-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Trek btw personeelskosten af
Laat btw-aftrek van personeelsdeclaraties niet liggen!
Je kunt in beginsel inkoop-btw alleen aftrekken op basis van een factuur die voldoet aan de wettelijke factuurvereisten. Is het totaalbedrag (inclusief btw) minder dan 100 euro, dan kun je de btw ook aftrekken op basis van een ‘eenvoudige’ factuur.
Deze moet ook aan bepaalde eisen voldoen. Vaak voldoet een kassabon of kwitantie al aan deze voorwaarden en kun je hiermee dus de btw in aftrek brengen. Wij zien jammer genoeg dat dit vaak niet gebeurt, terwijl je zo veel btw kunt aftrekken van personeelsdeclaraties. Let op: er gelden wel bepaalde voorwaarden, maar een wettelijke factuur is niet nodig bij bedragen van minder dan EUR 100.
Is de bon voor brandstofkosten meer dan 100 euro? Dan is de btw ook aftrekbaar. De manier waarop de brandstof is betaald, moet dan wel herleidbaar zijn tot jouw bedrijf (bijvoorbeeld via een bedrijfspas). Voor het OV kun je het vervoersbewijs of transactieoverzicht gebruiken voor het aftrekken van de btw.
Om de btw in aftrek te brengen, moeten de kosten wel zien op het verrichten van btw-belaste prestaties. Let op: woon-werkverkeer is voor de btw-regelgeving privégebruik.
Het is onze ervaring dat veel bedrijven onterecht de btw op personeelsdeclaraties niet in aftrek brengen. Wij adviseren om na te gaan of er mogelijkheden voor btw-aftrek zijn voor uw bedrijf. De btw is dan geen kostenpost meer.
Btw-aftrek personeelsverstrekkingen
Ook als jouw bedrijf btw-belaste prestaties verricht, heb je mogelijk te maken met aftrekbeperkingen van de btw die drukt op personeelsverstrekkingen. Deze beperking vervalt als je geen werknemers hebt die in één boekjaar in totaal voor meer dan 227 euro (kostprijs, exclusief btw) zijn bevoordeeld. Je mag hiervoor bepaalde kosten verdelen over verschillende werknemers en soms mag je bepaalde kosten verdelen over een afschrijvingsperiode. Zo kun je voorkomen dat werknemers de grens van 227 euro overschrijden en behoud je het recht op btw-aftrek. Wij komen vaak bedrijven tegen die onterecht geen btw in aftrek brengen voor de kosten van personeelsverstrekkingen.
Btw-kansen bij kassatransacties
Vraag btw negatieve kasverschillen terug
Onder voorwaarden kun je de btw op negatieve kasverschillen terugvragen van de belastingdienst. Je kunt hiervoor met de belastingdienst afspreken om dit één keer per jaar te doen. Let op: het hangt van de oorzaak van het kasverschil af of u de btw kan terugvragen.
Gebruik juiste bedrag op de kassabon
Rond je een betaling naar boven af (bijvoorbeeld van 2,98 euro naar 3 euro) en bereken je bij een pinbetaling wel 2,98 euro? Dan ben je (onder voorwaarden) slechts voor dit lagere bedrag btw verschuldigd.
Btw-kansen bij facturatie en niet-betaling
Vraag btw terug bij chargebacks
Verkoop je via internet, dan wordt u mogelijk geconfronteerd met ‘chargebacks’ van de uitgever van de betaalkaart van de koper. Je ontvangt het verkochte product niet retour, maar je betaalt wel de koopprijs terug.
Pas je het kasstelsel toe, dan kan je naar ons idee de btw die is voldaan terugvragen zodra de eerder ontvangen vergoeding via een chargeback is teruggedraaid. We zien dat in andere gevallen de belastingdienst een btw-teruggave in verband met een chargeback niet altijd accordeert. Wij adviseren u graag of u de betaalde btw voor chargebacks kan terugvragen.
Vraag btw oninbare vorderingen wél terug
Verkoop je op rekening, dan komt wellicht voor dat een afnemer de factuur niet betaalt. Is de factuur één jaar opeisbaar, dan kun je de voldane btw voor de gestuurde factuur terugvragen van de belastingdienst. Weet je al eerder dat de afnemer niet gaat betalen, dan kun je de voldane btw (onder voorwaarden) op het eerdere moment al terugvragen. Wij zien dat weinig bedrijven gebruikmaken van de mogelijkheden om de btw na één jaar alsnog terug te vragen of om dit al eerder te doen.
Schuif met tijdstip versturen factuur
Verstuur je een factuur vóór het einde van het kwartaal (bijvoorbeeld 31 maart), dan moet de btw van deze factuur gelijk in de volgende maand door de Belastingdienst zijn ontvangen. In dit geval uiterlijk 30 april.
