-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij brengen je graag op de hoogte van nieuwe inzichten op het gebied van duurzaamheid en impact.
Gebaseerd op onze ervaringen van de afgelopen jaren met diverse organisaties, schetsen wij vijf scenario’s om als gemeente meer impactgericht te kunnen werken. Alle scenario's zijn goed. Het maken van een duidelijke keuze voor één van deze scenario's helpt bij het creëren van duidelijkheid en het behalen van concreet resultaat.
Elk scenario beschrijven we kort, inclusief kansen en risico’s en voor welke soort gemeente dit bij uitstek geschikt is. Ook vindt u een concrete tip voor het starten vanuit dat scenario. Zo helpen wij u snel een volgende stap te zetten!
Scenario 1: klein en krachtig beginnen
Focus op één specifiek programma of project. Zo doorloopt u de impactmanagementcyclus op een overzichtelijke schaal. Deze aanpak biedt de perfecte gelegenheid om impactgericht werken te testen en te verfijnen. Dit doet u als volgt:
- Definieer helder welke impact u verwacht te behalen met het programma of project, inclusief de onderliggende aannames. Dit is uw routekaart voor een heldere onderzoeksaanpak.
- Voer een concreet en afgebakend (eerste) impactonderzoek uit.
- Gebruik de geleerde lessen van het onderzoek om bij te sturen en de strategie te verbeteren.
Kansen
- Door klein te beginnen beperkt u de risico’s.
- De geleerde lessen leggen een solide basis voor uitbreiding.
Risico's
- Beperkte overdraagbaarheid van de bevindingen.
- Beperkte betrokkenheid van andere programma’s.
Geschikt voor gemeenten of afdelingen
- Die de meerwaarde van impactgericht werken nog niet breed omarmen. Zij hebben dus een goed voorbeeld nodig.
- Organisaties met beperkte middelen.
Eerste stap
- Kies een afgebakend programma met duidelijk potentieel voor positieve impact en start een pilot.
Scenario 2: strategische start
Dit scenario biedt een gestructureerde aanpak om verandering te realiseren, waarbij de focus ligt op strategie en samenwerking met partners. Dit doet u als volgt:
- Analyseer welke maatschappelijke opgaves er spelen en bepaal een focus.
- Identificeer samen met partners welke oplossingen en veranderstrategieën er mogelijk zijn.
- Maak concreet (geen uitvoerige beleidstaal) hoe jullie de komende jaren verandering kunnen realiseren.
- Ontwikkel subsidiekaders waarin aanvragen en toekenningen gericht zijn op gezamenlijk bepaalde effecten.
- Werk samen met partners in het meten en monitoren van directe resultaten en impact.
Kansen
- Stimuleert nauwere samenwerking met partners.
- Maakt impactmanagement een prioriteit.
Risico’s
- Mogelijk té top-down.
- Moet goed aansluiten op bestaande processen.
Geschikt voor gemeenten of afdelingen
- Die structurele verandering willen in de manier waarop zij aan maatschappelijke opgaven werken.
- U binnenkort gaat werken aan nieuwe strategieën/beleidskaders en subsidierondes.
Eerste stap
- Organiseer een strategische sessie met belangrijke partners om de grootste maatschappelijke opgaven te identificeren en te prioriteren. Deze sessie is een uitstekende gelegenheid om van elkaar te leren en de onderlinge relaties te versterken.
Scenario 3: focus op partners
De achterliggende gedachte hierbij is dat u start met impactgerichter werken op die plek waar inwoners van uw gemeente er het meest van merken. Dit werkt als volgt:
- Start bij de uitvoerders van uw beleid (de partners) en betrek hen acties bij het proces van impactmanagement.
- Train hen in het impactmanagementproces. Zo stimuleert u vanuit de praktijk verbeteringen en innovaties.
- Gebruik de inzichten van partners om over de gezamenlijk gerealiseerde impact te leren en stuur hierop bij.
Kansen
- Versterkt de betrokkenheid van partners en bevordert gezamelijke verantwoordelijkheid voor impact.
- Brengt de wereld van beleid en uitvoering samen.
Risico
- Vereist significante investeringen in tijd en middelen om partners op vergelijkbare lijn en niveau te krijgen.
