ANBI

Waarom uitbreiding publicatieverplichting ANBI’s?

Erik van der Sande
Door:
Waarom uitbreiding publicatieverplichting ANBI’s
In het Belastingplan 2026 zijn veranderingen voorgesteld voor ANBI’s (Algemeen Nut Beogende Instellingen), waaronder de uitbreiding van de publicatieverplichting. Wat moet je weten?

Wat zijn de verplichtingen van een ANBI?

Een ANBI is sinds 1 januari 2014 verplicht om de eigen gegevens op internet te publiceren. Het doel is belastingplichtigen, donateurs en begunstigden inzicht te geven in het functioneren van de ANBI, zodat je weet hoe de ANBI een gift besteedt. Je mag giften aan ANBI’s aftrekken voor de heffing van inkomstenbelasting.

ANBI’s zijn verplicht om bepaalde gegevens te publiceren, zoals:

  • Naam 
  • KvK-nummer
  • Bepaalde contactgegevens
  • Gegevens over het bestuur
  • Statuten
  • Beleidsplan 
  • Actueel verslag van activiteiten van de ANBI

Belastingplan 2026: Portaal-ANBI met álle informatie

In het Belastingplan 2026 wil het Kabinet voorstellen de publicatieverplichting voor ANBI’s verder uit te breiden. De te publiceren gegevens moeten dan te vinden zijn op één centraal punt. Het doel is om een portal te creëren waarin je de informatie van alle Nederlandse ANBI’s kunt vinden.

Portaal-ANBI Toezicht moet controle efficiënter maken

Naast het Portaal-ANBI komt er een tweede portaal: Portaal-ANBI Toezicht. Via dit portaal moeten ANBI’s hun gegevens indienen. Dit portaal komt onder beheer van de Belastingdienst en is bedoeld voor het centraliseren en digitaliseren van het toezicht op ANBI’s. Dit moet het proces efficiënter maken en de controle op ANBI’s versterken zonder dat dit leidt tot een onevenredige administratieve last voor organisaties.

Deze plannen zorgen dus voor meer transparantie, eenvoudiger toegang tot informatie over ANBI’s én beter toezicht door de overheid.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het oprichten en in stand houden van een ANBI? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Neem contact op