-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij merken dat veel ondernemers de aard van hun opdracht liever niet op de website van de belastingdienst invullen. Daarom hebben wij voor jou een eigen webmodule waarmee je anoniem de arbeidsrelatie beoordeelt. Onze tool is gebaseerd op de webmodule van de Belastingdienst. Na het invullen van de vragenlijst volgt een rapportage met daarin de resultaten van de betreffende opdracht.
Is het resultaat niet wat je verwacht of had gehoopt? Dan adviseren wij je graag hoe de opdracht anders vorm te geven om aan de veilige kant te blijven.
Tot 1 mei 2016 kon die zekerheid verkregen worden doordat de opdrachtnemer een VAR (Verklaring arbeidsrelatie) aanvroeg bij de Belastingdienst. De VAR is met ingang van 1 mei 2016 vervangen door de wet Deregulering Arbeidsrelatie (Wet DBA).
Op deze pagina gaan wij dieper in op de Wet DBA. Maar eerst zoomen we in op waar het eigenlijk over gaat, namelijk schijnzelfstandigheid.
Wat is schijnzelfstandigheid?
Van schijnzelfstandigheid is sprake wanneer (op papier) werkzaamheden worden verricht als zelfstandige (zzp'er), terwijl die zelfstandigheid in de praktijk ontbreekt en de arbeidsrelatie in feite een dienstbetrekking is.
Waarom wil je schijnzelfstandigheid voorkomen?
Als er sprake is van schijnzelfstandigheid kan de Belastingdienst arbeidsrelaties her-kwalificeren. Dit houdt in dat de arbeidsrelatie vanuit fiscaal- en sociaalzekerheidsrechtelijk oogpunt wordt aangemerkt als dienstbetrekking, terwijl het op papier gaat om een overeenkomst van opdracht.
Gevolgen schijnzelfstandigheid opdrachtgever
Het her-kwalificeren kan vergaande gevolgen hebben, voor zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer (zzp'er). Zo is de opdrachtgever (die dan eigenlijk de werkgever is) bij een her-kwalificatie onder andere verplicht om:
- op de betalingen die hij aan de zzp'er (werknemer) heeft gedaan loonbelasting en premies volksverzekeringen in te houden en af te dragen;
- voor de werknemer premies werknemersverzekeringen en de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet af te dragen, en indien van toepassing;
- het werkgeversdeel van de pensioenpremie bij het mogelijke verplichte pensioenfonds in te leggen;
- mogelijk andere verplichtingen vanuit het CAO nog na te komen.
Gevolgen schijnzelfstandigheid zzp'er
Voor de zzp'er (die dan eigenlijk werknemer is) heeft een her-kwalificatie ook gevolgen. De zzp'er:
- dient verkregen inkomsten in de aangifte inkomstenbelasting in beginsel aan te geven als loon uit dienstbetrekking. In plaats van als winst uit de onderneming of als resultaat uit overige werkzaamheden;
- heeft dan geen recht op de fiscale ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek;
- is mogelijk verplicht om zich bij een pensioenfonds of pensioenverzekeraar aan te sluiten. Dit is afhankelijk van het bedrijf waarvoor de werkzaamheden worden verricht;
- dient mogelijk andere verplichtingen vanuit het CAO nog na te komen.
Wat is de Wet DBA?
Om de arbeidsrelatie tussen een werkende en een werkgevende duidelijk te krijgen is de Wet DBA geïntroduceerd. Het ten onrechte aanmerken van een arbeidsrelatie als een overeenkomst van opdracht of een arbeidsovereenkomst heeft vergaande gevolgen.
Door de Wet DBA is de VAR regeling vervallen. Uitgangspunt van de Wet DBA is dat opdrachtgevers en opdrachtnemers samen beoordelen of er sprake is van loondienst of van opdracht.
Binnen de gekozen arbeidsrelatie maken zij vervolgens afspraken. De door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten kunnen daarbij zekerheid geven.
Waar moet je rekening mee houden?
Het is belangrijk om te beoordelen of sprake is van een dienstbetrekking. In het geval van een dienstbetrekking moet de werkgever namelijk loonheffingen inhouden en afdragen aan de Belastingdienst. Daarnaast moet de werkgever, in geval van ziekte van de werknemer, het loon doorbetalen bij ziekte en vakantie. En gelden de specifieke regels bij ontslag.