Geschikt voor gemeenten of afdelingen
- Die veel samenwerken met partners.
- Waarbij men intern niet twijfelt aan de waarde van impactgericht werken.
Eerste stap
- Organiseer workshops over impactgericht werken met uitvoerende teams. Deze workshops bieden een laagdrempelige manier om partners te informeren, enthousiasmeren en te betrekken bij het proces.
Scenario 4: impact deep diving
Met dit scenario concentreert u zich op het meten en monitoren van impact rondom specifieke leervragen. Zo leert u over welke impact uw gemeente realiseert. In tegenstelling tot scenario 1 ligt hier de focus juist primair op het systematisch beantwoorden van leervragen die opkomen door middel van onderzoek en minder op het doorlopen van de hele impactmanagementcyclus. Dit werkt als volgt:
- Bepaal samen welke leervragen er leven, en prioriteer deze.
- Bepaal een aanpak per leervraag – sommige vragen vergen groter empirisch onderzoek; andere kunnen beantwoord worden o.b.v. de literatuur of met enkele gesprekken met doelgroepen of experts.
- Verdeel de verantwoordelijkheden en ga aan de slag met het beantwoorden van de vragen.
- Wanneer er antwoorden gevonden zijn, bespreek deze en voorzie deze van duiding.
- Er kan een nieuwe leervraag gekozen worden om te beantwoorden!
Kansen
- Biedt solide onderbouwing voor impact
- Dit is een scenario waar u de focus snel kunt verleggen afhankelijk van (politieke) behoeftes.
Risico’s
- Mogelijk is slechts een relatief kleine groep stakeholders betrokken.
- Deze manier levert in mindere mate een nieuwe manier van denken op.
Geschikt voor gemeenten of afdelingen
- Die gericht willen verbeteren hoe ze impact meten, onderzoeken en evalueren, zonder hun volledige werkwijze te herzien.
Eerste stap
- Stel een lijst op van leervragen die binnen uw gemeente leven en selecteer de meest urgente die u op korte termijn wilt beantwoorden.
Scenario 5: training
Op deze manier verankert u impactgericht werken in de cultuur van uw gemeente: iedereen spreekt dezelfde taal en kent de belangrijkste modellen van impactgericht werken. Dit werkt als volgt:
- Bepaal helder wie getraind moet worden (alle medewerkers, specifieke teams, etc.) en wat de concrete leerdoelen zijn van de training.
- Begin met het ontwikkelen van een basistraining die de kernprincipes en modellen van impactgericht werken omvat.
- Organiseer coaching en praktische ondersteuning om de geleerde kennis in de praktijk toe te passen.
- Reflecteer met elkaar op de geleerde lessen zodat er van ervaringen geleerd wordt en het geleerde onderdeel wordt van gangbare werkwijzen.
Kansen
- Stimuleert een gedeeld begrip van impactgericht werken en draagt bij aan een cultuurverandering.
- Integreert impactdenken in verschillende aspecten van het werk, wat leidt tot betere beslissingen en resultaten.
Risico’s
- Traject vraagt een significante (tijds)investering van deelnemers.
- Sommige deelnemers willen sneller/langzamer dan het programma toelaat.
Geschikt voor gemeenten of afdelingen
- Die streven naar diepe verankering van impactgericht werken.
- Waarbij het management het belang van opleiding en ontwikkeling uitdraagt en hier ruimte voor maakt.
Eerste stap
- Begin met een pilotopleidingstraject voor een klein en gemotiveerd team en verfijn de aanpak.
Zet snel de volgende stap!
Verken en evalueer hoe deze scenario’s passen binnen uw context. Alleen dan maakt u de beste keuze. Elk scenario biedt unieke voordelen en uitdagingen en alle scenario’s kunnen een succesvolle route zijn naar impactgerichter werken. Uiteraard is geen enkele gemeente hetzelfde en is soms een combinatie van scenario’s het meest effectief. Onze allerbelangrijkste tip: durf een keuze te maken en zet die volgende stap! Impactgericht werken helpt u een positief verschil te maken voor de inwoners van uw gemeente.
Wilt u meer weten over impactgericht werken en hoe u daar komt?