Duurzaamheid

Omnibus voorstel van de Europese Commissie

Omnibus proposal
Op deze pagina vind je het laatste nieuws over het Omnibus wetsvoorstel dat de Europese Commissie heeft gepubliceerd, een overzicht van de belangrijkste voorgestelde wijzigingen voor de CSRD, CSDDD en EU-Taxonomie en geven we je aanbevelingen ten aanzien van jouw duurzaamheidsstrategie en -rapportage in deze onzekere tijd.
Onderwerpen

Wetsvoorstel: Omnibus vereenvoudigingspakket 

Op 26 februari heeft de Europese Commissie (EC) een wetsvoorstel gepubliceerd om deze duurzaamheidsregels fors aan te passen: het Omnibus vereenvoudigingspakket. Het betreft momenteel een wetsvoorstel dat nog door de Europese Raad en het Europees Parlement moet worden aangenomen. De verwachting is dat dit in een versnelde procedure gaat gebeuren.  

De belangrijkste elementen van het huidige wetsvoorstel zijn:   

  • Scopewijziging CSRD en EU Taxonomie naar bedrijven met 1000 fte (was 250 fte) en 50 miljoen omzet.
  • Dit leidt binnen Europa mogelijk tot een reductie van circa 80% van het aantal bedrijven die een verplichting heeft zich aan deze richtlijnen te houden.
  • Geen verplichte rapportage, maar een vrijwillige rapportage voor kleinere bedrijven. Hiervoor wordt nog een rapportagestandaard uitgewerkt. De mogelijkheden om duurzaamheidsinformatie bij ketenpartners op te vragen wordt ingeperkt.
  • Uitstel van de CSRD-rapportageplicht met twee jaar voor bedrijven die niet in wave 1 zaten (grote beursgenoteerde/NFRD-bedrijven). De ontwikkeling van limited assurance naar reasonable assurance over tijd is geen onderdeel meer van het voorstel.  
  • Voor CSDDD krijgen grote bedrijven een extra jaar om zich op de vereisten voor te bereiden (tot juli 2028). De reikwijdte van de ketenverantwoordelijkheid wordt wel fors beperkt. 

Wil je precies weten wat de voorgestelde wijzigingen zijn? Klik hier.

Uitstel, afstel of minder complexiteit? 

Wie de communicatie goed bestudeert, ontdekt dat de aanpassingen in het wetsvoorstel bedoeld zijn als administratieve verlichting voor bedrijven. Het moet voor bedrijven minder complex en tijdrovend worden om aan de duurzaamheidswetgevingen te kunnen voldoen. Hiermee ontstaat ruimte om als bedrijf zelfstandiger en strategisch te rapporteren.  

Organisaties kunnen de extra tijd goed gebruiken om door te blijven werken aan het verder opstellen of updaten van hun duurzaamheidsstrategie en de ambities die ten grondslag liggen aan de rapportages. Uit ervaring weten we inmiddels dat het goed inrichten van processen en systemen voor dataverzameling op duurzaamheidsindicatoren en het borgen van de kwaliteit van duurzaamheidsinformatie meerdere rapportagejaren kost.  

Voor bedrijven die dus nog niet zo ver waren is er een nieuwe kans ontstaan om extra aandacht te besteden aan het verder brengen van hun plannen op het gebied van duurzaamheid in een mogelijk minder complex rapportagelandschap.

Wat nu? Wat is zeker in deze onzekere tijd 

In de afgelopen periode waarin organisaties aan de slag zijn gegaan met de implementatie van de duurzaamheidsrichtlijnen hebben we een aantal belangrijke lessen geleerd. Deze lessen moeten we blijven benutten om duurzaamheid en transparantie op de agenda te houden.  

