-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
De kracht van speaking up
Werken in een omgeving waar zowel het melden als de melder veilig zijn. Wat is daarvoor nodig? Waarom zijn melders belangrijk voor uw organisatie? En welke stappen moet u volgen om te komen tot een passende en effectieve meldprocedure?
Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Bedrijven met meer dan 50 werknemers moesten onder de Wet huis voor klokkenluiders al een klokkenluidersregeling hebben waar ook inhoudelijk eisen aan werden gesteld. In de Wet bescherming klokkenluiders zijn er een aantal belangrijke elementen toegevoegd waardoor al bestaande klokkenluidersregelingen vaak niet meer voldoen. Wat zijn de meest cruciale wijzigingen voor u als ondernemer?
De definitie van werknemer
Wat precies een werknemer is, is in de nieuwe wet aangepast. De definitie van werknemer is “degene die krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht of publiekrechtelijke aanstelling arbeid verricht dan wel degene die anderszins in een ondergeschiktheidsrelatie tegen een vergoeding arbeid verricht”. Dit houdt in dat niet alles mensen in loondienst als werknemers worden gezien. Ook onderaannemers, betaalde stagiairs, uitzendkrachten en ZZP’ers moeten nu meegeteld worden binnen dit criterium. Deze mensen tellen hierdoor mee als gekeken wordt naar de drempelbepaling van 50 werknemers. Het gaat om het aantal werkzame personen en niet om het aantal FTE in de organisatie.
Aangewezen onafhankelijke functionaris
In de nieuwe wet wordt expliciet vereist dat werknemers een melding kunnen maken bij een aangewezen onafhankelijke functionaris. Het aanwijzen van een functionaris was al onderdeel van de wet. Wat veranderd is, is dat deze functionaris nu ook onafhankelijk moet zijn. Regelmatig wordt in de klokkenluidersregeling het hoofd van HR, de directie, de CFO of de compliance officer als meldpunt genoemd. Ook zien we in regelingen dat meldingen gedaan kunnen worden bij oud-bestuurders of mensen die in het verleden gelieerd waren aan de organisatie. Concrete eisen aan de onafhankelijke functionaris zullen nog via een Algemene maatregel van bestuur worden uitgedragen, maar de hiervoor genoemde voorbeelden zullen waarschijnlijk niet meer als “onafhankelijk” worden gezien.
Anoniem melden
In veel landen om ons heen was het al een verplichting. Met deze nieuwe wet zal Nederland moeten volgen; de wet stelt het verplicht om een mogelijkheid te geven tot anoniem melden. Tot deze wet was in Nederland alleen vertrouwelijke behandeling op verzoek verplicht. Door deze wijzigingen zullen vele meldkanalen anders ingericht moeten worden. Een organisatie kan niet langer volstaan met het beschikbaar stellen van een e-mailadres waar een melding van misstanden gedaan kan worden. Via een e-mail kan anonimiteit namelijk niet gewaarborgd worden. Het extern beleggen van dit e-mailadres is ook niet de oplossing. De melder moet ook voor de onafhankelijke functionaris anoniem kunnen blijven. E-mailadressen, telefoonnummers en afspraken in persoon kunnen allemaal herleid worden naar individuen. Zelfs brieven kunnen door een bepaald handschrift herkend worden.
Bijhouden van meldingen in een daarvoor ingericht register
De registratie van meldingen moet op basis van de nieuwe wet vastgelegd worden in een specifiek daarvoor ingericht register. Dit met in achtneming van de Algemene verordening gegevensbescherming. Deze informatie mag niet langer dan noodzakelijk opgeslagen worden. Dit is een vereiste die werkgevers dwingt om na te denken welke gegevens opgeslagen worden, waar en voor hoelang. Het bijhouden van meldingen in een Excel-bestand zal hoogstwaarschijnlijk niet als ‘ingericht register’ gaan gelden. Voor nadere eisen zullen we moeten wachten om de Algemene maatregel van bestuur die nog zal volgen.
Beschermingsmaatregelen tegen benadeling
Bescherming tegen benadeling is altijd onderdeel geweest van de wet. In de nieuwe wet is benadeling verondersteld als deze plaatsvindt tijdens of na de behandeling van een melding. Hierdoor komt de bewijslast bij de werkgever te liggen en is de melder beter beschermd dan in het verleden. De definitie van benadeling die de wet geeft is concreet uitgewerkt en omvat naast ontslag en demotie onder andere ook: intimidatie, pesterijen, overplaatsing, onthouden van bevordering, negatieve beoordeling, smaad en laster.
Mogelijkheid om direct extern te melden
Onder de nieuwe wet krijgen klokkenluiders de gelegenheid om direct een melding te doen bij een daarvoor aangewezen en bevoegde autoriteit buiten de organisatie. In de wet is ook de verplichting opgenomen om werknemers van deze mogelijkheid op de hoogte te brengen. Een aangewezen bevoegde autoriteit is veelal de toezichthouder van een bepaalde branche. Onder de oude wet was de melder nog verplicht eerst het interne traject te doorlopen. Het ontbreken van een goed intern meldkanaal kan klokkenluiders ertoe zetten om meteen buiten de organisatie te melden.
Waar kan Grant Thornton u bij helpen?
Vanuit Grant Thornton Forensic & Integrity Services bieden wij een integrale aanpak:
- Implementatie en advies: Samen met onze collega’s van de afdeling Legal Services zorgen wij ervoor dat uw klokkenluidersregeling voldoet aan de nieuwe wetgeving;
- Technisch platform: Wij bieden een klokkenluidersplatform aan die de melder de mogelijkheid geeft om anoniem te melden én in contact te blijven over de opvolging van de melding. Dit platform fungeert tegelijkertijd ook als register waarin alle meldingen bijgehouden worden. Hierdoor kun je als organisatie ook aantonen dat alle opvolgingstermijnen zijn behaald.
- Case Management: Wij treden op als onafhankelijke functionaris die klokkenluidersmeldingen analyseert en volgens de juiste procedures laat onderzoeken door mensen in de organisatie of door één van onze specialisten;
- Onderzoek: Wij verrichten onderzoek naar meldingen waarvan de ernst zodanig is dat een extern onderzoek vereist is;
Naast bovenstaande bieden wij deze dienstverlening ook aan als onderdeel van onze overkoepelende integriteitsdienstverlening. Hierbij kijken wij verder dan alleen de klokkenluidersregeling. We kijken naar het meldklimaat, de ‘tone at the top’, gedragscodes en naleving hiervan, communicatie en interne beheersing op integriteitsgevoelige gebieden.
Meer weten over deze nieuwe wet? Of benieuwd of uw organisatie voldoet aan alle (nieuwe) eisen?