-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Het familiestatuut is een uniek document dat eigendom is van de familie en inzicht geeft in jullie waarden en visie. Het is het anker in barre tijden. En vertelt waar u voor staat en wat er destijds is besproken. Het is ook een basisdocument voor de jonge familieleden die de leeftijd krijgen om aan te schuiven bij het familieoverleg of familieberaad. Het geeft antwoord op allerlei vragen.
Groeit het familiebedrijf?
Dan is het van belang om goed in beeld te hebben welke wettelijke regelingen relevant zijn, op welk moment, in de verschillende groeifases van de onderneming. Groei brengt gevolgen voor de interne bestuursstructuur, governance en controleplicht met zich mee. Deze gevolgen vormen bij voorkeur een substantieel deel van uw groeistrategie en de daarbij behorende toekomstscenario’s. Wij lichten de gevolgen graag toe.
Als uw familiebedrijf al een onderneming van middelgroot formaat is en als 2 van de 3 volgende voorwaarden op uw onderneming van toepassing zijn:
- Waarde activa – 6 miljoen
- >50 werknemers
- >12 miljoen omzet
In dit geval móet een extern accountant de jaarrekening van uw onderneming al controleren.
Wat is het structuurregime
Wanneer de controleplicht van toepassing is , moet u ook letten op het eventueel toepassen van de structuurregeling op de onderneming. Dit zogeheten “structuurregime” houdt in dat de onderneming een Raad van Commissarissen moet instellen. De RvC houdt toezicht op het reilen en zeilen binnen de onderneming. Als familiebedrijf is het goed om na te denken over de samenstelling van deze Raad van Commissarissen. Zo is het voor de familie ook mogelijk te overwegen om een onafhankelijk toezichthouder die niet tot de familie hoort aan te stellen. In sommige gevallen raden we dit zelfs (sterk) aan. Dit doen wij vooral in situaties waar het management (bestuur) over de onderneming wordt gevoerd door specialisten van buiten de familie.
Mocht uw onderneming nog niet aan de vereisten van het structuurregime voldoen, maar wilt u wel alvast externe specialisten bij de onderneming betrekken, dan is het ook mogelijk om een Raad van Advies in te stellen. Een lid van de Raad van Advies heeft geen toezichthoudende taak op grond van de wet. Het instellen van een RvA brengt gewenning met zich mee. Deze gewenning komt van pas bij een groeiprognose waarin het reëel is dat op termijn het structuurregime toegepast gaat worden op de onderneming.
In dit artikel besteden wij aandacht aan de wettelijke regeling voor en de toepassing op het familiebedrijf in het bijzonder. Wanneer heeft een onderneming de plicht tot toepassing van deze regeling? Kunt u wellicht gebruik maken van het verzwakte structuurregime? En wat zijn de consequenties en risico’s van het niet voldoen aan de wettelijk regeling?
Wanneer voldoet uw onderneming aan het structuurregime?
Een onderneming voldoet aan de voorwaarden van het structuurregime als het gedurende 3 jaren aan de volgende cumulatieve vereisten voldoet en dit daarnaast heeft gemeld aan het Handelsregister:
- Het eigen vermogen op de balans bedraagt tenminste 16 miljoen euro;
- Er is een ondernemingsraad ingesteld bij de vennootschap of een gelieerde vennootschap verbonden in de groep, op grond van een eis van de wet;
- Bij de onderneming zijn minimaal 100 werknemers in Nederland werkzaam;
Als de onderneming aan deze drie (cumulatieve) vereisten voldoet, dan moet, met uitzondering van specifieke vrijstellingen, de onderneming binnen 2 maanden na vaststelling van de jaarrekening (door de Algemene Vergadering) opgave doen aan het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Op het moment van opgave begint de drie-jaren termijn te lopen. Als de vennootschap drie jaar voldoet aan bovenstaande eisen en dus ook 3 jaar is ingeschreven als structuurvennootschap in het Handelsregister, moet de vennootschap het structuurregime gaan toepassen. Als de vennootschap tijdens de drie-jaren termijn niet meer aan de drie vereisten voldoet, dan moet de opgaaf bij het Handelsregister worden doorgehaald.
Het structuurregime – wat wordt anders in het bedrijf?
