-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Maak handig gebruik van de Werkkostenregeling (WKR)
De WKR biedt jou als werkgever de mogelijkheid om onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan jouw werknemers te geven. Dit verlaagt de administratieve lasten en vergroot de fiscale ruimte voor beloningen.
Binnen de WKR spelen verschillende componenten een rol, zoals:
- Gerichte vrijstellingen
Maken het mogelijk om bepaalde kosten, zoals opleidingskosten en reiskosten, onbelast te vergoeden zonder dat dit ten laste van de vrije ruimte gaat. - Nihil waarderingen
Stelt jou als werkgever in staat om bepaalde verstrekkingen te waarderen op nul euro waardoor deze ook onbelast blijven. - Vrije ruimte
Biedt jou als werkgever de mogelijkheid om een bepaald percentage van het totale fiscale loon onbelast te besteden aan extra vergoedingen en verstrekkingen. Dit geeft flexibiliteit in het beloningsbeleid.
Deze elementen samen zorgen ervoor dat jij als werkgever op een effectieve en aantrekkelijke manier kunt inspelen op de wensen en behoeften van jouw werknemers én je voldoet aan de fiscale regels.
Verdiep je in vrijgestelde zakelijke verblijfskosten
Onder bepaalde voorwaarden zijn kosten voor tijdelijke zakelijke verblijven gericht vrijgesteld van belasting. Je kunt als werkgever dus bepaalde vergoedingen aan je werknemers bieden zonder dat je hier belasting over betaalt, zoals voor maaltijden, overnachtingen en andere uitgaven gerelateerd aan zakelijke reizen en verblijven.
Benut 30%-regeling voor extraterritoriale kosten
Heb je werknemers uit het buitenland en wonen deze (tijdelijk) in Nederland? Dan maken zij vaak extra kosten (extraterritoriale kosten), zoals dubbele huisvesting. De 30%-regeling biedt jouw werknemers financiële steun door maximaal 30 procent van hun fiscale loon af te trekken en dit bedrag netto (dus belastingvrij) uit te betalen (let op: vanaf 1 januari 2027 is de maximale vergoeding 27 procent). Uiteraard moeten je werknemers wel aan specifieke voorwaarden voldoen om voor deze regeling in aanmerking te komen.
Voldoen jouw werknemers niet aan de voorwaarden van de 30%-regeling, dan kun je als werkgever de werkelijke extraterritoriale kosten alsnog (onbelast) vergoeden. De Wet op de loonbelasting maakt het namelijk mogelijk om extra kosten van tijdelijk verblijf buiten het land van herkomst in het kader van de dienstbetrekking gericht vrijgesteld te vergoeden. Denk hierbij aan dubbele verblijfskosten en reiskosten naar het land van herkomst.
Je kunt als werkgever in principe, naast toepassing van de 30%-regeling, géén andere extraterritoriale kosten onbelast vergoeden, met uitzondering van:
- Verhuiskosten tot maximaal EUR 7.750 en de werkelijke kosten voor tijdelijke opslag en het overbrengen van de boedel.
- Kosten voor een kennismakingsbezoek door de werknemer aan het bedrijf in het werkland.
- Schoolgeld voor een internationale school of voor een internationale afdeling van een gewone school. Hiervan is sprake als:
- De opleiding op de betreffende (afdeling van de) school is gebaseerd op een buitenlands stelsel.
- De school of de afdeling vooral bedoeld is voor kinderen van uitgezonden werknemers.
Betaal een vaste kostenvergoedingen uit
Je mag als werkgever een vaste kostenvergoedingen aan je werknemers uitbetalen als een gerichte vrijstelling die niet ten koste gaat van de vrije ruimte van de WKR. Je moet hierbij wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Verstrek personeelslening voor (elektrische) fiets of e-scooter
Verstrek je een lening aan een werknemer zonder dat deze hier rente over betaalt? Dan beschouwt de belastingdienst dit als een belastbaar voordeel voor jouw werknemer en merkt deze onzakelijke rente in principe aan als belast loon. Dit kan tot belastingverplichtingen voor jouw werknemer leiden.
