-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Corrigeer btw auto in 4e kwartaal 2024
Als aan jouw bedrijf in 2024 btw is gefactureerd in verband met de aanschaf, het onderhoud of het gebruik van de zakelijke auto, is deze btw aftrekbaar als voorbelasting. Tenminste, zolang jij of jouw bedrijf de auto hebt/heeft gebruikt voor belaste omzet. Heb je de auto in 2024 mede voor privédoeleinden gebruikt? Pas dan daarvoor een correctie toe in jouw laatste btw-aangifte van 2024. Wie het werkelijke privégebruik niet heeft bijgehouden, mag in principe uitgaan van 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm). Voor bepaalde auto’s, waaronder auto’s die vijf jaar in de onderneming zijn gebruikt, mag je een forfait van 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) hanteren.
Let op!
Woon-werkverkeer telt voor de btw als privégebruik.
Tip
Als de correctie op basis van het forfait voordeliger is dan de correctie op basis van de werkelijke kilometers, mag het forfait worden toegepast.
Dien tijdig suppletieaangifte btw in
Het is verstandig om op basis van jouw administratie geregeld na te gaan of jouw btw-aangiften kloppen. Merk je tijdens de controle van jouw btw-aangiften dat je te veel of te weinig btw hebt afgedragen? Corrigeer dan het bedrag aan te veel of te weinig afgedragen btw via een suppletieaangifte. Je kunt dit zowel over 2024 als over de vijf voorgaande jaren doen.
Tip
Je hoeft geen suppletieaangifte in te dienen als de correctie hoogstens € 1.000 bedraagt. In deze situatie mag je de correctie namelijk verwerken in jouw eerstvolgende btw-aangifte nadat je de fout hebt ontdekt.
Verwerk BUA-correctie in slotaangifte 2024
Wellicht heb je in 2024 btw op kosten voor relatiegeschenken of personeelsverstrekkingen afgetrokken. Controleer dan of je een of meer personeelsleden hiermee voor meer dan € 227 per persoon (exclusief btw) hebt bevoordeeld. Controleer daarnaast of je een of meer relaties voor meer dan € 227 hebt bevoordeeld. Als minstens een van beide situaties zich voordoet, moet je in de btw-aangifte over het laatste tijdvak van 2024 de afgetrokken btw corrigeren en alsnog voldoen. Dit noemt men ook wel de BUA-correctie (BUA: Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting).
Let op!
De BUA-regeling is niet van toepassing op de fiets van de zaak. Daarnaast gelden aparte regels voor de btw-aftrek op kosten van verstrekkingen van eten en drinken aan personeel.
Servicekosten
Vanaf 1 januari 2025 treden nieuwe btw-regels in werking voor servicekosten bij verhuur van vastgoed. Bijvoorbeeld voor het gebruik van nutsvoorzieningen, zoals gas, water en licht. Ook brengt de verhuurder soms kosten in rekening voor glasbewassing, schoonmaak, etc. Servicekosten zijn vanaf 1 januari 2025 dan mogelijk eerder belast met btw, ook als zij zien op een btw-vrijgestelde verhuur (zoals woningen).
Voor de btw-heffing moet de verhuurder steeds bepalen of de servicekosten zien op een prestatie die een eigen btw-behandeling heeft, of zien op een prestatie die opgaat in de verhuur. In het laatste geval zijn de servicekosten btw-vrijgesteld, als de verhuur van het vastgoed zelf btw-vrijgesteld is.
Wat moet je doen? Ga tijdig na of de servicekosten per 1 januari 2025 btw-belast zijn. Dit heeft ook gevolgen voor jouw btw-aftrekrecht.
Let op
Denk je nog wel aan het definitief vaststellen van de pro rata voor 2024 in de laatste btw-aangifte van het jaar? Dit kan ervoor zorgen dat een deel van de eerder teruggevraagde btw moet worden gecorrigeerd of dat er een hoger bedrag aan btw kan worden teruggevraagd. Het pro rata percentage mag je in jouw voordeel afronden op gehele percentages (een pro rata van 74,1% wordt 75%).
Btw-herziening investeringsdiensten
Opgelet als je investeringen doet in vastgoed, op Prinsjesdag 2024 is namelijk voorgesteld om investeringsdiensten vanaf € 30.000 onder de herzieningsregeling te laten vallen. In de huidige regeling is het zo dat investeringsdiensten niet hoeven te worden gevolgd voor de btw in de jaren die volgen op de investering. Als je bijvoorbeeld een investeringsdienst laat uitvoeren aan een pand dat je in dat jaar enkel btw-belast verhuurt, staat de btw-aftrek vast. Ook als je het pand in het volgende boekjaar btw-vrijgesteld gebruikt. Er vindt dan geen herziening plaats.