Wanneer is er sprake van een dienstbetrekking?
Een dienstbetrekking heeft 3 kenmerken:
- werkgeversgezag;
- de verplichting tot het leveren van (persoonlijke) arbeid;
- een beloning;
Wordt aan alle kenmerken voldaan, dan is er in ieder geval sprake van een dienstbetrekking.
Wanneer is sprake van werkgeversgezag?
Soms is het moeilijk om te bepalen of er sprake is van werkgeversgezag. Moet de werknemer verplicht instructies of verplichtingen opvolgen die de werkgever hem/haar oplegt? Dan is er sprake van een gezagsverhouding en dus een dienstbetrekking.
Een modelovereenkomst kan zekerheid geven
Als een of meer kenmerken van een dienstbetrekking ontbreken, is er meestal géén sprake van een dienstbetrekking.
Indien dit het geval is, dan zijn er verschillende modelovereenkomsten voor situaties waarbij een of meer kenmerken van een dienstbetrekking ontbreken. Deze modelovereenkomsten zijn te vinden op de site van de Belastingdienst. Wanneer je deze gebruikt, heb je zekerheid dat er geen sprake is van een dienstbetrekking.
Let op! Houden partijen zich niet aan hetgeen zij in de overeenkomst hebben afgesproken? Dan kan er sprake zijn van schijnzelfstandigheid, met alle mogelijke consequenties van dien.
Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie
De Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van de Belastingdienst is een speciale website waarin opdrachtgevers via een vragenlijst zien of ze een zelfstandige mogen inhuren voor een opdracht of dat er een arbeidscontract nodig is. Je kunt hiervoor ook op onze website terecht:
Opheffing handhavingsmoratorium in 2025
Om opdrachtgevers ruimte te geven om de modelovereenkomsten op de juiste manier te implementeren, is in november 2016 een tijdelijk handhavingsmoratorium ingesteld. Gedurende dat moratorium mag de Belastingdienst aanwijzingen geven als blijkt dat er sprake is een dienstbetrekking, maar mag alleen in gevallen van kwaadwilllendheid naheffen.
Op 1 januari 2025 komt er nog geen nieuwe wetgeving die meer duidelijkheid geeft wanneer een werkende voor u werkzaam is als werknemer, of als zzp’er. De Belastingdienst gaat wel het handhavingsmoratorium opheffen en gaat weer controleren. Ook gaat de Belastingdienst mogelijk naheffen in situaties waarbij geen sprake is van zelfstandigheid van de werkende. De Belastingdienst zal zich daarbij naar verwachting baseren op de kenmerken die door de Hoge Raad zijn aangelegd in de zaak Deliveroo.
Handhaving op schijnzelfstandigheid door de jaren heen
De VAR staat voor de verklaring van de arbeidsrelatie. Met deze verklaring gaf de Belastingdienst aan of de werkende werd aangemerkt als zelfstandige, directeur grootaandeelhouder, werknemer of als genieter van resultaat uit overige werkzaamheden.
De VAR-verklaring werd in 2016 afgeschaft en opgevolgd door de Wet DBA. De reden voor het afschaffen was dat alleen opdrachtnemers de VAR aan konden vragen, opdrachtgevers konden dit niet. Hierdoor waren opdrachtgevers niet verantwoordelijk voor de afgegeven VAR.
Bij de Wet DBA is niet de opdrachtnemer, maar de opdrachtgever verantwoordelijk voor het beoordelen van een juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie. Dit stuitte in de praktijk op veel weerstand, omdat er te veel onduidelijkheid bestond over wat nu de juiste wijze was om een arbeidsrelatie te kwalificeren. De Wet DBA geeft hier geen concrete handvatten voor.
Modelovereenkomsten DBA en het tijdelijk handhavingsmoratorium
Wel is er een stelsel van modelovereenkomsten ontstaan, die door de Belastingdienst goedgekeurd werden. Indien partijen een dergelijke modelovereenkomst gebruiken en overeenkomstig uitvoeren, zo is de gedachte, is er geen sprake van schijnzelfstandigheid. Dit zou in theorie duidelijkheid en rust moeten geven, maar in de praktijk valt dat tegen.
Om opdrachtgevers meer ruimte te geven om de modelovereenkomsten op de juiste manier te implementeren, is in november 2016 een tijdelijk handhavingsmoratorium ingesteld. Tot 1 januari 2018 zou er niet gehandhaafd worden.
