-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Heb jij te maken met grensoverschrijdende handel en digitale diensten? Dan kan het ViDA voorstel van de Europese Commissie voor jouw bedrijf grote gevolgen hebben. Tijdens dit webinar praten we je helemaal bij dus mis het niet!
Zo is toepassing van het zogenaamde ‘platformfictie’ voor digitale platformen die diensten van kortlopende accommodatieverhuur en/of personenvervoer faciliteren, uitgesteld. EU-landen moeten vanaf 1 januari 2030 beginnen met het toepassen van de platformfictie, maar kunnen deze op vrijwillige basis vanaf 1 juli 2028 invoeren.
Dit artikel geeft een overzicht van het gewijzigde EU-voorstel “Btw in het digitale tijdperk” (ViDA) dat op 30 oktober 2024 openbaar is gemaakt.
Achtergrond
Eind 2022 werden grote veranderingen in de EU-btw voorgesteld. Dit voorstel omvat nieuwe btw-regels voor digitale rapportageverplichtingen (DRV) in de Europese Unie op basis van e-facturering; nieuwe btw-maatregelen voor kortlopende accommodatieverhuur en/of personenvervoer die via een platform wordt verricht, en de enkele btw-registratie: een uitbreiding van het btw-éénloketsysteem (One Stop Shop - OSS). Dit artikel geeft een overzicht van de laatste versie van het voorstel dat openbaar is gemaakt.
Wat is er nieuw in het compromis?
De laatste versie van de ViDA, gepubliceerd op 30 oktober 2024, bevat een verlenging van verschillende belangrijke deadlines. Het belangrijkste verschil ten opzichte van het vorige compromis betreft de btw-behandeling van verkoop via accommodatie- en mobiliteitsplatforms. Om een consensus over de ViDA te bereiken, krijgen de EU-landen meer tijd om regels voor accommodaties en mobiliteitsplatforms te implementeren. In de laatste versie van de ViDA is toepassing van de zogenaamde ‘platformfictie’ uitgesteld. De platformfictie betekent dat platforms voor de heffing van btw de fictieve leverancier worden van de diensten aangeboden via hun platforms. EU-landen moeten vanaf 1 januari 2030 beginnen met het toepassen van de platformfictie, maar kunnen deze op vrijwillige basis vanaf 1 juli 2028 invoeren.
Dit artikel geeft een overzicht van het gewijzigde EU-voorstel “Btw in het digitale tijdperk” (ViDA) dat op 30 oktober 2024 openbaar is gemaakt.
Alle drie de pijlers van het voorstel zijn uitgesteld om overheden en belastingbetalers meer tijd te geven om zich voor te bereiden:
- DRV op basis van e-facturering - uitgesteld tot 1 juli 2030
- De enkele btw-registratie: uitbreiding van de OSS - uitgesteld tot 1 juli 2028 (tot 2027 voor elektriciteit, gas en warmte)
- Uitgebreide btw-verplichtingen voor platforms - uitgesteld tot 1 januari 2030 (1 juli 2028 optioneel)
De belangrijkste voorgestelde wijzigingen worden hieronder samengevat. Bedrijven wordt aangeraden zich voor te bereiden op voorgestelde wijzigingen die naar verwachting in de nabije toekomst zullen worden aangenomen.
DRV op basis van e-facturering
Digital rapportage van binnenlandse transacties
20 dagen na de publicatie van de nieuwe regels hoeven EU-lidstaten (LS) de Europese Commissie niet om toestemming te vragen om e-factureringsvereisten voor binnenlandse transacties in te voeren. De lidstaten hebben dus de mogelijkheid om e-facturering verplicht te stellen voor binnenlandse B2B- en B2C-transacties (voor gevestigde bedrijven) zonder dat ze een ontheffing van de Europese Commissie nodig hebben. Dit kan bedrijven een minimale voorbereidingstijd geven.
Vanaf 1 juli 2030 digitale realtimerapportage op basis van e-facturering voor grensoverschrijdende transacties binnen de EU
Vanaf 1 juli 2030 zal er een verplichting zijn om
- gestructureerde e-facturen die voldoen aan de EU-standaard met alle vereiste gegevens uit te reiken binnen 10 dagen na een belastbaar feit; en
- de gegevens van deze facturen in real-time door te sturen naar het elektronische portaal van de relevante nationale btw-autoriteit.
Deze verplichting zal gelden voor bepaalde grensoverschrijdende intra-EU leveringen en verwervingen van goederen en diensten alsook voor overbrenging van eigen goederen en leveringen en diensten waarvoor de btw wordt verlegd. Terwijl de leverancier of dienstverrichter de gegevens van de verkoop moet verstrekken op het moment dat de e-factuur wordt uitgereikt of had moeten worden uitgereikt, moet de afnemer de transactie uiterlijk 5 dagen na ontvangst van de factuur rapporteren. De gegevens die moeten worden verstrekt, zijn in principe gegevens die zijn opgenomen op de e-factuur.
Afstemming van e-facturering van lidstaten niet bereikt zoals oorspronkelijk voorgesteld
Het gewijzigde voorstel staat bepaalde validatievereisten toe, “accreditatieregelingen” genoemd (dit was oorspronkelijk niet opgenomen). Het verbod op een pre-clearance systeem is niet opgenomen in het voorstel. Bovendien hebben de lidstaten in vergelijking met het oorspronkelijke voorstel meer flexibiliteit met betrekking tot de vorm van de e-facturering.
