-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Het familiestatuut is een uniek document dat eigendom is van de familie en inzicht geeft in jullie waarden en visie. Het is het anker in barre tijden. En vertelt waar u voor staat en wat er destijds is besproken. Het is ook een basisdocument voor de jonge familieleden die de leeftijd krijgen om aan te schuiven bij het familieoverleg of familieberaad. Het geeft antwoord op allerlei vragen.
Madoff en Jumbo
Wie de Netflix-documentaire over Madoff heeft gezien, weet hoe gruwelijk de impact van fraude op een familiebedrijf kan zijn. Madoff runde een legitieme én een frauduleuze business. Toen het frauduleuze deel bekend werd, ruïneerde dat niet alleen de business, maar ook de familie. Beide zoons van Madoff waren werkzaam in het legitieme deel van het bedrijf.
De broers zagen zich gedwongen hun vader aan te geven bij de autoriteiten, nadat hun vader het hele verhaal van de fraude aan hen had opgebiecht. Daarna verbraken de broers alle contacten met hun vader en eisten ze van hun moeder om datzelfde te doen. De broers hebben hun vader nooit meer gesproken, tot aan hun dood. De een pleegde zelfmoord, de ander overleed aan kanker. Hun moeder bleef berooid en eenzaam achter.
Zowel de fraude zelf als de gevolgen ervan zijn heel extreem, maar dichter bij huis zijn ook voorbeelden te vinden. De privéwoning van Frits van Eerd van Jumbo, een van de grootste familiebedrijven van ons land, werd doorzocht na verdenking van betrokkenheid bij witwassen. Vanwege deze situatie trad Frits terug als CEO. Enerzijds om zich te kunnen concentreren op zijn verdediging, anderzijds om het bedrijf niet te beschadigen.
Ook al waren er geen verdenkingen van onregelmatigheden binnen de Jumbo-organisatie en is überhaupt nog onduidelijk of Frits iets verkeerds heeft gedaan, is de impact op het bedrijf fors. De gesprekken binnen het bestuur en de raad van commissarissen voorafgaande aan het besluit om terug te treden zullen niet makkelijk zijn geweest.
Fraude en ruzies in de familie
In onze praktijk zien we regelmatig fraude en ruzies in familiebedrijven. Zo is er het voorbeeld van de beoogd opvolger van een familiebedrijf. De opvolger was zelf geen familielid, maar werd door de DGA bijna als een eigen zoon gezien. Werk en privé liepen door elkaar heen, met vage afspraken over vergoedingen, leningen etc. De beoogde opvolger maakte te enthousiast gebruik van de financiële ruimte die hem werd geboden. Het gevolg? Ruzie in de familie, de beoogd opvolger ontslagen en in de financiële problemen, en de geplande opvolgingsstructuur van tafel.
In een ander voorbeeld vormden een aantal broers en neven samen de directie van het familiebedrijf. Een van de mannen was commercieel directeur en nam het niet zo nauw met de aanbestedingsregels. Het gevolg voor het bedrijf was uitsluiting van aanbestedingen, waardoor de toekomst van het bedrijf op het spel kwam te staan. De commercieel directeur trad onder druk van de andere familieleden terug uit zijn functie.
Een derde voorbeeld betreft een broer en een zus die samen het bedrijf van hun ouders voortzetten. Toen een van beiden problemen kreeg met de belastingdienst, nam de ander de aandelen over. Beiden bleven zij echter wel zeer nauw betrokken bij de bedrijfsvoering. Helaas zonder daar goede afspraken over te maken. Broer en zus treffen elkaar inmiddels voor de rechter, omdat er enorme disputen zijn ontstaan over de bedrijfsvoering en de wijze van verdeling van inkomsten.
De voorbeelden van fraude zijn niet uniek, die kunnen in elk bedrijf voorkomen. De gevolgen in een familiebedrijf zijn wel anders. Dat blijkt eigenlijk al uit de geschetste situaties.
De fraudedriehoek bij familiebedrijven
Iedere fraude gaat gepaard met drie elementen: druk, gelegenheid en rationalisatie. De drie elementen samen vormen de fraudedriehoek. Deze algemene kenmerken hebben bij familiebedrijven een specifiek karakter:
- Bij het element ‘druk’ gaat het om de reden(en) waarom iemand fraude pleegt. In algemene zin zijn dat zaken als geldnood, een verslaving, voldoen aan de eisen van banken en dergelijke. Bij familiebedrijven zien we daarboven op bijvoorbeeld dat de nieuwe generatie de druk voelt om het familiebedrijf te laten groeien. Om te bewijzen dat ook zij succesvol kunnen zijn. Dat zorgt voor extra druk waardoor de neiging om de regels te overtreden groter kan worden.