Begin 2018 is er een toezicht plan gepubliceerd. In dit plan stonden 2 zaken beschreven:
- hoe de Belastingdienst toezicht zal houden zolang het handhavingsmoratorium van kracht is, en
- dat er gesprekken worden gestart met sectoren om beter inzicht te krijgen in de praktische problemen. Beginnend met onder andere de bouw en de zorg.
De looptijd van het handhavingsmoratorium is keer op keer verlengd en bestaat nog steeds. Vanaf januari 2020 werd het moratorium wel iets ingeperkt. Indien er namelijk sprake is van overduidelijke opzettelijke schijnzelfstandigheid, of het niet opvolgen van gerichte aanwijzingen van de Belastingdienst, dan volgt er een sanctie.
In het Regeerakkoord van 2017 is de vervanging van de Wet DBA door een nieuw wetsvoorstel aangekondigd. Met als doel: uitvoerbare en handhaafbare maatregelen. De nieuwe wet zou zekerheid aan opdrachtnemers en hun opdrachtgevers moeten bieden en de administratieve lasten zoveel mogelijk moeten beperken.
In dit wetsvoorstel werd er voor het kwalificeren van een dienstbetrekking gekeken naar het uurtarief. Volgens het wetsvoorstel zou dit er als volgt uit moeten zien:
- Laag tarief
Gaat het om een opdracht met een laag uurtarief en een langdurige werkperiode? Of een laag uurtarief met het verrichten van werkzaamheden gelijk aan werkzaamheden binnen de onderneming van de opdrachtgever? Dan is er altijd sprake van een dienstbetrekking. De grens van het lage uurtarief ligt tussen de 15 en 18 euro. - Hoog tarief
Gaat het om opdrachten met een hoog uurtarief in combinatie met een korte werkperiode? Of in combinatie met het verrichten van werkzaamheden anders dan die door de opdrachtgever zijn onderneming worden verricht Dan komt er een ‘opt out’ uit de loonheffingen. Een hoog uurtarief is een uurtarief van 75 euro of meer. - Tussencategorie
Valt het uurtarief tussen het lage en hoge tarief? Dan is er sprake van de tussencategorie en wordt een opdrachtgeversverklaring ingevoerd. Opdrachtgevers ontvangen deze verklaring als zij een web module invullen, met vragen over de aard van de werkzaamheden. Het kabinet onderzocht of er een goede balans mogelijk was tussen het aantal vragen van de web module (administratieve lasten) en de kwaliteit van de uitkomst (voldoende zekerheid).
Van al deze nieuwe plannen bleef alleen de web module bestaan.
Op 11 januari 2021 ging de pilot van de webmodule van de Belastingdienst van start. Deze anonieme online vragenlijst geeft opdrachtgevers meer duidelijkheid over de aard van de arbeidsrelatie met de opdrachtnemer. Aan de hand van de antwoorden, volgt een van de volgende uitkomsten:
- Aanwijzing dat de opdracht buiten dienstbetrekking kan worden uitgevoerd;
- Aanwijzing dat er sprake is van een dienstbetrekking;
- Er kan geen oordeel gegeven worden op basis van de gegeven antwoorden;
De uitkomst van de webmodule is slechts een indicatie en is geen juridische beslissing. Partijen kunnen daar geen rechten aan ontlenen. De uitkomst helpt bij de beoordeling en beslissing over hoe u werkzaamheden laat uitvoeren:
- in dienstverband onder de vlag van een arbeidsovereenkomst, of
- buiten dienstverband onder de vlag van de overeenkomst van opdracht
Op 16 december 2022 verscheen de voortgangsbrief “Werken met en als zelfstandige(n)”. Dit is een 42-pagina lange brief met de maatregelen die het kabinet op het gebied van werken als (en met) zelfstandige(n) voor ogen heeft. In de brief is ook aandacht besteed aan de stapsgewijze opheffing van het huidige handhavingsmoratorium.
