Na haar Heao kwam Agaath den Heijer ‘even kijken’ bij het bedrijf waar haar vader adjunct-directeur was: Holland Haag. Toen zij net verder wilde gaan, kreeg zij van eigenaar Bob Bruijn een directieplek aangeboden. ‘Dan binden we haar wat langer’, zei hij tegen haar vader. Uiteindelijk volgt Agaath in 2012 Bob Bruijn op als algemeen directeur. Hij wordt zelf financieel directeur en blijft volledig eigenaar van Holland Haag. Rob Appel is dan net aan boord als verkoopleider en wordt adjunct- en uiteindelijk commercieel directeur. In 2019 doen Agaath en Rob samen een management buy-out. Zij kopen het compleet gemoderniseerde Holland Haag van Bob Bruijn en leiden het bedrijf met zijn tweeën.

Wat was de aanleiding voor de management buy-out?

Agaath den Heijer: ‘Dat moment kwam na de verhuizing. We hadden enorm hard gewerkt aan de nieuwbouw en de hele transformatie van het bedrijf. Toen wij 1 januari 2018 in het nieuwe pand zaten, keken we elkaar aan: alles is geregeld, alles is klaar – wat is nu de volgende stap? Bob werd 60 en is de vierde generatie in het familiebedrijf. De opvolging was niet zeker. Ik ben opgegroeid met Holland Haag. Mijn vader heeft hier 50 jaar gewerkt. Als je in het bedrijfsarchief kijkt, kom je zelfs mijn geboortekaartje nog tegen! Bob kon de situatie waarin we toen zaten heel mooi verwoorden, hij zei: “Agaath en Rob, wij zijn samen een berg op geklommen, we staan nu op de top - en ik merk dat jullie meteen alweer naar de volgende top kijken, terwijl ik eigenlijk wel naar beneden wil, om ook nog andere dingen te doen in mijn leven.” Wij vinden dit een mooie metafoor, die precies weergeeft wat de aanleiding geweest is voor de management buy-out.’

Wat was toen de eerst stap?

Agaath: ‘In eerste instantie is Bob de marktwaarde gaan bepalen. Er waren toen ook wat andere strategische partijen in beeld. En dat is logisch want Holland Haag is een prachtig bedrijf. Toen wij hoorden van Bob dat hij wilde gaan verkopen, hebben wij aangegeven dat we zelf wilden proberen Holland Haag over te nemen. Wij gingen op zoek naar een goede constructie om de financiering rond te krijgen. Wij hadden het voordeel dat we bij Bob en zijn familie een hoge gunfactor hadden. Door die samenloop van factoren konden wij uiteindelijk de overname realiseren.’

‘Wij hadden het voordeel dat we zowel bij de eigenaar als zijn familie een hoge gunfactor hadden’

Agaath den Heijer en Rob Appel

Dan heb je advies nodig

Rob Appel: ‘Ik ken Otto Kempkes van Grant Thornton, we voetballen samen! Ik sprak hem met regelmaat – we hadden het al eens over de toekomst gehad. Ik vroeg hem dus. Hij zocht een collega uit die een beetje bij ons zou passen en dat was Evert Everaarts – de klik was er ook vrij snel. Dat is fijn: je bent zes maanden heel intensief met elkaar bezig.’

Best gevoelig: kopen van je baas. Hoe was dat?

Agaath: ‘Ja, daarom is het enerzijds fijn dat je adviseurs hebt die je met elkaar aan tafel laat zitten. Wij konden zo met z’n drieën verder met de business. Maar anderzijds geeft het ook ruis. Je komt onderling best snel tot een deal, maar dan moeten de details en het geld nog wel geregeld worden. Soms werden die futiliteiten heel groot en wij dachten meer dan eens: als wij nou even naar boven lopen en een koffie doen, dan komen we er wel uit. Maar het lastige ervan is de combinatie van verschillende belangen én emotie. Dan ben je blij dat je een adviseur hebt. Na een intensieve onderhandelingstijd zijn we eruit gekomen, gelukkig!’

Dus overnemen! Dan nog de financiering. Hoe ging dat?