- ‘Gelegenheid’ gaat om de ruimte die er is om te frauderen, bijvoorbeeld door het ontbreken van effectieve interne controles. Of door de macht die iemand heeft om anderen instructies te geven, bijvoorbeeld de boekhouder opdracht geven de financiële administratie te manipuleren. In een familiebedrijf zien we dat vertrouwen vaak een grotere rol speelt. De kwaliteit van interne controle kan daardoor minder zijn, waardoor de gelegenheid om te frauderen toeneemt. Leden van de familie zijn vaker onaantastbaar en boven alle kritiek verheven. Ongewenst gedrag wordt eerder door de vingers gezien. Dat maakt de gelegenheid op niet-integer gedrag groter en zorgt er bovendien voor dat het ongewenste gedrag langer kan voortduren.
- Bij het aspect ‘rationalisatie’ gaat het om de wijze waarop de fraudeur zijn eigen gedrag goed praat. Dat kunnen redenen zijn als ‘iedereen doet het’, ‘ik heb er gewoon recht op’, ‘de baas doet het ook’ of ‘belastingontduiking is geen fraude’. Bij familiebedrijven heeft de oudere generatie vaak veel geld in de onderneming gestopt. Op enig moment kan dan de behoefte ontstaan dat geld er ook weer uit te halen. En dan liefst zonder al te veel belasting te betalen. Bij DGA’s zien we dan ook vaker fiscale fraude optreden, mede omdat werk en privé meer door elkaar heen lopen.
Bij familiebedrijven zijn dus de kenmerken van fraude anders. De impact van fraude is ook anders. Toch zijn ook hier zes fraudetypes te herkennen. Weten welke types er zijn? Lees hier verder.
Impact op familiebedrijven
De kracht van familiebedrijven komt onder andere door de cultuur van deze ondernemingen. Vaak is er sprake van een familiecultuur, waar alle medewerkers lid zijn van de familie. Als dan blijkt dat een van de familieleden fraude heeft gepleegd, komen er heftige gevoelens naar boven. Het vertrouwen is geschaad, er zijn gevoelens van verraad, er is boosheid en soms ook verdriet. Het is belangrijk dat de leiding van het bedrijf daar aandacht voor heeft.
Het valt ons op dat bij veel ruzies of beschuldigingen van fraude sprake is van vage en onduidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over beloningen, winstverdeling, leningen, taakverdeling etc. Ook dat vloeit voort uit de familiecultuur. Als je elkaar kent en vertrouwd, dan is het niet nodig om afspraken schriftelijk vast te leggen, is de gedachte. Het risico daarvan is dat die vage afspraken door betrokkenen anders worden geïnterpreteerd.
Een ander gegeven is dat bij fraude in de familiesfeer vaker opvolgingsproblemen een rol spelen. Regelmatig leidt de fraude of het dispuut ook tot continuïteitsproblemen. Zeker als bij de fraude een familielid is betrokken die een spilfunctie in het bedrijf vervult, of als de beoogd opvolger betrokken is, zoals in de hiervoor beschreven praktijkvoorbeelden. Vaak is de familienaam aan het bedrijf gekoppeld. Als die naam dan verbonden wordt aan fraude, heeft dat impact op het imago van het bedrijf.
Een laatste aspect waardoor fraude meer impact kan hebben op familiebedrijven is dat er te laat wordt ingegrepen. In een familiecultuur is elkaar aanspreken vaak lastiger. Directie en medewerkers, en zeker familieleden houden elkaar vaak de hand boven het hoofd. In die cultuur is het lastiger om fraude tijdig te ontdekken en daar adequaat op te reageren.
Aanpak en preventie van fraude
Familiebedrijven hebben dezelfde mogelijkheden om het risico op fraude te beheersen als andere bedrijven, met een aantal extra mogelijkheden en aandachtspunten. Het mooie van familiebedrijven is dat zij vaak een explicieter beeld hebben van de waarden die zij belangrijk vinden. Vaak met meer oog voor de lange termijn. Het bedrijf moet er zijn voor de volgende generatie. Die extra aandacht voor waarden en de lange termijn helpt op zich al bij het voorkomen van fraude: het juiste doen betekent namelijk ook eerlijk en integer zakendoen. Wat kan het familiebedrijf verder doen?
- Geef integriteit een expliciete plek in het beleid, leg uit wat u verstaat onder eerlijk en integer zakendoen;
- Maak gebruik van een familiestatuut en onderliggende reglementen, waarin afspraken duidelijk worden vastgelegd;
- Besteed aandacht aan het creëren van een cultuur waarin ruimte is voor het bespreken van zaken die niet goed gaan. Waar ruimte is om dilemma’s te bespreken. En waarin iedereen, ook de leden van de familie, zich laten aanspreken op hun gedrag;
- Zorg voor een goede ‘vangnet-structuur’ met een vertrouwenspersoon en een klokkenluiderregeling. Signalen van mogelijke onregelmatigheden worden zo tijdig bekend.
In de kern komt het erop neer dat vertrouwen een mooi goed is, maar dat vertrouwen alleen niet voldoende is. Heldere afspraken en controle zijn nodig om fraude te voorkomen. Maar ook om mensen te beschermen tegen ongefundeerde beschuldigingen of te grote verleidingen.
Meer weten?
Vraag een vrijblijvend gesprek met één van onze adviseurs aan