-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

In het artikel ‘Werknemersparticipatie: getalenteerde werknemers aantrekken én behouden’ namen we u al mee in de verschillende vormen van werknemersparticipatie. U kiest een vorm van werknemersparticipatie op basis van uw beoogde doel. Vervolgens is fiscaal- en juridisch advies bij de implementatie erg belangrijk. Werknemersparticipatie kan op cashbasis en op participatiebasis. We beperken ons nu tot de juridische aspecten bij het deelnemen op participatiebasis (het daadwerkelijk deelnemen in het kapitaal) en gaan hierbij uit van een BV, omdat dit het meest voorkomt. Uiteraard is werknemersparticipatie ook bij andere rechtsvormen mogelijk.
Aandelen(opties)
Uw BV heeft zijn kapitaal verdeeld in aandelen. De aandeelhouders vormen met de Algemene Vergadering (AV) het belangrijkste orgaan van uw vennootschap. Aan de aandelen zijn zowel zeggenschapsrechten als economische rechten (dividend) verbonden. Hoewel u wel wilt dat uw werknemers (meestal een select gezelschap) aandelen kunnen verwerven, wilt u niet altijd dat uw werknemers ook de zeggenschapsrechten krijgen die hieraan verbonden zijn. Dan hebben zij namelijk ook stemrechten in de AV.
Daarnaast moet u aandelen notarieel uitgeven of overdragen. Heeft u een aanzienlijk aantal participerende werknemers waarbij de participaties veel wijzigen, dan kan dit een nadeel zijn.
U kan in plaats van aandelen ook aandelenoptierechten aan uw werknemers verstrekken. U geeft de aandelen dan nog niet echt uit of draagt ze nog niet echt over, maar u geeft u werknemers recht op verkrijging van aandelen tegen een vooraf overeengekomen prijs (uitoefenprijs). Deze rechten verkrijgen uw werknemers onder voorwaarden en bouwen zij bijvoorbeeld gedurende een bepaalde periode op (vestigingsperiode). Een voorwaarde hierbij is dat uw werknemer gedurende die periode in dienst blijft. Vervolgens volgt een periode waarbinnen uw werknemers de opties kunnen uitoefenen door de aandelen tegen de uitoefenprijs te kopen of (bij een verkoop) tegen het verschil tussen de uitoefenprijs en de waarde op het moment van uitoefenen van de opties.
Stemrechtloze aandelen
U kan uw werknemers via stemrechtloze aandelen wel economische rechten toekennen zonder zeggenschapsrechten. Deze mogelijkheid moet wel in de statuten van uw vennootschap staan. Is dit niet het geval, wijzig de statuten dan bij de notaris. Zoals de naam al zegt: stemrechtloze aandelen geven uw werknemers geen stemrecht in de AV. Uw werknemers hebben nog wel recht op dividend en eventuele winst bij verkoop. Houd er wel rekening mee dat aan deze aandelen vergaderrechten zijn verbonden. Houders van deze aandelen hebben dus het recht om de AV bij te wonen en daar ook het woord te voeren. Hierdoor is besluitvorming buiten de AV minder eenvoudig, omdat u daarvoor ook instemming nodig heeft van de houders van stemrechtloze aandelen.
U moet stemrechtloze aandelen ook notarieel uitgeven of overdragen. Dit kan een nadeel zijn bij veel participaties en/of wijzigingen.
Certificaten van aandelen
Met certificering van aandelen geeft u uw werknemers wel de economische rechten (dividend en winst bij verkoop), maar geen zeggenschapsrechten en eventueel ook geen vergaderrechten.
Bij certificering van aandelen richt u een Stichting Administratiekantoor (STAK) op waaraan u aandelen uitgeeft of overdraagt. De STAK is dus de houder van de aandelen met zeggenschapsrechten, de certificaathouders hebben de economische rechten. U kan in de statuten bepalen dat u aan de certificaten geen vergaderrechten toekent. Dit maakt besluitvorming door de AV buiten de vergadering eenvoudiger. U hoeft uw werknemers als certificaathouders niet op te roepen of om instemming te vragen.
De STAK is een stichting die in beginsel maar één orgaan heeft: een bestuur. Bij de oprichting is vaak het bestuur van de BV (of één of meer reeds zittende aandeelhouders) ook het bestuur van de STAK. Zo houden dezelfde personen de touwtjes in handen. In de statuten van de STAK kan u ook voorzien in de opvolging van het bestuur of de manier van opvolging bij belet of ontstentenis.
Een voordeel is dat u certificaten onderhands kan overdragen. Dit is eenvoudiger en goedkoper dan leveringen door middel van notariële akten, zoals bij aandelen. U moet de oprichting van de STAK, de certificering en de administratievoorwaarden wel notarieel vastleggen.
De belangrijkste aandachtspunten
De manier van werknemersparticipatie hangt dus sterk af van uw beoogde doel. Is dit voor een select gezelschap of komen al uw werknemers hiervoor in aanmerking? Bevindt uw onderneming zich in een (op)startfase of niet? Daarna moet u de fiscale gevolgen in kaart brengen, zowel aan werknemers- als aan werkgeverskant. Welke juridische mogelijkheden heeft u bij de fiscale optimalisatie?
Leg ook de verschillende afspraken contractueel goed vast. Denk aan arbeidsrechtelijke voorwaarden, voorwaarden voor deelname, voorwaarden in geval van vervreemding, beëindiging van het dienstverband (good leaver/bad leaver), verplichte verkoop bij overdracht van de onderneming (drag along en tag along), schuldsanering, et cetera.
Houd ook rekening met de (totale) omvang van de participatie. Aandeelhouders of certificaathouders die alleen of gezamenlijk tien procent van het kapitaal vertegenwoordigen, hebben namelijk enquêterecht. Hierdoor kunnen zij bij de Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam een verzoek indienen tot het instellen van een onderzoek naar het beleid en gang van zaken.
Heeft u vragen over werknemersparticipatie? Neem contact op met één van onze specialisten.