Binnenlandse e-facturering verplichtingen moeten tegen 1 juli 2030/1 januari 2035 geharmoniseerd zijn met de EU-norm
Nieuwe binnenlandse e-facturering verplichtingen moeten tegen 1 juli 2030 afgestemd zijn met de EU ViDA normen. De op 1 januari 2024 bestaande binnenlandse of door EU goedgekeurde e-factureringverplichtingen (Italië, Frankrijk, Polen, Duitsland, Roemenië en België) moeten tegen 1 januari 2035 afgestemd zijn met de EU-normen.
Aanvullende binnenlandse rapportageverplichtingen zijn toegestaan
EU-lidstaten mogen aanvullende transactiegerelateerde rapportageverplichtingen opleggen die niet onder EU DRV vallen (bijv. SAF-T en cashregisters).
Gevolgen voor het bedrijfsleven
De voorgestelde wijzigingen houden niet alleen in dat verkopers verplicht worden om e-facturen uit te reiken, maar ook dat kopers e-facturen moeten kunnen ontvangen die ten minste voldoen aan de EN16931-normen. Verkopers en kopers moeten ook in staat zijn om facturen uit te reiken en/of te ontvangen die voldoen aan verschillende bestaande of nieuwe binnenlandse vereisten voor e-facturering. Ze moeten ook kunnen voldoen aan andere transactiecontrolesystemen van lidstaten die volgens de nieuwe regels zijn toegestaan.
Een vermindering van de versnippering in de nalevingseisen zal niet worden bereikt zoals oorspronkelijk voorgesteld omdat de gewijzigde regels minder afstemming inhouden voor bedrijven die grensoverschrijdend opereren in de EU. Aangezien de gewijzigde ViDA minder afgestemde regels voor grensoverschrijdende e-facturering en binnenlandse e-factureringsregels bevat en verschillende andere binnenlandse transactiecontrolesystemen toestaat, zullen bedrijven nog steeds te maken krijgen met diverse vereisten in de lidstaten voor binnenlandse en intra-EU transacties. Hierdoor zullen ze verschillende softwareoplossingen nodig hebben om aan de voorschriften te voldoen wanneer ze in de EU grensoverschrijdend opereren.
Bedrijven kunnen alsnog geconfronteerd worden met administratieve lasten m.b.t. SAF-T, cash registers en lijsten van transacties die mogen worden gehanteerd.
Uitbreiding van de OSS en andere maatregelen om de nalevingskosten voor bedrijven te verlagen
Deze maatregelen zijn algemeen van toepassing vanaf 1 juli 2027 en hebben als doel het aantal btw-registraties te beperken.
Uitbreiding van het OSS
Vanaf 1 januari 2027 wordt het OSS uitgebreid tot grensoverschrijdende leveringen van aardgas, elektriciteit, verwarming en koeling.
Vanaf 1 juli 2028 wordt het OSS uitgebreid naar
- alle B2C-leveringen van goederen en diensten, inclusief binnenlandse leveringen van goederen; en
- overbrenging van eigen goederen binnen de EU.
Verplichte binnenlandse verleggingsregeling (VBV)
Vanaf 1 juli 2028 is de binnenlandse btw verleggingsregeling van toepassing op alle B2B-prestaties van goederen en diensten door niet-gevestigde en niet-BTW-geregistreerde bedrijven als de afnemer voor de btw is geregistreerd in de lidstaat waar de btw verschuldigd is. De lidstaten kunnen ervoor kiezen de VBV toe te passen op alle leveringen door niet-gevestigde bedrijven.
Gevolgen voor bedrijven
De voorgestelde wijzigingen zullen de btw-nalevingskosten voor bedrijven verlagen, maar het toepassingsgebied ervan blijft beperkt en dekt niet alle mogelijke (B2B-)scenario's. Bovendien kan de voorbelasting nog steeds niet worden afgetrokken via de OSS.
Geactualiseerde btw-regels voor platformeconomie en e-commerce
De voorgestelde regels versterken de rol van online marktplaatsen bij de inning van btw wanneer zij de levering van personenvervoer of kortlopende accommodatieverhuur faciliteren.
Verhuurdiensten en personenvervoer via platforms
Vanaf 1 januari 2030 (optioneel vanaf 1 juli 2028) wordt een regel ingevoerd voor de veronderstelde leverancier voor platforms die actief zijn in de sectoren personenvervoer en kortlopende accommodatieverhuur. De platforms zullen verantwoordelijk zijn voor het innen en afdragen van de btw wanneer hun onderliggende leveranciers geen btw in rekening brengen omdat zij bijvoorbeeld particulieren zijn die privé handelen (niet-ondernemers voor btw-doeleinden) of vrijgestelde kleine bedrijven die bijvoorbeeld onder de btw-registratiedrempel opereren.
De voorgestelde regels verhogen de administratieve lasten voor bepaalde platforms en de btw-lasten voor kleine bedrijven of particulieren die via deze platforms opereren.
Volgende stappen
De Europese Raad, bestaande uit vertegenwoordigers van de lidstaten, moet de voorgestelde wijzigingen goedkeuren voordat ze van kracht worden. Omdat de compromistekst toch wel wat afwijkt van het initiële voorstel, moet het Europees Parlement opnieuw geconsulteerd worden waarna het voorstel formeel aangenomen zal kunnen worden.
Bedrijven wordt aangeraden om de mogelijke gevolgen te analyseren en zich voor te bereiden op grote btw-veranderingen in de toekomst, ondanks de vertraging in het bereiken van consensus in de EU.
Heb je vragen of wil je meer informatie over het ViDA voorstel en wat dit betekent voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.