Onze aanbevelingen aan bedrijven 

  1. Focus op de dubbele materialiteitsanalyse (DMA). Veel bedrijven hebben inmiddels een DMA uitgevoerd. Deze analyse blijft ook een onderdeel van het Omnibus voorstel. En dat is logisch. Goede duurzaamheidsinformatie voor strategische planning, rapporteren en sturen focust op de belangrijkste duurzaamheid gerelateerde risico’s en kansen die van buitenaf op de organisatie afkomen en op de duurzaamheidsthema’s waarmee de organisatie de grootste impact heeft op mens en milieu. Het dubbele materialiteitsprincipe helpt om deze focus aan te blijven brengen en draagt bij aan veerkracht.  
  2. Werk aan het in kaart brengen van de waardeketen. Dit wordt, ook in het nieuwe wetsvoorstel, nog steeds van bedrijven verwacht. Blijf in gesprek met stakeholders en ketenpartners. Dit levert altijd nuttige en relevante informatie op die bijdraagt aan beter risicomanagement en zicht op nieuwe strategische kansen. Onder CSDDD worden bedrijven nog steeds geacht hun keten te monitoren, dit geldt ook voor indirecte zakenpartners, indien er informatie is die wijst op mogelijke misstanden.
  3. Houd zicht op eigen ambities, doelen en acties. Hoe concreter bedrijven duurzaamheidsbeleid en meetbare doelstellingen hebben inricht, hoe beter zij weten wat hen nog te doen staat. Tijd en middelen kunnen dan effectief worden ingezet, zeker als verplichte rapportage minder aandacht krijgt.  
  4. Meten is weten. Blijf relevante ESG-data verzamelen en monitoren. Zonder stuurinformatie gaan ook duurzaamheidsinitiatieven alle kanten op. Data over belangrijke onderwerpen als energieverbruik, diversiteit en medewerkersbetrokkenheid of kenmerken van grondstoffen blijven belangrijk om in beeld te hebben. Waar zitten afhankelijkheden? Zonder data kan niet worden gestuurd.    
  5. Verslaglegging helpt intern en extern. Het is een stok achter de deur om voortgang inzichtelijk te maken en stakeholders over relevante bedrijfsinformatie te informeren. Net zoals communicatie over financiële resultaten. Ga dus door met voorbereiding op verslaglegging. Nu de eerste CSRD verslagen zijn gepubliceerd is de verwachting dat velen de CSRD blijven zien als de gouden standaard.  

Positieve maatschappelijke impact

De experts van Impact House by Grant Thornton Netherlands ondersteunen al meer dan 20 jaar organisaties op het gebied van duurzaamheid en impact. Dat doen we omdat we geloven dat het belangrijk is dat organisaties weten waar belangrijke duurzaamheidsrisico’s en kansen liggen en omdat we organisaties graag helpen hun positieve maatschappelijke impact te vergroten. We hebben al heel wat standaarden voor duurzaamheidsverslaglegging en raamwerken voor sturing op brede waarde voorbij zien komen.

Wetgeving is geen doel maar een middel 

Wat belangrijk is om te onthouden is dat deze duurzaamheidsrichtlijnen vooral bedoeld zijn als middel en niet als doel. De CSRD, CSDDD en EU Taxonomie hebben al geholpen om een gemeenschappelijke standaard en nieuwe norm voor transparantie te ontwikkelen en bieden goede tools die organisaties kunnen helpen zicht te houden op eigen (keten)risico’s en kansen. Die tools blijven relevant en nuttig.  

In het Omnibus wetsvoorstel staat dat Europa zich blijft committeren aan de ambitieuze doelen uit de Green Deal waardoor organisaties zich moeten blijven voorbereiden op een transitie naar een duurzame economie. Ook weten we dat de toenemende klimaatrisico’s voor bedrijven met een wijziging in wetgeving niet verdwijnen. 

Ontwikkelen duurzaamheidsstrategie

De afgelopen periode hebben veel organisaties samen met ons belangrijke stappen gezet voor de implementatie van CSRD, CSDDD en EU Taxonomie. Richtlijnen die bedoeld zijn om duurzaamheidsinspanningen transparanter te maken en om bedrijven in beweging te krijgen bij de ontwikkeling van een eigen duurzaamheidsstrategie.  

Compliance is niet de enige reden om te werken aan toekomstbestendig ondernemen en een duurzame koers. Een grote groep Nederlandse bedrijven heeft eerder een oproep gedaan om de duurzame wetgeving in stand te houden, omdat zij ervaren dat deze richtlijnen bijdragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en hun organisaties juist helpt om klaar te zijn voor de toekomst. Dat is ook onze overtuiging.  

Heb je inhoudelijke vragen over deze wijzigingen en wat voor jouw organisatie nu de beste vervolgstappen zijn?

Neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder.

Neem contact op