Kort samengevat volgt uit de voortgangsbrief dat het kabinet de regels rondom het werken als (en met) zelfstandige(n) toekomstbestendiger wil maken. Om dit te bereiken zet het kabinet in op drie pijlers:
- Een gelijker speelveld tussen contractvormen
- Meer duidelijkheid over wanneer wordt gewerkt als werknemer of als zelfstandige
- Verbetering van de handhaving op schijnzelfstandigheid
Pijler 1: Gelijker speelveld tussen contractvormen
Voor een gelijker speelveld tussen opdrachtnemers en werknemers komen 2 maatregelen:
- afschaffing van de fiscale oudedagsreserve, en
- een (versnelde) afbouw van de zelfstandigenaftrek in de inkomstenbelasting
Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar:
- de mogelijke invoering van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen,
- de mogelijkheden voor collectief onderhandelen, en
- de versterking van zelfstandigen in de SER (Sociaal Economische Raad, een advies orgaan van de regering waarin zowel werkgevers- werknemers vertegenwoordigers zitting hebben).
Pijler 2: Meer duidelijkheid over wanneer wordt gewerkt als werknemer of als zelfstandige
Het kabinet wil de open norm “werken in dienst van” (lees: “gezag”) uit artikel 7:610 BW van het Burgerlijk Wetboek verduidelijken met drie hoofdelementen:
- het wettelijk vastleggen van het feit dat “werken in dienst van” (gezag) ook aan de orde kan zijn bij werk dat “organisatorisch is ingebed” in de onderneming van de werkgevende;
- er wordt gelet op de aanwezigheid van materieel gezag (hiervan is sprake als er bijvoorbeeld instructies mogen worden gegeven en er toezicht wordt gehouden);
- er wordt gekeken of sprake is van “zelfstandig ondernemerschap” bij de werkende als contra-indicatie voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst.
Pijler 3: Verbetering van de handhaving op schijnzelfstandigheid
Het kabinet streeft er naar de handhaving op de (juiste) kwalificatie van een arbeidsrelatie op korte termijn te versterken en verbeteren, om uiterlijk op 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium volledig op te heffen.
De voortgangsbrief geeft aan hoe minister Van Gennip de regelgeving rondom de beoordeling van arbeidsrelaties wil verduidelijken. Enerzijds bieden de maatregelen werkenden meer zekerheid en anderzijds vergroten ze de wendbaarheid voor bedrijven.
Het kabinet is van plan om de open norm “werken in dienst van”’ (gezag) uit het Burgerlijk Wetboek verder in te kleuren aan de hand van de jurisprudentie, zoals het Deliveroo arrest.
Om de open norm “werken in dienst van” toetsbaar te krijgen, worden drie hoofdelementen benoemd:
- materiële ondergeschiktheid (toezicht, instructies etc.);
- de organisatorische inbedding van het werk in de onderneming van de werkgevende, en
- het zelfstandig ondernemerschap van de werkende en als contra-indicatie voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst;
De minister stelt voor dat de conclusie of een arbeidsrelatie een arbeidsovereenkomst is, wordt gebaseerd op klassiek gezag en de te verrichten werkzaamheden in de organisatie van de werkgevende.
Wanneer de werkzaamheden van de werkender zijn ingebedl in de organisatie van de werkgevende, wat doorgaans het geval is als het om kernactiviteiten van de werkgevende gaat, dan is dat een belangrijke aanwijzing voor een gezagsverhouding en daarmee een arbeidsovereenkomst.
In het kader van deze pijlers heeft Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Wet Vbar) in consultatie gebracht. Het wetsvoorstel streeft twee doelen na:
- Het onderscheid tussen zelfstandigen en werknemers moet duidelijker worden, en
- Het rechtsvermoeden van werknemerschap wordt geïntroduceerd.
1. Verduidelijking wetgeving
In de wetgeving bepaalt het geheel aan feiten en omstandigheden of werk door een zelfstandige of werknemer mag worden gedaan. Deze open wetgeving is met de jaren verder ingevuld door jurisprudentie, maar blijft onduidelijk.
Het kabinet heeft daarom besloten de wetgeving rond “werken in dienst van” aan te scherpen met een helder toetsingskader. Dit biedt het handvat om te beoordelen of er sprake is van een zelfstandige of van een werknemer.
Volgens het wetsvoorstel is er sprake “inbedding van de werkzaamheden binnen de organisatie van de werkgevende” indien:
- de werkzaamheden plaatsvinden binnen het organisatorisch kader van de werkgevende (de normen en regels van de opdrachtgever);
- de werkzaamheden behoren tot de kernactiviteit van de organisatie van de werkgevende;
- de werkzaamheden zij-aan-zij worden verricht met werknemers;
- de werkzaamheden een structureel karakter hebben.
