-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Ons cryptoteam is op de hoogte van alle ins en outs op het gebied van inkomsten-, vennootschaps- en omzetbelasting en praat je ook graag bij over de EU-richtlijn DAC8.
Hoe zijn crypto’s belast in de inkomstenbelasting?
De Nederlandse belastingwetgeving beschouwt crypto’s meestal als vermogen in box 3 (sparen en beleggen). Je betaalt dus belasting over jouw totale vermogen dat boven de vrijstelling uitkomt:
- In 2024 maximaal 71.251 euro (en 142.502 euro bij fiscale partners).
- Vanaf 1 januari 2025 maximaal 30.000 euro (en 60.000 euro bij fiscale partners).
Op 1 januari bepaalt de belastingdienst de waarde van jouw crypto’s. Houd dit dus, met het oog op de volatiliteit van cryptomarkten, goed in de gaten!
Let op: doe je aan actieve handelsactiviteiten, zoals daytrading, mining of het structureel handelen in crypto’s? Dit kan leiden tot belastingheffing in box 1. Het belastingtarief kan dan oplopen tot het toptarief dat 49,5 procent (ook in 2025) en geldt bij een inkomen vanaf 76.817 euro.
Hoe moet je crypto’s waarderen in de vennootschapsbelasting?
Bezit jouw bedrijf crypto’s, dan gelden specifieke waarderingsregels binnen de vennootschapsbelasting. Je kunt in sommige gevallen, vanuit fiscaal perspectief, de cryptoholdings van jouw bedrijf beschouwen als voorraad. Een voorwaarde hiervoor is dat je deze crypto’s bijvoorbeeld aanhoudt om aan leveringsverplichtingen aan je klanten te blijven voldoen. De waardering kan in dat soort gevallen bijvoorbeeld plaatsvinden op basis van het Last-In-First-Out-systeem (LIFO).
Wanneer is het LIFO-systeem geschikt?
Dit systeem is vooral geschikt voor de meest gangbare crypto’s die aan het begin van het jaar aanwezig zijn, in waarde zijn gegroeid én waarvoor je historische prijzen eenvoudig kunt bepalen. De LIFO-methode sluit aan bij het ‘voorzichtigheidsprincipe’ en het ‘realisatiebeginsel’. Zo kan jouw bedrijf beter rekening houden met de inherente volatiliteit van de cryptomarkt en dit komt weer ten goede aan het consistente totaalwinstbeginsel.
Let op: met het toepassen van de LIFO-methode kan de fiscale waarde van de resterende crypto’s aan het einde van het jaar afwijken van de commerciële waarde. Dit kan leiden tot verschillen in het belastbare resultaat tussen de jaren daarna.
Deze waarderingsmethode is verdedigbaar. Tóch moet je rekening houden met vragen van de belastingdienst. Pas daarom de komende jaren een consistente waardering toe en onderbouw jouw gekozen aanpak schriftelijk.
Hoe ga je om met btw (omzetbelasting) op crypto’s?
Trading
Voor handelingen met wettige betaalmiddelen geldt een verplichte btw-vrijstelling. Ook het omwisselen van Bitcoins naar wettige betaalmiddelen (en visa versa) valt hier onder (volgens het oordeel van het Hof van Justitie van de EU in de Hedqvist-zaak). Omdat, volgens het Hof: “Bitcoins zijn aanvaard als alternatief voor wettelijke betaalmiddelen en geen ander doel hebben dan te gebruiken als betaalmiddel.”
Wij vragen ons af of in de huidige situatie de handel in Bitcoins nog steeds btw-vrijgesteld is, omdat men deze (en andere crypto’s nog meer) vaak als investering houdt. Volgens de Advocaat-Generaal is het voor de btw-vrijstelling nodig dat in ieder geval sommige marktdeelnemers de cryptoasset in de echte wereld accepteren als betaalmiddel. Veel cryptoassets voldoen (nog) niet aan dit vereiste.
Heb je een handelsplatform met gebruikers buiten de EU, dan kun je de inkoop-btw deels toch in aftrek brengen.
CryptoWallet
De belastingdienst stelt het tegen vergoeding beschikbaar stellen van een e-wallet aan gebruikers van Bitcoin vrij van btw. Voorzover de gebruikers buiten de EU wonen, heeft de aanbieder van de wallet recht op aftrek van inkoop-btw.
