etalage.

4 Optimaliseer uw organisatiestructuur

Houd uw interne organisatiestructuur eens goed tegen het licht. ‘Human capital’ is steeds belangrijker. Laat zien wie u bent als ondernemer en hoe misbaar u bent voor de organisatie – of niet; als u aan wilt blijven. Partijen kijken naar de gemiddelde leeftijd en het opleidingsniveau van uw mensen, het ziekteverzuim en de vaste en de tijdelijke contracten. De kwaliteit, het enthousiasme en het track-record van het management zijn voor financiële investeerders vooral belangrijk.

5 Anticipeer op due dilligence: hoe staan de risico’s erbij?

Kopers zullen een due diligence onderzoek doen. Dat legt de bedrijfsrisico’s bloot. Uw maandcijfers gaan onder het vergrootglas. Als u dus een groeiplan opstelt, kunt u anticiperen op verschillende scenario’s. De risico-impact waar uw onderneming vatbaar voor is kunt u incalculeren in uw budgetten. Als u historische risico’s rapporteert en op toekomstige marktomstandigheden anticipeert zit u goed. Heldere, harde, reële cijfers zijn essentieel in het verkoopproces.

Hebt u deze vijf? Dan bent u goed op weg voor een goede voorbereiding. Laat die kopers maar komen!

Lees ook: Bepaal uw beste moment voor bedrijfsverkoop >>

Actualiteiten

Instruct B.V.

Vertrouwen, daar gaat het om bij bedrijfsverkoop

Lees het hele interview

Holland Haag B.V.

Een management buy-out met drie winnaars!

Lees het hele interview