-
Financiële administratie & outsourcing
Ondernemers die de financiële administratie uitbesteden verminderen de administratieve en hebben meer tijd en ruimte om zich te focussen op groei.
-
Financieel inzicht
Wij helpen je om financiële gegevens om te zetten in waardevolle inzichten die je ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.
-
Financiële compliance
Grip op financiële compliance met correcte rapportages en praktisch advies.
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kun je verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Impact Campus
Via onze Impact Campus bieden we jou of jouw medewerkers workshops, cursussen en opleidingen in duurzaamheid en impact aan.
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Succesvolle transacties beginnen met betrouwbare adviseurs – maximaliseer waarde, minimaliseer risico’s en met vertrouwen vooruit.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Het bepalen van de juiste waarde van jouw onderneming is cruciaal bij belangrijke beslissingen zoals fusies, overnames, aandeelhouderswisselingen of juridische geschillen. Een onjuiste waardering kan leiden tot financiële verliezen, ongunstige deals of juridische complicaties. Dit kan de stabiliteit en groei van jouw bedrijf ernstig beïnvloeden.
-
Controle jaarrekening
Als ondernemer wil je er zeker van zijn dat je jaarrekening volledig en betrouwbaar is. Dit is niet alleen belangrijk voor compliance, maar versterkt ook het vertrouwen van investeerders, klanten en andere stakeholders.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Private wealth services
Hoeveel vermogen heb je nodig om je wensen de komende jaren te realiseren? Kun je belastingvoordeel behalen door nu al vermogen over te dragen?
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Welke verplichtingen heb je bij een zieke werknemer? Hoe pak je een reorganisatie aan? Als ondernemer wil je duidelijke antwoorden en praktische oplossingen voor jouw arbeidsrechtelijke vragen.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken

-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.

Een juiste waardering en presentatie in de jaarrekening zijn essentieel om een realistisch en betrouwbaar beeld te geven. Maar hoe doe je dat precies? Wij leggen het je graag uit.
Wat zijn onderhanden projecten?
Een project bestaat uit verschillende elementen, zoals projectkosten, meer- en minderwerk, gefactureerde termijnen en een inschatting van de verwachte winst of een mogelijk verlies. Ook kunnen bij de start van het project diverse prijsafspraken zijn gemaakt, die invloed hebben op de financiële verwerking. Al deze onderdelen samen vormen de post onderhanden projecten in de jaarrekening.
Het verschil tussen onderhanden projecten en onderhanden werk
In de praktijk worden de termen onderhanden werk en onderhanden projecten vaak door elkaar gebruikt. Toch is er een belangrijk verschil: bij onderhanden projecten gaat het om werkzaamheden die je uitvoert in opdracht van een derde. Onderhanden werk draait om projecten die de onderneming voor eigen rekening en risico uitvoert.
Onderhanden projecten omvatten bijvoorbeeld de bouw van een brug, schip of maatwerksoftware. Of complexere projecten, zoals de constructie van een raffinaderij met meerdere samenhangende onderdelen. Maar ook dienstverleningscontracten die direct verband houden met de bouw kunnen onder deze categorie vallen, zoals de werkzaamheden van projectmanagers of architecten. Onderhanden projecten komen in veel sectoren voor, niet alleen de bouw. Ze spelen ook een rol in bijvoorbeeld de creatieve sector. Denk aan filmproducties of grote marketingcampagnes.
Soms komt het voor dat een project bestaat uit zowel onderhanden werk als onderhanden projecten. Denk bijvoorbeeld aan een woningbouwproject waarbij een deel van de woningen al verkocht is (onderhanden project), terwijl andere nog te koop staan (onderhanden werk). Dit onderscheid is van belang, omdat we de waardering in de jaarrekening per categorie anders behandelen.
Zo waardeer je onderhanden projecten in de balans
Is het resultaat van een onderhanden project betrouwbaar in te schatten? Dan moet je de bijbehorende opbrengsten en kosten naar rato van de voortgang verwerken in de winst-en-verliesrekening. Dit noemen we de percentage- of completion-methode. Pas je deze methode toe, dan bestaat de post onderhanden projecten uit het saldo van gerealiseerde projectopbrengsten, verwerkte verliezen en al gedeclareerde termijnen.
De voortgang van een project kun je op verschillende manieren bepalen:
- de tot balansdatum gemaakte projectkosten in verhouding tot de geschatte totale kosten;
- inspectie van het al uitgevoerde werk;
- de voltooiing van een fysiek onderscheidbaar projectonderdeel.
Wanneer een project een verwacht verlies oplevert, moet je dit direct verwerken in de winst-en-verliesrekening. Zo voorkom je dat verliezen later onverwacht impact hebben op de financiële resultaten.
Zo presenteer je onderhanden projecten in de jaarrekening
Winst-en-verliesrekening
Projectopbrengsten neem je op in de winst-en-verliesrekening als onderdeel van de netto-omzet.
Balans
Onderhanden projecten staan in de balans als een aparte post. Voor middelgrote en grote ondernemingen staat deze post onder de vlottende activa: tussen de voorraden en vorderingen (bij een debetstand) of onder de kortlopende schulden (bij een creditsaldo). Voor kleine en micro-ondernemingen geldt een vergelijkbare aanbeveling, maar zij mogen onderhanden projecten ook opnemen onder de vorderingen of schulden.
Uitgaven voor projectkosten die zijn gemaakt voor nog niet verrichte prestaties, boek je in de balans als actief. Meestal vallen deze onder de voorraden (onderhanden werk of vooruitbetaling op voorraden) of als overlopende activa.
Belangrijke aandachtspunten
Bij de verwerking van onderhanden projecten komen we regelmatig verbeterpunten tegen, zoals:
- Onterecht opgenomen projecten
Projecten die nog niet zijn gestart of al volledig zijn afgerond, maar toch als onderhanden project staan vermeld. - Onjuiste kostentoerekening
De dekking voor personeelskosten, machine-uren en algemene kosten sluit niet altijd aan bij de werkelijke kosten. - Verkeerde presentatie van eigen-risico-projecten
Projecten die volledig voor eigen rekening en risico zijn, staan soms ten onrechte vermeld als onderhanden project. - Onjuiste voortgangsbepaling
Tussentijdse wijzigingen in de verwachte totale kosten of meer- en minderwerk zijn niet correct verwerkt. - Foutieve verwerking van verliezen
Sommige bedrijven verwerken verliezen op projecten naar rato van de voortgang, terwijl zij ze direct en volledig moeten verantwoorden.
Door deze punten goed te monitoren en tijdig bij te sturen, kun je de betrouwbaarheid van de financiële verslaglegging verbeteren.
Jouw partner bij het optimaliseren van onderhanden projecten
Het is van groot belang dat je onderhanden projecten het hele jaar door correct boekt. Dit zorgt niet alleen voor een nauwkeurige jaarrekening, maar biedt ook waardevolle informatie voor de directie: die kan hierdoor tijdig bijsturen. Heb je ondersteuning nodig bij het beheer van onderhanden projecten? Met onze expertise in het vooraf goed inboeken van onderhanden projecten kunnen wij je helpen om het hele jaar door een helder financieel overzicht te behouden. Zo kun je beter gefundeerde beslissingen nemen. Neem contact met ons op voor advies en begeleiding op maat. Dan weet jij in het vervolg altijd precies hoe jouw projecten ervoor staan.