De structuurvennootschap dient een Raad van Commissarissen in te stellen. De verplichte RvC vervult een wettelijke toezichthoudende taak. De RvC houdt toezicht op de onderneming in de situatie dat het voor de aandeelhouder niet goed meer mogelijk is om toezicht te houden op het bestuur en beleid. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het bedrijf is gegroeid. De Raad van Commissarissen bestaat uit ten minste drie leden. Ze heeft de bevoegdheid de bestuurders van de vennootschap te ontslaan en aan te stellen. Verder keurt de RvC bepaalde belangrijke bestuursbesluiten goed.
De ondernemingsraad van de structuurvennootschap krijgt ook specifiekere bevoegdheden, onder meer een versterkt aanbevelingsrecht over maximaal een derde van het aantal commissarissen. De OR zal in ieder geval betrokken zijn bij de profielschets en de aanstelling van een derde van de commissarissen (minimaal één commissaris). Werknemers in een bedrijf richten zelf een ondernemingsraad op, als zij bereid zijn in een ondernemingsraad zitting te nemen. Dit betekent dat als deze bereidheid ontbreekt, zij geen ondernemingsraad oprichten. Voor de ondernemer is het wel van belang periodiek de werknemers uit te nodigen tot het instellen van de ondernemingsraad.
Binnen onze praktijk zien we regelmatig dat binnen familiebedrijven terughoudendheid bestaat bij het benoemen van commissarissen in een Raad van Commissarissen. Een commissaris heeft namelijk de wettelijke taak toezicht te houden op het beleid van het bestuur. Soms overheerst al dan niet begrijpelijk, een gevoel van verlies van vrijheid van handelen: “Een commissaris is er enkel om te controleren wat ik allemaal doe”. Er is ook een voordeel te behalen voor het bedrijf, als je zorgt dat de commissaris goed past bij de cultuur, met daarbij een positieve grondhouding tegenover het familiebedrijf. De inbreng van de RvC in voor het bedrijf gevoelige kwesties kan zeer waardevol zijn.
In onze dagelijkse advisering wijzen wij de (familie)bestuurders binnen het familiebedrijf erop dat zowel de OR als de RvC juist worden aangesteld ter bescherming van de (doelstellingen van) de vennootschap. Daarbij kunnen extra ogen soms ook juist meer vrijheid van handelen geven en (nieuwe) inzichten die van belang zijn bij het ondernemen in een familiebedrijf.
Bij toepassing van het structuurregime (na de driejaarstermijn van registratie bij het Handelsregister) is het noodzakelijk dat de onderneming de statuten van de vennootschap wijzigt. De statuten bepalen dat de onderneming een Raad van Commissarissen aanstelt. In geval van een familiebedrijf staat er vaak in de statuten dat leden van de RvC geen familie/eigenaar kunnen zijn. De bevoegdheid om bestuurders van de onderneming te benoemen en te ontslaan verschuift van de Algemene Vergadering naar de Raad van Commissarissen
Het verzwakte structuurregime
In onze advisering hebben wij vaak te maken met familievennootschappen. Dit zijn normale besloten vennootschappen waarin maar één familie een doorslaggevende stem heeft. Dit betekent dat de meerderheid van zeggenschap bij deze familie ligt. Ook is het mogelijk dat een familievennootschap als structuurvennootschap kwalificeert. In dat geval heeft de aandeelhouder de keuze het zgn. verzwakte structuurregime toe te passen. Maar let op: ook bij een verzwakt regime is het nog steeds noodzakelijk om een RvC in te stellen.
Het verschil met het volledige structuurregime is dat in geval van het volledige structuurregime de RvC als enige bevoegd is bestuurders te benoemen en te ontslaan. Daarnaast is het noodzakelijk dat de RvC belangrijke bestuursbesluiten goedkeurt. Bij het verzwakt structuurregime heeft de RvC nog slechts de bevoegdheid tot het goedkeuren van belangrijke bestuursbesluiten. Het grote voordeel is dat de bevoegdheid de bestuurders te benoemen en te ontslaan bij de aandeelhouder(s) blijft.
Het ‘verzwakte structuurregime’ is van toepassing als aan de criteria voor de structuurregeling is voldaan (zie boven) en een individueel persoon of 2 personen of meer in samenwerking het gehele kapitaal houden. Deze samenwerking is op basis van een onderlinge regeling en staat los van het stemrecht op aandelen. Gezamenlijk aan kapitaal deelnemen kan ook via stemrechtloze aandelen.
