-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Ondanks de aanhoudende economische onzekerheid blijven veel internationale ondernemers de internationale handel, en met name de export, zien als een belangrijke drijfveer voor groei. Volgens data uit het IBR, het wereldwijde onderzoek van Grant Thornton naar middenmarktbedrijven, verwacht 45% van deze ondernemingen hun exportvolume in de loop van 2023 te vergroten. Dit is een lichte stijging ten opzichte van de eerste helft van 2022 (+1%), en het is een voortzetting van de trend dat de verwachtingen sterk opleven na het dieptepunt van de pandemie.
Uit het meest recente onderzoek van Grant Thornton blijkt dat veel bedrijven innoveren en hun internationale toeleveringsketen hervormen om risico's te beperken, kansen te benutten en waarde te creëren. Bedrijven hebben diverse maatregelen genomen om hun weerbaarheid te vergroten. Van het aanleggen van voorraden tot het diversifiëren van hun leveranciers, het opzetten van lokale productiecentra en 'friend-shoring' - het sluiten van overeenkomsten in landen die politiek aanvaardbaarder zijn voor aandeelhouders en klanten.
Bedrijven die inzicht hebben in hun risico-omgeving en hierop anticiperen zullen duurzame waarde creëren in hun toeleveringsketens. Zij zetten nu de stappen om te groeien wanneer de economische omstandigheden verbeteren en de handel weer aantrekt.
Bedrijven in het middensegment van de markt zetten hun struikelblokken om in bouwstenen door de waarde en de weerbaarheid van hun toeleveringsketens te vergroten.
Internationaal handelen: een complexe opgave
Ondernemers moesten moeilijke beslissingen nemen over toeleveringsketens naar aanleiding van wereldwijde problemen waarop zij geen invloed hadden. Productkosten zijn altijd een belangrijke overweging geweest, maar bedrijven moeten ook rekening houden met fluctuerende transportkosten, handelsrestricties en de betrouwbaarheid en veiligheid van handelsroutes. Als gevolg daarvan is de internationale handel strategisch gezien complexer geworden. Het vereist steeds vaker een multilaterale oplossing.
Linda van de Reep, Partner Tax en Industry leader Transport en Logistiek, Grant Thornton Nederland
“De vervoersmarkt blijft extreem volatiel, en is dus een kwetsbare (kosten)post in de gehele keten. Waar ondernemers eerder de hoofdprijs moesten betalen om goederen naar Nederland te halen en er zo voor te zorgen dat de voorraden op orde waren, is de situatie op de containermarkt nu volledig omgekeerd. Containers staan werkeloos op de kade, er is overcapaciteit bij de rederijen, met dalende vervoerstarieven als gevolg. Aan de andere kant, stijgende personele lasten en hogere energiekosten gelden juist ook voor de transport & logistiek. Dus hoelang blijft dit zo?
De snel opvolgende ontwikkelingen maken het lastig om strategische beslissingen te nemen, zeker gezien de onrust in de wereld is het voor ondernemers lastig om strategische beslissingen te nemen. Wat is de verstandige keuze: warehousing in Nederland of just in time importeren inclusief de onzekerheid over welke kosten dit met zich meebrengt?”
Jeffrey Martens, Partner IT assurance & information risk advisory, Grant Thornton Nederland
“Vergeet niet dat er ook sprake kan zijn van een digitale toeleveringsketen. Organisaties besteden dan hun kritische IT-diensten offshore uit naar bijvoorbeeld India of de Filipijnen. Als gevolg van toenemende afhankelijkheden en groeiende (cyber)risico's, stellen organisaties hogere eisen aan dienstverleners om blijvend en duurzaam weerbaar te zijn tegen ongewenste invloeden van buitenaf.”
De internationale handel werd in 2022 onverwacht opgeschrikt door de oorlog in Oekraïne, met als gevolg stijgende energie- en (bepaalde) voedselprijzen en hogere transportkosten. Maar die eerste shock is inmiddels weggeëbd en bedrijven verwachten nu weer op gelijke voet te komen, met wereldwijde transportkosten die terugkeren naar het niveau van voor de pandemie.
Robert-Jan Brethouwer, Partner Indirect tax, Grant Thornton Nederland
"Handelsmogelijkheden liggen misschien niet meteen voor de hand. Als u bijvoorbeeld leveranciers heeft in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Noorwegen verwacht u gezien de economische omstandigheden niet per se een toename van de import. Maar voor bedrijven in Nederland lijkt het Verenigd Koninkrijk met de huidige wisselkoers ineens een veel aantrekkelijkere optie. Nu kunt u als Nederlandse ondernemer veel goedkoper in het Verenigd Koninkrijk kopen dan vroeger, zelfs rekening houdend met eventuele verschuldigde invoerrechten sinds het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. De omstandigheden kunnen gunstiger zijn dan u eerder dacht."
Handel biedt een weg naar groei
Effectieve toeleveringsketens stellen bedrijven in staat om waarde te leveren en groei te stimuleren. Daarom passen ondernemers in het middensegment hun exportplannen aan om in te spelen op kansen om hun internationale handelsactiviteiten te intensiveren.