In de voorgestelde nieuwe regeling (vanaf 2026) zul je de btw-herzieningsregeling moeten gaan toepassen op de investeringsdiensten boven € 30.000 (wij vinden deze drempel behoorlijk laag). Let op: de herzieningstermijn geldt voor investeringsdiensten die na 2025 zijn afgerond.
Wat moet je doen?
Wij adviseren om tijdig te inventariseren of je voornemens bent om te investeren in vastgoed boven voor € 30.000. Wellicht kun je deze diensten nog in 2025 onder de huidige regeling realiseren.
Als het gebruik van het vastgoed echter in de toekomst zal wijzigen van btw-vrijgesteld naar (deels) btw-belast, dan heeft het de voorkeur dat de dienst is afgerond na 2025. Daarnaast raden wij aan om de administratie tijdig voor te bereiden op de nieuwe regeling, omdat de lage drempel van € 30.000 er waarschijnlijk toe zal leiden dat een aanzienlijk aantal investeringsdiensten dienen te worden geadministreerd en gevolgd voor de btw-herzieningsregeling voor meerdere jaren.
Overdrachtsbelasting
Het kabinet streeft ernaar om het aanbod aan huurwoningen te vergroten, zodat meer burgers toegang hebben tot een betaalbare woning. Daarom is het voorstel om het reguliere tarief voor de overdrachtsbelasting ten aanzien van de verkrijging van woningen met ingang van 1 januari 2026 te verlagen van 10,4% naar 8%. Voor een woning die de koper langdurig zelf gaat bewonen blijft het (bestaande) verlaagde tarief van 2% of de startersvrijstelling van toepassing.
Regel kavelruil met opstallen in 2024
Een van de vrijstellingen met betrekking tot de overdrachtsbelasting is de zogeheten kavelruilvrijstelling. Kavelruil is een vorm van gebiedsinrichting waarbij minimaal drie partijen vrijwillig onroerende zaken inbrengen en waarbij minstens twee partijen onroerende zaken verkrijgen. Per 1 januari 2025 worden woningen inclusief aanhorigheden en opstallen in principe uitgesloten van de kavelruilvrijstelling. Een uitzondering geldt voor woningen en opstallen die men bedrijfsmatig agrarisch gebruikt, maar daarbij geldt dan wel de eis dat de woning of de opstal de komende tien jaren het landbouwbedrijf niet verlaat. Als men niet voldoet aan deze voortzettingseis, wordt de vrijstelling teruggenomen. Voltooi dus indien mogelijk een kavelruil die in 2024 nog wel, maar vanaf 2025 niet meer onder de kavelruilvrijstelling valt.
Tip
De vrijstelling wordt niet teruggenomen als opstallen door overheidsingrijpen het landbouwbedrijf binnen de termijn van tien jaar verlaten.
Reik vóór 28 januari 2025 90%-verklaring uit
Is in 2023 een onroerende zaak aan jou geleverd? En heb jij daarbij samen met de verkoper geopteerd voor een btw-belaste levering? Reik dan binnen vier weken na afloop van het boekjaar volgend op het boekjaar van levering (dus vóór 28 januari 2025) een 90%-verklaring uit aan de verkoper en de fiscus. Vermeld in deze verklaring of je de onroerende zaak gebruikt voor doeleinden waarvoor je voor minstens 90% recht hebt op btw-aftrek. Voldoe je in het eerste boekjaar of in het daaropvolgende boekjaar niet aan het 90%-criterium? Dan stelt de fiscus dat de levering met terugwerkende kracht alsnog is vrijgesteld van btw. Voor de verkoper betekent dit dat het recht op btw-aftrek vervalt. Hij moet in dat geval dus de in vooraftrek gebrachte btw terugbetalen aan de Belastingdienst. Als je in een later jaar niet meer voldoet aan het 90%-criterium, dien je op de gewone manier jouw btw-aftrek te herzien.
Let op!
In de koopovereenkomst kan bepaald zijn dat je de door de verkoper geleden schade (deels) moet vergoeden.
Koop vastgoed-bv vóór 2025
De overdrachtsbelasting kent een vrijstelling om samenloop met de omzetbelasting te voorkomen of te beperken. Per 1 januari 2025 vindt een aanscherping plaats van deze samenloopvrijstelling. Daardoor geldt de vrijstelling voortaan niet als bij de aandelentransactie nieuwe onroerende zaken voor de omzetbelasting betrokken zijn die voor minder dan 90% btw-belast worden geëxploiteerd. In plaats van de samenloopvrijstelling zal voortaan in deze situatie een tarief van 4% gelden. Deze ontwikkeling kan het interessant maken om nog vóór 1 januari 2025 aandelen in een vastgoed-bv met weinig btw-belaste vastgoedexploitatie te kopen.
Meer informatie over wat jij kunt doen om 2024 voordelig af te sluiten?
Neem dan contact op met een van onze specialisten. Wij helpen je graag verder.