-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
In dit artikel vind je een aantal van de belangrijkste voorstellen. Let op: deze voorstellen moeten nog een formele procedure doorlopen voordat de wijzigingen ingaan.
CBAM in een notendop
Het CBAM geldt voor bedrijven die producten met een hoge CO2-uitstoot naar de EU importeren, zoals staal, ijzer, cement, aluminium, elektriciteit en kunstmest. Die bedrijven zijn verplicht om een CO2-heffing te betalen over de emissies die buiten de EU zijn vrijgekomen bij de productie van deze goederen. Deze EU-maatregel is ingevoerd om te voorkomen dat bedrijven hun productie verplaatsen naar landen buiten de EU waar minder strenge milieuregels gelden.
De Omnibus-wet
De Omnibus-wet stelt een aantal wijzigingen voor in de CBAM-verordening. Zoals een vermindering van het aantal partijen waarvoor CBAM geldt. Ook is voorgesteld om de rapportage makkelijker te maken.
De achterliggende gedachte is dat een grote groep importeurs nu een forse administratieve last heeft, terwijl ze kleine hoeveelheden CBAM-goederen importeren. Met andere woorden: het kost die importeurs veel tijd en moeite om alle nodige informatie te verzamelen en te rapporteren. Volgens de Europese Commissie wegen deze administratieve lasten niet op tegen het milieuvoordeel.
CBAM voor kleinere groep importeurs
De Europese Commissie stelt voor om het CBAM alleen nog toe te passen wanneer de geïmporteerde hoeveelheid staal, ijzer, aluminium, kunstmest en cement meer is dan 50 ton. Dit geldt dus niet voor waterstof en elektriciteit.
De Europese Commissie verwacht dat hierdoor nog maar 10% van het huidige aantal importeurs de CBAM-rapportageverplichtingen zal hebben. Deze beperkte groep zorgt voor 99% van de CO2-uitstoot.
Vereenvoudigingsmaatregelen
Dit zijn de belangrijkste vereenvoudigingsmaatregelen voor importeurs:
- Een aangepaste deadline voor het aanleveren van de rapportage
- Je kunt weer standaardwaarden gebruiken
- Bij het gebruik van standaardwaarden is geen verificatie nodig
- Je kunt een derde partij de rapportage laten verzorgen
- De ingebedde emissies (de totale hoeveelheid broeikasgasemissies die tijdens de productie van goederen worden geproduceerd) worden buiten de reikwijdte van CBAM gebracht
- De aankoop van CBAM-certificaten gaat pas in 2027 in
- Heeft (de leverancier van) de leverancier in andere landen al CO2-heffingen betaald? Dan gaan deze kosten van je betaallast af
1. Aangepaste rapportagedeadline
Na de start van het definitieve systeem in 2026 moet een importeur op jaarbasis de CO2-emissie rapporteren. Het voorstel is om de rapportage-deadline te verlengen, van eind mei naar eind augustus. Als importeur krijg je dus meer tijd om de benodigde informatie van het voorgaande jaar te verzamelen.
2. Standaardwaarden gebruiken
Tot en met het tweede kwartaal van 2024 mocht je als importeur standaardwaarden gebruiken die door de EU waren gepubliceerd. Met ingang van het derde kwartaal 2024 moet je rapporteren op basis van feitelijke waarden.
Het voorstel is om importeurs de keuze te geven om weer standaardwaarden te gaan gebruiken. De verwachting is dat rapporteren hierdoor een stuk makkelijker gaat.
3. Geen verificatie bij standaardwaarden
Volgends de huidige regeling moet – bij het gebruik van feitelijke en standaardwaarden – een onafhankelijke verificateur de emissiewaarden controleren. De kosten van deze verificatie zijn voor rekening van de importeur.
Omdat verificatie een lastig proces kan zijn, is het voorstel dat er geen verificatie nodig is wanneer je als importeur standaardwaarden gebruikt. Dit geeft je flexibiliteit en meer tijd om de rapportage in te dienen. Het gebruik van standaardwaarden zorgt ook voor een kostenbesparing bij het voldoen aan de CBAM-verplichtingen.
4. Rapportage door een derde
Op dit moment moet je als importeur zelf de rapportage indienen. Je kan niet – of slechts via omwegen – gebruikmaken van een derde partij die de rapportage begeleidt.