Mining
De belastingdienst vindt dat je als miner geen btw-belastbare handeling verricht met het decoderen van het Block (het zuivere minen) waarvoor je een vooraf bepaald aantal Bitcoins ontvangt. Je verricht btw-vrijgestelde prestaties als je tegen betaling van een fee een transactie verifieert/controleert. Onder voorwaarden heb je echter wel (deels) recht op aftrek van inkoop-btw.
ICO/ITO
Werf je via een ICO/ITO investeerders voor de financiering van projecten? Op basis van de overeenkomst moet je vaststellen of jouw bedrijf voor de ontvangen financiering btw verschuldigd is. Bijvoorbeeld als je aan de investeerder een dienst verricht in ruil voor de investering. Wij zien dat btw-heffing vaak achterwege kan blijven terwijl je, als je zorgt voor een juiste inrichting, je de btw op de kosten van de ICO/ITO wel kunt aftrekken. Hier hebben we in specifieke situaties ook een aantal goedkeuringen van de belastingdienst op gekregen.
Cryptofondsen
Maakt jouw bedrijf het mogelijk om in cryptofondsen te investeren? Het beheer van deze fondsen is onder voorwaarden vrijgesteld van btw. Wij zijn vaak in discussie met de belastingdienst of de dienstverlening bestaat uit ‘beheer’ in de zin van de btw-vrijstelling en of aan de andere voorwaarden van de vrijstelling is voldaan. Is het fonds buiten de EU gevestigd, dan kan je als beheerder de btw in aftrek brengen.
Besteed je een deel van het beheer uit, dan valt het uitbestede beheer soms ook onder de btw-vrijstelling. Zo voorkom je niet-aftrekbare btw bij de hoofdbeheerder.
Woonplaats afnemer
Wonen de afnemers van crypto’s buiten de EU, dan bestaat er voor btw-vrijgestelde handelingen ook btw-aftrek. Vaak is het onduidelijk waar een afnemer woont. Op basis van bijvoorbeeld Discord en website analyses kun je vaak toch een goed beeld genereren van welk deel buiten de EU woont.
Wat is de invloed van DAC8 op cryptodienstverleners?
De EU-richtlijn DAC8 bevordert de administratieve samenwerking tussen de belastingdiensten binnen de EU en introduceert uitgebreide rapportagevereisten voor cryptoactiva-transacties binnen de EU. Deze richtlijn is vanaf 1 januari 2026 van kracht en verplicht alle cryptodienstverleners, ongeacht hun locatie, om transacties van inwoners en bedrijven van de EU te melden aan de relevante belastingautoriteiten. Dit houdt bijvoorbeeld in dat:
- Cryptodienstverleners elke cryptogebruiker die cryptoactiva aanhoudt op de hoogte moeten stellen dat zij bepaalde informatie over hunzelf en hun cryptotransacties verzamelen en rapporteren aan de belastingdienst.
- Cryptodienstverleners bepaalde due diligence procedures moeten uitvoeren om cryptogebruikers te identificeren. Dit betekent dat zij de interne systemen en processen dusdanig moeten inrichten zodat zij aan alle DAC8-verplichtingen voldoen.
Hoge boetes bij niet naleven!
Het gaat dus om het verzamelen van klantidentiteiten en jaarlijkse transactierapportages. Doen cryptodienstverleners dit niet, dan leidt dit tot aanzienlijke boetes. De Nederlandse wetgever heeft aangegeven dat de boete op het niet naleven van de DAC8-verplichtingen moet worden aangesloten bij de zesde categorie zoals dat geldt in het Wetboek van Strafrecht (2024: 1.030.000 euro). Het ziet er niet naar uit dat de Nederlandse wetgever deze boete zal willen verlagen.
Welke uitdagingen staat DAC8 nog te wachten?
Hoewel DAC8 zich richt op het vergroten van fiscale transparantie en het voorkomen van belastingontduiking, staat het voor uitdagingen bij het handhaven van regelgeving voor niet-EU gevestigde aanbieders en gedecentraliseerde exchanges.
- Cryptogebruikers moeten rekening houden met een verhoogd toezicht op hun transacties en mogelijke automatische uitwisseling van cryptogegevens met EU belastingautoriteiten.
- Cryptodienstverleners én -gebruikers moeten zich voorbereiden op verhoogde rapportageverplichtingen en de fiscale implicaties van cryptoactiviteiten overwegen.
Hulp nodig bij jouw cryptovraagstukken?
Ons cryptoteam heeft jaren ervaring en kennis om jou op alle fiscale vlakken praktisch advies te geven. Neem dus snel contact met ons op voor de meest optimale fiscale behandeling van jouw crypto’s! Of kijk op onze cryptocurrency pagina.