Volgens Marcel Welsink, CEO, Grant Thornton Nederland, moet elke ondernemer drie belangrijke punten in overweging nemen bij het optimaliseren van zijn toeleveringsketen:
- Ten eerste, wat is strategisch gezien het meest zinvol? Waar zijn de markten, kanalen en klantsegmenten die duurzame groei mogelijk maken en de algemene groeidoelstellingen van het bedrijf ondersteunen?
- Ten tweede, wat is operationeel en financieel het meest effectief? Hoe kunnen we de kosten in onze ketens minimaliseren en tegelijkertijd de winst maximaliseren en de risico's beperken?
- En ten derde, wat is de meest belastingefficiënte oplossing? Zijn er belastingvoordelen te behalen uit de manier waarop we de toeleveringsketen structureren, de handelspartners die we gebruiken en de ondersteunende stappen om producten op de markt te brengen?
Marcel voegt hieraan toe: "De bedrijven die deze drie punten met succes kunnen combineren en de organisatie van hun toeleveringsketen snel kunnen aanpassen, zijn de bedrijven die zullen floreren en die marktaandeel zullen veroveren. Als u uw mentaliteit kunt veranderen om meer op lange termijn te denken, zal uw handel blijven groeien, en dat zal u op een winstgevende manier doen."
De exportverwachtingen van middelgrote ondernemingen blijven hoog, ook al zijn de algemene economische indicatoren minder rooskleurig. Twee op de vijf bedrijven (40%) verwachten in 2023 meer inkomsten uit buitenlandse markten. Eenzelfde percentage (41%) is van plan het aantal landen waaraan zij verkopen dit jaar uit te breiden.
Robert-Jan Brethouwer, Partner Indirect tax, Grant Thornton Nederland
"Nieuwe markten kunnen voor velen een attractieve optie zijn, ongeacht de huidige marktomstandigheden. Export is vooral aantrekkelijk voor bedrijven met een volwassen thuismarkt, maar ondernemers moeten goed onderzoek verrichten om hiervan te profiteren.
Het goede nieuws is dat exporteurs van luxegoederen, vooral op het gebied van voeding en farma, een aanhoudend grote vraag hebben op de groeiende markten van de middenklasse, bijvoorbeeld in India en China. Bekende merken, of het nu gaat om eindproducten of productiemiddelen, geven kopers vertrouwen. Misschien zien we een vlucht naar kwaliteit en betrouwbaarheid in onzekere tijden, gedreven door meer overdachte aankoopbeslissingen."
Scenarioplanning voor succes
In de tweede helft van 2022 zagen middelgrote bedrijven een lichte daling van het percentage van hun werknemers dat zich op buitenlandse markten richtte. Deze cijfers werden vertekend door een grote daling in de olie- en gasindustrie, maar werden niet in alle sectoren en regio's weerspiegeld. In Latijns-Amerika en Afrika steeg het percentage werknemers van middelgrote ondernemingen dat zich op buitenlandse markten richt.
De drie belangrijkste markten die hiervan profiteren zijn China, Duitsland en de VS. Zij staan klaar om het aanbod van buitenlandse markten te vergroten. In China meldt 26% (was 25%) van de bedrijven dat deze activiteit in 2023 zal toenemen. De laatste exportcijfers van China tonen een stijging van deze activiteit met bijna 15%. Terwijl sommige analisten een daling voorspelden van 7%.
Marcel Welsink, CEO, Grant Thornton Nederland
“Ondernemers moeten plannen maken voor de lange termijn. Waar willen ze naartoe exporteren? Waar vandaan willen ze importeren? Moeten ze reshoren, of juist niet? En hoe kunnen ze concurrentievoordeel creëren en zich op de markt zodanig onderscheiden dat het rendabel is?”
Door de wereldwijde gebeurtenissen is het een moeilijke tijd voor de handel geworden. De vooruitzichten van de WTO en anderen waren dat de handel in 2023 zou vertragen, waarbij stijgende rentetarieven en financiële instabiliteit de geopolitieke spanningen nog zouden vergroten.
In april verwachtte de WTO dat het exportvolume dit jaar met slechts 1,7% zou groeien, ver onder het gemiddelde niveau van 2,6% in de afgelopen tien jaar. Bedrijven die anticiperen en bereid zijn te innoveren, zullen het maximale uit hun export halen en de concurrentie een stap voor blijven, ondanks de huidige economische tegenwind en een aantal uitdagingen aan de horizon.
Verandering is de kern van ondernemen. Het kan enerzijds lastig zijn en pijnlijke keuzes meebrengen. Maar het biedt ook kansen en mogelijkheden. Aanpassen, doorzetten en keuzes maken. Anticiperen in plaats van reageren. Dát is de essentie van ondernemen.
Is uw onderneming eigenlijk wel voldoende in staat zich aan te passen aan de veranderende tijden? Is er sprake van een structureel probleem, of is er maar een tijdelijke dip? Hoe weet u uw voorsprong op de concurrentie te behouden, of nog beter: uit te breiden?