Agaath: ‘Dat regelde Grant Thornton echt heel goed. Zij hebben connecties en benaderden de banken voor ons. Wij dachten: de bank, dat wordt nog een dingetje, maar die gesprekken gingen eigenlijk bijna vanzelf. Het scheelt ook dat ze dan binnenkomen in een nieuw pand, dat helemaal spick and span is. Het werd eigenlijk gewoon gezellig!’ Rob: ‘Heel prettig hoe Grant Thornton dat gedaan heeft. Zij hebben de deal gesmeed, alle ijzers in het vuur gelegd en op een gegeven moment is alles duidelijk. Dat vertalen zij dan vervolgens naar banken. Daar kennen ze dan ook nog een accountmanager waar het wel mee klikt, heel fijn.  We hebben uiteindelijk niet voor onze huisbank gekozen. Dus ideaal als je een adviseur hebt, die weet hoe je dat kunt uitspelen. We hebben een betere deal nu.’

Jullie moesten een flink bedrag binnenhalen

Agaath: ‘Dat lukte dus gewoon met een goede adviseur die de juiste vragen op de juiste manier kan beantwoorden.’ Rob: ‘En je kan een goed pakket aanleveren voor de bankview. Het komt van een goede adviseur, die het allemaal netjes uitgerekend heeft in goede sheets, met de rekenmodellen erbij. Dat is toch anders binnenkomen dan wanneer wij zelf die lening komen vragen. Dus wij waren heel content met dat traject.’

Fast facts

Historie

checklist purple

100 jaar geleden opgericht (1920)

Sector

target purple

Detailhandel

Bedrijfsgrootte

conversation purple

27 medewerkers

Hoeveel tijd kost zo’n buy-out je ongeveer naast je baan?

Rob: ‘Je krijgt zeker een halve baan erbij. Je kunt elk moment gebeld worden door Evert of de tegenpartij en dan zit je zomaar een uur aan de lijn. Daarna zelf weer nadenken: doen we het wel of niet? Maar je normale werk gaat ook door.’ Agaath: ‘We klagen niet hoor, want je weet waarvoor je het doet, maar ik was wel blij dat dat halfjaar voorbij was en dat we ons vanaf juni weer volledig konden focussen op de business. De beschikbaarheid van de Grant Thornton-adviseur in die tijd was wel heel fijn: we hadden gesprekken vanuit de auto ‘s morgens en einde dag: even alles doornemen. Wij waren niet het enige traject voor hem, dus wij waardeerden die flexibiliteit enorm.’

Wat was het zwaarste van het hele proces?

Agaath: ‘De wispelturigheid in het proces. Dat je van die dagen hebt dat ‘s morgens alles nog in kannen en kruiken is, maar ‘s middags de hele deal onderuit ligt, waar je dan echt een beetje van ontdaan bent. Dan is het goed dat je een sparringpartner hebt aan elkaar. Door er voor gelijke delen in te zitten ben je een sterk blok – meer of minder: dat heeft voor ons allebei hetzelfde effect. Tot op de dag van vandaag zijn wij heel blij met de gekozen constructie.’

En hoe gaat het nu?

Rob: ‘Ja beter dan ooit, druk, gaat goed.’ Agaath: ‘Wij willen groeien en met de verhuizing hebben wij de productiecapaciteit geautomatiseerd en met een factor vier verhoogd, dus we kunnen veel meer orders aan. En de medewerkers zijn ook erg enthousiast. Ze vinden dat wij onze nek hebben uitgestoken en willen dat het voor ons dan ook een succes wordt. We gaan ervoor als team en dat is mooi! Toen we de overname bekendmaakten heeft Bob een mooie inleiding gehouden. Hij vertelde hoe hij zover gekomen was en dat Holland Haag met ons hier in Waddinxveen blijft.’ Rob: ‘Zij zien dat het ook anders geweest kon zijn. Als een strateeg de zaak had overgenomen zag de wereld er echt anders uit. Nu zijn er drie winnaars: zowel Bob, als de medewerkers, als wij.’ Agaath: ‘Wij hebben van het afscheid van Bob ook echt een mooi feest gemaakt. We zijn heel goed uit elkaar gegaan en kijken terug op een geslaagde overname.’

Dus jullie voormalige baas is ook blij?

Agaath: ‘Bob is heel ontspannen, hij doet wat hij leuk vindt en is ook zakelijk nog steeds actief maar niet meer in onze branche. Hij neemt nu echt tijd voor andere dingen. Daarnaast is het mooi dat Bob zijn familie hem volledig gesteund heeft bij de overname. Holland Haag is een familiebedrijf, waarbij Bob de vierde generatie was en daardoor kan zo’n overname gevoelig liggen. Door de overname is het bedrijf nu in handen van twee andere families gekomen, maar wij streven ernaar om het DNA van het familiebedrijf te behouden, want dat is mede de sleutel van ons succes.