2. Rechtsvermoeden
Het kabinet een rechtsvermoeden introduceren, gebaseerd op het uurtarief. Indien het uurtarief lager is dan 32,24 euro, gaat het volgens het rechtsvermoeden om een arbeidsovereenkomst.
Stel dus dat een werkende aannemelijk maakt dat hij minder betaalt krijgt dan dit geldende uurtarief van (momenteel) 32,24 euro, dan zou hij volgens het rechtsvermoeden een arbeidsovereenkomst kunnen claimen. Op dat moment is het aan de werkgevende om aan te tonen dat er juist geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Dit rechtsvermoeden maakt het voor werkende makkelijker om een arbeidsovereenkomst te claimen bij de werkgevende (en indien nodig bij de rechter). Het kabinet verwacht dat hier een preventief effect van uit gaat, zodat er al bij het aangaan van een arbeidsrelatie door de werkgevende kritischer gekeken wordt of er sprake moet zijn van een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht.
Dit uurtarief wordt gekoppeld aan de stijging van het minimumloon.
Hoe nu verder?
Op vrijdag 10 november 2023 sloot de internetconsultatie over het wetsvoorstel. Er waren meer dan 1.100 reacties, waaronder werkgevers- en zzp-organisaties en het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). "De wet zorgt niet voor meer duidelijkheid en eenvoud voor bedrijven, werkenden en zelfstandigen bij het beoordelen van arbeidsrelaties", zegt het ATR in een advies aan de Minister. Ook neemt de regeldruk niet af met het wetsvoorstel.
Over het voorstel voor een nieuwe zzp-wet zijn zzp'ers zelf niet te spreken. Acht op de tien zzp'ers steunen het wetsvoorstel niet. Dat blijkt uit een peiling van online bank Knab, onder ruim tweehonderd zzp'ers.
Verder wijzen juristen de Minister er nu al op dat er in de jurisprudentie niet veel onderscheidend vermogen wordt toegekend aan het begrip inbedding. Veel omstandigheden en feiten die duiden op inbedding, kunnen ook voorkomen in situaties waarin er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Of dit wetsvoorstel dan ook op de voorgestelde wijze de eindstreep haalt, valt nog te bezien. Wij houden u op de hoogte.
Veelgestelde vragen over de Wet Deregulering Arbeidsrelatie (Wet DBA)
Als je vragen hebt over de de Wet Deregulering Arbeidsrelatie (Wet DBA), dan bent je niet de enige. Grote kans dat deze vraag al eens is gesteld. Hieronder beantwoordt onze ervaren adviseur een aantal van de meest gestelde vragen of bekijk alle veelgestelde vragen over de Wet DBA.
DBA staat voor de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties. Opdrachtgevers en opdrachtnemers (zzp'ers) hebben graag zekerheid over de arbeidsrelatie die ze met elkaar aangaan. Tot 1 mei 2016 kon dit met de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Sinds 1 mei 2016 is deze vervangen door de Wet DBA.
Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand zich presenteert als zelfstandige terwijl er volgens het arbeidsrecht sprake is van een dienstverband.
Op basis van de Wet DBA kan de boete oplopen tot 100% van het bedrag dat de werkgever aan niet afgedragen loonheffingen en premies heeft betaald. De boete valt hoger uit indien de werkgever opzettelijk heeft gehandeld.
De Belastingdienst handhaaft als ze u als kwaadwillend zien. Dat bent u als u 'opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan omdat u weet – of had kunnen weten - dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking'. Ze kunnen u dan correctieverplichtingen of naheffingsaanslagen opleggen.
Door de onrust die na de invoering van de Wet DBA ontstond, werd door de Belastingdienst besloten de handhaving op de kwalificatie van arbeidsrelaties op te schorten. Deze opschorting wordt het Handhavingsmoratorium genoemd.
Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp of hulp nodig hebben bij de beoordeling of er sprake is van schijnzelfstandigheid of dienstbetrekking, dan kun je vanzelfsprekend contact met ons opnemen.
Graag helpen wij jou bij het opstellen van de juiste overeenkomst. Andere vragen op het gebied van het arbeidsrecht of loonbelasting? Wij helpen je graag!