De wereld van morgen is niet de wereld van nu. Ontwikkelingen gaan snel. Zeker op het gebied van digitalisering en robotisering. Het heeft gevolgen voor elk vakgebied. Ter illustratie. Nu gebruikt een timmerman passief gereedschap: hij slaat zelf de spijker in een plank. Hoe zit dat over 10 jaar? Ook de rol van de accountant verandert. Directeur Bob Winters van KuiperArnhem Bouw en Ontwikkeling werkt daarom bewust samen met vestigingspartners Arjan van Oosten en Denny ten Camp van Grant Thornton. Kennis van familiebedrijven én de specifieke branche is essentieel om van toegevoegde waarde te zijn.

KuiperArnhem Bouw en Ontwikkeling is het oudste zelfstandige bouwbedrijf van Arnhem. Een familiebedrijf opgericht in 1902. Inmiddels zwaait familie Winters de scepter, maar met behoud van de naam van de grondleggers. Bob: “Door ons lange bestaan zijn wij één van de weinigen die een pand gebouwd, gerenoveerd, gerestaureerd en gesloopt hebben én op dezelfde kavel opnieuw gebouwd hebben. De crisis hebben we overleefd.

We zijn daardoor na gaan denken over ons businessmodel. Het heeft geleid tot een duidelijke toekomstvisie: waarin leveren wij als bouwbedrijf toegevoegde waarde? Momenteel ontwikkelt de traditionele bouw zich steeds meer richting prefab montagebouw. Het voortraject, conceptontwikkeling en trajectplanning worden daardoor belangrijker. Het is aangenaam om met een kennispartner samen te werken die de ontwikkelingen van een familiebedrijf én specifiek binnen onze branche begrijpt en meedenkt hoe daar in te acteren.”

Fast facts

Historie

checklist purple

Opgericht in 1902

Sector

target purple

Bouw & vastgoed

Bedrijfsgrootte

conversation purple

Circa 65 medewerkers

Vooruitkijken

Denny: “Voor Grant Thornton ligt de focus bij familiebedrijven niet alleen op de onderneming, maar ook op de ondernemer zelf. Waar ligt deze wakker van? Waar wil hij of zij over vijf jaar staan? Wij zijn een sparringpartner en vertrouwd adviseur. En dat laatste word je, dat ben je niet zomaar. Over onderwerpen zoals bedrijfsopvolging, pensioenvraagstukken, het loskoppelen van eigendom en leiding, zetten we de ondernemer aan het denken.”

“Familiebedrijven zijn gericht op continuïteit en hebben een langere termijnvisie”, vult Arjan aan. “Als adviseur moet je dus ook weten welke ontwikkelingen er zijn in het vakgebied van de klant. Data analytics en het gebruik van algoritmes spelen daarbij een steeds grotere rol. Door data te segmenteren kun je voorspellingen doen. Daarnaast geeft een benchmark inzicht in de positie van een klant in de markt. Het grote voordeel is dat wij fiscalisten, juristen én adviseurs in huis hebben. Zo hebben we onlangs een consultancybureau op het gebied van duurzaamheid en één op gebied van cybersecurity overgenomen. Samen met de klant en een veelzijdig team lichten we dus een business case op alle gebieden door. Vooruitkijken is het devies. Gekoppeld aan de vraag wat onze klanten nodig hebben.”

'Het is prettig dat ze weten welke emoties er spelen bij een familiebedrijf'

Bob Winters, directeur KuiperArnhem Bouw en Ontwikkeling

Toekomstgericht

Bob: “De machtspositie verandert in de bouw. Deze komt veel meer te liggen bij de investeerder. Dat betekent een verschuiving van proces: bouwmethodes aanpassen en focus op het samenstellen van een beleggingsportefeuille. Financiële stromen worden belangrijker. Grant Thornton is een kennispartner die ons hierbij ondersteunt. Het kennisniveau is in lijn met onze strategie. Zij zijn eveneens gespecialiseerd in bouw en zorg. Verder is het prettig dat ze weten welke emoties er spelen bij een familiebedrijf. We opereren mensgericht en vanuit loyaliteit en continuïteit. Hierdoor maken we andere keuzes dan een bedrijf dat sec op het behalen van een zo hoog mogelijk rendement gericht is.”

Arjan: “Door onze expertise in het familiebedrijf snappen wij dit als geen ander. Wij zijn een full-service accountancy- en adviesorganisatie aangesloten bij een wereldwijd netwerk. Tegelijkertijd is onze hele organisatie erop ingesteld om persoonlijke aandacht en maatwerk te bieden. Wij staan midden in deze regio, dichtbij de ondernemer. Op deze manier bouwen we samen aan een mooie toekomst.

Dit artikel is geplaatst in NijmegenBusiness, januari 2020.

Lees meer over familiebedrijven