Het voorstel is om importeurs de mogelijkheid te geven om de rapportageverplichting te delegeren aan een derde partij. Je hoeft de rapportage dus niet zelf op te stellen. Uiteraard blijf je wel verantwoordelijk voor het op tijd en juist aanleveren ervan.
5. Ingebedde emissies
Op dit moment vallen de ingebedde emissies)van bepaalde aluminium- en staalproducten binnen de reikwijdte van CBAM. Toch zijn de emissies die vrijkomen tijdens de productie meestal relatief laag.
De Europese Commissie stelt voor om deze productieprocessen uit te sluiten van de emissieberekening. Met als resultaat: een kleinere administratieve last voor exploitanten in landen buiten de EU.
6. Aankoop CBAM-certificaten
Op basis van de huidige regelgeving moet een importeur gedurende het jaar voor tenminste 80% dekking van de CO2-emissies hebben door CBAM-certificaten te kopen. De nationale bevoegde autoriteit (NEa) mag maximaal een derde van de – in het vorige jaar aangeschafte – certificaten terugkopen.
Omdat dit voor de importeur financiële gevolgen heeft die hij niet altijd van tevoren kan overzien, is het voorstel om deze ratio te verlagen tot een dekking van 50%. Ook de limiet op het terugkopen van certificaten zal grotendeels verdwijnen. Daarnaast komt er voor 2026 een afwijkende regeling, waardoor je als importeur de certificaten voor 2026 pas in 2027 hoeft aan te kopen.
7. Aftrek al eerder betaalde CO2-heffingen
Bij het bepalen van de te kopen certificaten, mag een ondernemer de last verminderen met de CO2-heffingen die (de leveranciers van) de leverancier al i buiten de EU heeft betaald.
Vanwege de vele schakels in het importproces, kun je niet altijd de exact betaalde heffingen bepalen. Een voorbeeld: goederen die uit China komen, kunnen onderdelen bevatten waarvoor al in een ander land CO2-heffing is betaald.
Het voorstel is nu dat er een reductie moet komen voor die in andere landen betaalde CO2-heffingen. Hierbij kun je als importeur uitgaan van door de EU te publiceren landengegevens.
Gaat dit voorstel in? Dan is het voor jou als importeur dus nog belangrijker om de productieketen van CBAM-goederen in kaart te brengen. Dit kan de te betalen CBAM-last verlagen.
Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze voorstellen voor jouw bedrijf?
Kort samengevat: gaat de Omnibus-wet in en importeer jij jaarlijks minder dan 50 ton staal, ijzer, aluminium, kunstmest en cement? Dan hoef je straks geen rapportage meer in te dienen.
Moet je wel een rapportage aanleveren? Dan heb je twee keuzes:
- een rapport op basis van feitelijke gegevens, getoetst door een verificateur, met alle bijbehorende kosten;
- een rapport op basis van standaardwaarden. Let op: deze zijn hoger dan de actuele waarden, maar eenvoudiger te rapporteren en hoeven niet te worden getoetst.
Wil je voor eventuele teruggaaf in aanmerking komen? Dan moet je de in het buitenland betaalde CO2-heffing(en) helder in kaart brengen.
Goed om te weten: kom je gedurende het jaar boven de 50 ton aan geïmporteerde CBAM goederen? Dan moet je, op het moment dat je die grens overschrijdt, de status van toegelaten CBAM-aangever hebben. Heb je die status niet, dan kan de toezichthouder boetes opleggen.
Nog geen definitief voorstel
De hier beschreven wijzigingen zijn op dit moment alleen een voorstel van de Europese Commissie aan het Europese Parlement. Die zal hier later dit jaar over debatteren en kan met aanpassingsvoorstellen komen. Dit kan een uitbreiding, maar ook een beperking van het Omnibus-wetsvoorstel betekenen.
Na dit debat en onderhandelingen in het Europees parlement gaat het definitieve voorstel naar de Raad van Ministers. Wanneer die het (aangepaste) voorstel goedkeurt, komt het in het Publicatieblad van de EU te staan. De verwachting is dat er dit jaar aanpassingen komen, zodat de nieuwe wet op 1 januari 2026 kan ingaan.
Heb je vragen? Stel ze ons gerust!
Heb je hulp nodig bij het bepalen van de impact van de wijzigingsvoorstellen voor CBAM op jouw onderneming? Of heb je andere vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact op: we helpen je graag verder.