De onderlinge regeling wordt gevormd door (i) een overeenkomst tussen alle aandeelhouders, waarin (ii) deze aandeelhouders hun bemoeienis met de onderneming hebben vormgegeven, (iii) actief overleg van gezamenlijk vormen van beleid zijn georganiseerd en (iv) beleid bij unanimiteit wordt vormgegeven. Als een stichting administratiekantoor (een STAK) de aandelen houdt voor de economisch belanghebbenden, is het mogelijk dat dit leidt tot toepassing van het ‘verzwakte’ structuurregime, mits de certificaathouders gezamenlijk feitelijke invloed of ‘controle’ uitoefenen in het bedrijf (via de samenwerking / onderlinge regeling). Grote familievennootschappen voldoen vaak aan dit criterium
Bij een groot familiebedrijf, waarbij uiteindelijk één natuurlijk persoon het kapitaal (direct of indirect) verschaft , heeft het familiebedrijf de keuze dus (als de voorwaarden van het structuurregime van toepassing zijn) het ‘verzwakte’ structuurregime toe te passen. .
De wet treft een voorziening voor het geval de natuurlijk persoon overlijdt: de erfgenamen worden gelijkgesteld met de natuurlijk persoon, mits deze binnen 6 maanden na het overlijden een samenwerking aangaan.
Wat is het risico als je onderneming voldoet aan het structuurregime maar het niet instelt?
In de situatie waarin de onderneming voldoet aan alle drie de criteria van het structuurregime, dan is deze onderneming verplicht dit binnen 2 maanden na vaststelling van de jaarrekening te melden aan het Handelsregister. De onderneming die dat ondanks deze verplichting niet doet, maakt zich schuldig aan een economisch delict. Dit economische delict wordt op grond van de wet bij handhaving van een geconstateerde overtreding bestraft met hechtenis van ten hoogste zes maanden, een taakstraf of een geldboete van maximaal € 22.500 (stand van zaken 2023). Het is raadzaam de vereisten en deadlines in de gaten te houden en op te volgen indien noodzakelijk.
NB: als de onderneming dus slechts aan 2 van de 3 verplichtingen voldoet, hoeft de onderneming geen melding te doen!
Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er een wettelijke plicht bestaat (bij meer dan 50 werknemers) tot het instellen van een ondernemingsraad. Mogelijk zijn werknemers nog niet overgegaan tot de oprichting van een ondernemingsraad. Met name in familiebedrijven zal een hechte band bestaan tussen werknemers, bestuurders en eigenaren, waardoor de werknemers minder geneigd zijn mee te werken aan het opzetten van een ondernemingsraad.
Als een onderneming voldoet aan de wettelijke vereisten voor het hebben van een ondernemingsraad maar geen ondernemingsraad heeft, staat daar er geen sanctie op. Maar, elke belanghebbende kan wel verzoek doen tot het instellen van een ondernemingsraad. Dit hoeft geen werknemer te zijn, ook een vakbond kan een belanghebbende zijn.
In de praktijk zijn er wel situaties waarin het ontbreken van de ondernemingsraad problemen oplevert, zoals een fusie, verkoop van het bedrijf, wijziging arbeidsvoorwaarden. In deze situaties is inspraak van werknemers verplicht.
Groeit uw familiebedrijf? Laat u adviseren
Als uw onderneming groeit, verandert er van alles, zowel bestuurlijk als juridisch. Het is belangrijk om u goed te laten adviseren.
Een ondernemingsraad is mogelijk van belang als de onderneming groeit.. Het is voor de ondernemer belangrijk om oog te hebben voor de (mogelijke) inspraakbelangen van zijn werknemers.
En valt uw familiebedrijf binnen de criteria van het structuurregime, zorg er dan tijdig voor dat u met uw mede-eigenaren en/of de familie, spreekt over de invulling van een Raad van Commissarissen. Wie zijn er geschikt om die taak op zich te nemen? Betrekt u daarbij wel of niet externe commissarissen? Of is voor u een Raad van Advies nog aan de orde, omdat het familiebedrijf nog niet verplicht is een RvC in te stellen?
Heeft dit artikel uw interesse gewekt? Op onze pagina Toekomstbestending ondernemen voor het familiebedrijf vindt u nog veel meer informatie over de thema's vermogen, opvolging, eigenaarschap en duurzaamheid.