Verstuur je de factuur echter pas aan het begin van de volgende maand (bijvoorbeeld 1 april), dan hoef je de btw van deze factuur pas in juli te betalen. Namelijk na afloop van het tweede kwartaal.
Vanuit cashflow oogpunt kan het daarom wenselijk zijn om de factuur één dag of enkele dagen later te sturen.
Vervroeg tijdstip ontvangen factuur
We zien dat het vooral bij de huur van vastgoed voorkomt dat de huurder aan de verhuurder vraagt om in één keer alle periodieke facturen voor het komende jaar te sturen. Hierbij betaalt de huurder de verschillende facturen wel gedurende het jaar. De huurder kan al direct de btw op alle huurfacturen in aftrek brengen in de btw-aangifte die ziet op de datum van de facturen Dit leidt voor de huurder tot een cashflow verbetering. Als u veel panden huurt, kunt u op deze wijze de cash flow verbeteren.
Optimaliseer btw-teruggaafpositie
Verreken btw met loonheffingen
Heeft jouw bedrijf recht op btw-teruggave? Dan ontvang je deze meestal pas enkele weken nadat je de negatieve btw-aangifte hebt ingediend. In de tussentijd moet je voor die maand wel alle verschuldigde loonheffingen betalen. Vraag de belastingdienst of ze deze verschuldigde loonheffingen verrekenen met de nog te ontvangen btw-teruggave. Zo voorkom je een ‘cash out’ voor de loonheffingen. Dit leidt tot een cash flow verbetering.
Wijzig het btw-aangiftetijdvak
Ontvang je in de regel btw terug van de Belastingdienst en dien je per kwartaal jouw btw-aangiften in? Vraag dan of de belastingdienst het btw-aangiftetijdvak wijzigt naar ‘maand’. Zo ontvang je de btw-teruggave eerder.
Andersom: moet je meestal btw betalen en doe je per maand btw-aangifte? Vraag de belastingdienst dan om het aangiftetijdvak te wijzigen naar ‘kwartaal’. Dit kan ook als je een substantiële omzet hebt.
Pas aangiftetijdvak per onderdeel fiscale eenheid aan
Bestaat jouw bedrijf uit verschillende vennootschappen die een fiscale eenheid voor de btw vormen? Vraag de belastingdienst dan om hier aparte btw-aangiften aan uit te reiken. Je kunt dan per eenheid aangeven of je voor dit onderdeel per maand of per kwartaal btw-aangifte wilt doen. Verkeren deze onderdelen bijvoorbeeld ‘afzonderlijk beschouwd’ in een btw-teruggaafpositie, dan kun je hiervoor per maand aangifte doen. Voor de andere onderdelen kun je apart of gezamenlijk op kwartaalbasis aangifte (blijven) doen. Zo zorg je dat je de btw-teruggave sneller ontvangt.
Verdiep je in internationale btw-regelingen
Verleg invoer-btw met artikel 23-vergunning
Voert jouw bedrijf in Nederland regelmatig goederen in? Vraag de belastingdienst dan om een zogenoemde artikel 23-vergunning. Zo hoef je de verschuldigde invoer-btw niet aan de douane te betalen en ‘verlegt’ de belastingdienst deze naar de btw-aangifte. Gebruikt jouw bedrijf de ingevoerde goederen voor btw-belaste prestaties, dan kun je de verleggings-btw in dezelfde btw-aangifte weer aftrekken. Met een artikel 23-vergunning voorkom je dat je de invoer-btw eerst moet betalen (en voorkom je dus een cash out).
Pas vereenvoudigde regeling toe bij consignment voorraad
Heb je bij een buitenlandse afnemer (consignment) voorraad liggen? Dan moet je voor verkopen vanuit deze voorraad meestal een lokaal btw-nummer aanvragen. Je kunt (onder voorwaarden) ook gebruikmaken van een vereenvoudigde regeling: je kunt de goederen met nul procent (Nederlandse) btw leveren en administratief handelen alsof je de goederen vanuit Nederland levert. Zo voorkom je dat je buitenlandse btw-nummers moet aanvragen voor jouw buitenlandse voorraad.
Vraag buitenlandse btw terug
Ontvang je facturen met lokale btw vanuit andere EU-landen (denk aan een lokaal congres of hotelovernachting) en heb je geen lokaal btw-nummer? Dan kun je deze btw (onder voorwaarden) via de Nederlandse belastingdienst terugvragen. Zorg dat de belastingdienst jouw teruggaafverzoek (minimaal 50 euro) vóór 1 oktober van het volgende kalenderjaar ontvangt. Bedraagt jouw teruggaafverzoek meer dan 400 euro, dan kun je deze ook per kwartaal indienen.