Er is een uitzondering op deze regel: is de lening specifiek aangewend voor de aankoop van een (elektrische) fiets of e-scooter, dan waardeert de belastingdienst het voordeel dat je werknemer heeft op nihil. Jouw werknemer hoeft dan geen belasting te betalen over dit voordeel en dit maakt het financieel aantrekkelijk om een lening voor een (elektrische) fiets of e-scooter aan te vragen.
Bied OV-abonnement aan
Je kunt je werknemers fiscaal voordelig een OV-abonnement aanbieden waarmee zij onbeperkt kunnen reizen. Je vergoedt als werkgever de kosten voor dit abonnement zonder dat je hier belasting over betaalt. Je moet hierbij wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Organiseer een bedrijfsfeest
Je kunt (onder voorwaarden) fiscaal voordelig een bedrijfsfeest organiseren. Zo beloon je jouw werknemers voor hun inzet en versterk je de teamgeest en de onderlinge samenwerking. Je kunt verschillende fiscale regelingen toepassen op bedrijfsfeesten, zoals de kosten voor het evenement (deels) onbelast maken. Denk hierbij aan de locatie, catering en drankjes en ook entertainment- en decoratiekosten.
Verstrek onbelaste maaltijden
Maken jouw werknemers overuren, dan heb je als werkgever de mogelijkheid om maaltijden aan te bieden zonder dat je hier belasting over betaalt. Dit geldt echter alleen als de verstrekte maaltijden voldoen aan specifieke criteria, zoals de noodzaak van de maaltijd in verband met het werk en het tijdstip waarop je deze verstrekt.
Daarnaast zijn andere consumpties op de werkplek ook onbelast. Over snacks, drankjes of andere kleine etenswaren die je op de werkplek aanbiedt, hoef je (onder voorwaarden) dus geen belasting te betalen.
Vraag VOG-verklaring onbelast aan
Vergoed je voor jouw werknemers een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), dan zijn deze kosten gericht vrijgesteld en dus onbelast. Dit kan een groot voordeel zijn voor bedrijven in de zorg, het onderwijs of andere sectoren. Zo voldoe je als werkgever aan de wettelijke eisen zonder dat dit een grote financiële belasting vormt én draag je bij aan een veilige werkomgeving.
Vergoed thuiswerkkosten
Werken jouw werknemers regelmatig vanuit huis, dan kun je (onder voorwaarden) vanuit de WKR thuiswerkkosten onbelast vergoeden. Bijvoorbeeld een bijdrage voor hogere energiekosten, kosten voor internetverbindingen of de aanschaf van kantoorbenodigdheden zoals bureaus en stoelen. Zo draag je als werkgever bij aan een betere werkomgeving van jouw thuiswerkende werknemers en uiteindelijk een hogere tevredenheid en productiviteit. Daarnaast creëer je ook een gevoel van waardering en ondersteuning voor deze werknemers.
Geef korting op eigen producten en diensten
Je kunt jouw werknemers korting geven op producten of diensten (niet branchevreemd) zonder dat ze hier belasting over betalen (maximaal twintig procent per product van de waarde in het economisch verkeer en niet meer dan 500 euro per kalenderjaar). Dit geeft jouw werknemers een financieel voordeel en stimuleert de consumptie van eigen producten. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en loyaliteit van jouw werknemers.
Vergoed verhuiskosten onbelast
Verhuist een werknemer voor zijn of haar functie, dan kun je de kosten van deze verhuizing (onder voorwaarden) onbelast vergoeden. Denk aan de kosten voor een verhuisbedrijf, transport van persoonlijke bezittingen en eventuele tijdelijke huisvesting. Deze vrijstelling helpt om de financiële druk van een verhuizing te verlichten en jouw werknemer zich beter kan concentreren op de nieuwe rol zonder zorgen over bijkomende kosten. Ook draagt het bij aan een soepele overgang naar een nieuwe werkplek en dit is essentieel voor zowel jouw werknemer als jou als werkgever.
Wil je meer informatie over fiscale mogelijkheden op het gebied van loonbelasting?
Neem dan contact op met één van onze experts. Zij helpen je graag verder.