En reageren werknemers nu anders naar jullie?

Agaath: ‘Nee hoor, ben je gek? Gelukkig niet!

Scheepvaart en belastingen

Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie, maar hoe laat u de fiscale wetten en regels met u meebewegen? Wat betekenen de aanleg van een windpark op zee, offshore ingenieurs aan boord van uw schip en verduurzaming van schepen voor de traditionele fiscale faciliteiten? Onze fiscalisten hebben veel ervaring met de tonnageregeling, belastingheffing van zeevarenden en de afschrijvingsregimes voor de scheepsinvesteringen. Het is onze uitdaging deze toe te passen voor de maritieme sector van de toekomst en denken daarom graag met u mee!

Btw en douane

De btw- en douaneregels zijn ingewikkeld en veranderen snel. Hoe voorkomt u vertraging van transport en voldoet u aan alle voorwaarden rondom douaneprocedures? Maak gebruik van bijzondere regelingen zodat u samen met uw klanten voordelen behaalt. En maak daarnaast ook handig gebruik van faciliteiten en regels om geen btw aan uw klanten te hoeven berekenen waar dit niet verplicht is. Wij geven u en uw onderneming dit inzicht zodat u in control bent.

CSRD

Per 2023 gaat de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) in: een uitbreiding van de bestaande Europese richtlijn rondom duurzaamheidsverslaglegging. Voldoet uw onderneming aan de criteria, dan bent u verplicht een duurzaamheidsverslag in uw jaarrekening op te nemen. Wij hebben ruime ervaring in transitie naar toekomstbestendig ondernemen en helpen u graag uw duurzaamheidsverslag te realiseren.

Meer informatie over de CSRD

Cyber

In de sector transport en logistiek volgen technologische ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Dit biedt u volop nieuwe kansen, maar zorgt ook voortdurend voor cyberdreigingen bij uw onderneming met vaak ernstige en soms noodlottige gevolgen. Ons cyberteam kijkt graag met u en uw onderneming mee om uw weerbaarheid te vergroten: waar zitten uw specifieke risico’s en waar de risico’s in de keten? Met de diversiteit aan mogelijkheden die binnen ons team aanwezig is, identificeren, detecteren en beschermen we uw organisatie tegen cyberdreigingen en geven we u continue inzicht.

Download ons whitepaper om uw weerbaarheid te vergroten

Duurzaamheid

Verduurzaming is binnen de sector transport en logistiek relevanter dan ooit: de cruciale rol bij het terugdringen van CO2-uitstoot door over te stappen op andere brandstof en modaliteiten en sociale thema’s, zoals inzetbaarheid van personeel, staan hoog op de agenda. Een goede strategie en efficiënte dataverzameling helpen u uw duurzame koers te bepalen die zowel goed is voor de wereld, als voor uw onderneming. Wij helpen u graag bij dit proces of wisselen graag kennis en ervaring met u uit op dit gebied.

Governance en contracten

De wereld verandert. Zijn afspraken met uw afnemers nog up-to-date, of is het nodig het gesprek met uw afnemers aan te gaan? Kunnen uw bedrijfsrisico’s in de contracten verkleind worden? Wij helpen u graag met het antwoord op deze vragen. Ook als u ondersteuning nodig heeft bij wijzigingen in uw organisatiestructuur: wijziging van bestuurders, houden van de vergadering van aandeelhouders, het opzetten van nieuwe vennootschappen. Onze ervaren juridisch adviseurs staan voor u klaar!

Wilt u uw bedrijf verkopen of groeien middels een overname?

Ik wil groeien via overnames, maar welke bedrijven passen in mijn strategie? Hoe financier ik de groei? Hoe onderhandel ik met mijn baas over de aandelen? Hoe kan ik mijn bedrijf nog beter verkopen? Waar moet ik dan op sturen? Rondom bedrijfsverkoop spoken veel vragen door de hoofden van alle partijen. Het is een grote stap. Wij kunnen kopers en verkopers helpen een goed gefundeerd besluit te nemen: met heldere cijfers, maar ook de juiste voorwaarden en een goed gevoel.
Wilfred van der Lee
Wilfred van der Lee
Partner transaction services