Gaat het in jouw geval om substantiële bedragen, overweeg dan om zelf een lokaal btw-nummer aan te vragen. Zo vraag je de lokale btw eenvoudig en eerder terug via de lokale btw-aangifte. Dit leidt tot een cashflow voordeel.
Pas juiste btw-aftrek toe bij vouchers en spaar-/promotieacties
Betaal niet teveel bij vouchers onder nominale waarde
Verkoop je vouchers, dan komt het misschien voor dat je deze gratis of onder nominale waarde verstrekt, bijvoorbeeld uit coulance of als bulkkorting. Verzilvert de consument de voucher voor de aankoop van een product, dan herkent het betalingssysteem dit als een betaling van het bedrag gelijk aan de nominale waarde van de voucher. Jouw bedrijf is echter (onder voorwaarden) slechts btw verschuldigd voor het lagere bedrag dat is ontvangen voor de verkoop van de voucher. Heb je toch btw voldaan voor de nominale waarde van de voucher, ga dan na of je een btw-teruggaafverzoek kunt indienen.
Let op correcties bij spaaracties
Bied je de mogelijkheid om bij aankopen van artikelen punten te sparen, dan is jouw bedrijf bij het verzilveren van deze punten alleen btw verschuldigd over een eventuele bijbetaling en dus niet over de waarde van de punten. Hoeft de consument niet bij te betalen voor het product, dan moet je de btw-aftrek van het gratis product misschien corrigeren. Dit hoeft niet als het product een waarde heeft van minder dan vijftien euro (exclusief btw) of kwalificeert als een monster.
Aftrekken inkoop-btw bij promotioneel kansspel?
Organiseert jouw bedrijf promotionele kansspelen waaraan consumenten gratis mee kunnen doen? Dan is volgens de belastingdienst de inkoop-btw op de verstrekte prijs als uitgangspunt niet aftrekbaar. Echter, onder voorwaarden is in onze visie de btw wel aftrekbaar. Wij overleggen graag met u over de mogelijkheden als u dergelijke kansspelen organiseert.
Pas juiste btw-tarief toe
Optimaliseer het btw-tarief
Verkoopt jouw bedrijf producten die (deels) belast zijn tegen het verlaagde btw-tarief? Ga dan na of het verlaagde btw-tarief (of het gemiddelde tarief) ook van toepassing is op zogenoemde bijkomende kosten die je in rekening brengt, zoals verzend- , bezorg- en verpakkingskosten. Misschien kun je voor deze kosten namelijk ook het verlaagde of gemiddelde btw-tarief toepassen. Je kunt hier vaak praktische afspraken over maken met de belastingdienst.
Ga uit van hogere (pre) pro rata
Optimaliseer de (pre) pro rata
Wij zien dat bedrijven vaak ten onrechte niet uitgaan van een hoger (pre) pro rata. Kan jouw bedrijf de btw op algemene kosten slechts pro rata aftrekken? Ga dan na of het pro rata wellicht hoger kan uitvallen. Soms kan de btw-vrijgestelde omzet buiten de pro rata berekening blijven, zodat het pro rata hoger uitvalt. Daarnaast kun je voor deze berekening soms omzet waarover je geen btw verschuldigd bent toch als btw-belaste omzet beschouwen. Ook dit levert een hoger pro rata op.
Wij zijn graag bereid om met je na te gaan of je een hoger pro rata kan hanteren.
Check balanspositie omzetbelasting
Voorkom administratieve boete
Op jouw balans staat de btw die je nog verschuldigd bent. Dit moet in beginsel gelijk zijn aan de btw die je nog moet betalen voor de periode Q4/december van het betrokken jaar. Deze btw-aangifte moet je in januari indienen.
De belastingdienst controleert regelmatig aan de hand van de aangifte of de balans een hoger bedrag vermeldt aan nog verschuldigde btw. Ss dat het geval, dan heft de belastingdienst het verschil na met een (substantiële) administratieve boete. “Je had door de balanspost omzetbelasting namelijk kunnen weten dat jouw bedrijf nog btw verschuldigd was,” vindt de belastingdienst.
Specificeer daarom de balanspost omzetbelasting en dien eventueel een suppletieaangifte in. Zo beperk je administratieve boetes.
Voorkom belastingrente
Dien op tijd suppletie in
Moet je een suppletieaangifte indienen? Doe dat dan vóór 1 april van het jaar dat volgt op het jaar waarover je de btw verschuldigd bent. Zo voorkom je dat de belastingdienst belastingrente in rekening brengt.
Meer informatie over fiscale mogelijkheden op het gebied van btw?
Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij helpen je graag verder.