-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wat houdt de WBTR in?
De WBTR is bedoeld om bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren. De wet bestaat uit nieuwe regels over taken van het bestuur, bevoegdheden, verplichtingen en aansprakelijkheden. De nieuwe wet is een goed moment om even stil te staan bij uw positie en verantwoordelijkheden als bestuurder en de risico’s die daarmee zijn gemoeid.
Veel van wat er in de nieuwe wet is vastgelegd, geldt overigens al als gangbaar in de praktijk. De gevolgen vallen dus best mee, al wordt u wel geacht om enkele stappen te nemen zodat uw organisatie voldoet aan de verplichtingen die de wetswijziging oplegt.
Voor wie geldt de WBTR?
Veel mensen zitten in het bestuur van een vereniging of stichting. En of dat in de plaatselijke muziekvereniging, een schoolstichting of grote verenigingen zoals de nationale sportbonden is: bestuurswerk wordt vaak ervaren als een zinvolle tijdsbesteding. Vaak vrijwillig en soms betaald. Vanaf 1 juli 2021 verandert de wetgeving, waardoor u als bestuurslid hoofdelijk (persoonlijk) aansprakelijk kan zijn als er iets misgaat. Zorg dus dat u tijdig actie onderneemt en bestuur en toezicht op orde zijn binnen uw vereniging of stichting.
De WBTR is relevant voor:
- Alle bestuursleden van verenigingen en stichtingen (inclusief coöperaties en de onderlinge waarborgmaatschappijen).
- Vrijwilligers én betaalde bestuurders.
- Grote en kleine verenigingen/stichtingen.
- Nationaal, regionaal en lokaal.
- Van belangen- en beroepsorganisaties tot gezelligheids- en lotgenotenverenigingen.
- Sport, welzijn, cultuur, goede doelen, et cetera.
Welke stappen en maatregelen moet u als vereniging of stichting (verplicht) nemen?
Er zijn verschillende stappen die u kan of moet nemen. Hieronder lichten we de meest in het oog springende maatregelen toe.
Stap 1: statutencheck (en wijziging)
Vanaf de ingangsdatum van deze nieuwe wet moeten de statuten een bepaling bevatten waarin staat wat er moet gebeuren bij ‘ontstentenis of belet’ van alle bestuurders (en/of toezichthouders). Wie moeten er beslissen als niemand van het bestuur dat meer kan of mag. Denk bijvoorbeeld aan vervanging van het bestuur door de kascommissie of het instellen van een zogeheten continuïteitscommissie. Het is overigens niet noodzakelijk om meteen naar de notaris te gaan en de statuten aan te laten passen. Dat hoeft pas bij de eerstvolgende statutenwijziging nadat de WBTR in werking is getreden.
Voor sommige (grotere) verenigingen (bijvoorbeeld de hockey- of voetbalbond) stelt de branchevereniging modelstatuten op. Vraag hiernaar bij de bond.
Stap 2: nieuwe vorm van besturen implementeren
Niet alle nieuwe wettelijke bepalingen hoeven hun weg naar de statuten te vinden. Hoewel het voor de hand ligt om, als u de statuten dan toch wijzigt, ook onderstaande wijzigingen direct op te nemen. Of u ze wel of niet in de statuten vastlegt, de nieuwe regels gelden vanaf 1 juli 2021 automatisch. In de praktijk moet u er natuurlijk wél uitvoering aan geven.
Onderstaande nieuwe wettelijke bepalingen moeten in elk geval tot de bestuurspraktijk gaan behoren:
- Het (eigen)belang van de organisatie staat voorop. Is er sprake van een tegenstrijdig belang? Dan mag de betreffende bestuurder (of commissaris) niet meedoen aan de overleggen of daarover beslissen. Denk bijvoorbeeld aan het inhuren van een partner of familie voor een klus.
- Bestuurders van een vereniging hebben altijd het recht om de algemene vergadering te adviseren over een te nemen besluit. Ook als ze vervolgens zelf mee mogen stemmen over dat besluit.
- Een bestuurder mag niet meer stemmen uitbrengen in een vergadering dan de andere bestuursleden samen.
- Tenzij het bindende karakter vooraf is ontnomen, geldt bij de voordracht van slechts 1 kandidaat voor een functie dat de kandidaat wordt benoemd.
Stap 3: nadenken over mogelijke wijziging organisatie van bestuur en toezicht
Het is voor verenigingen of stichtingen niet verplicht om een toezichthoudend orgaan, zoals een Raad van Toezicht, te hebben. Het is wel een optie om serieus te overwegen, zeker bij grotere organisaties. In de nieuwe wet staan ook de regels om bestuur en toezicht te scheiden, een Raad van Commissarissen in stellen of te kiezen voor een one-tier board (waarbij het bestuur bestaat uit toezichthoudende en uitvoerende bestuurders). Dat onderscheid was er al en heeft nu ook een wettelijke grondslag. En dat is relevant voor de (beperking van) aansprakelijkheid van bestuurders die verder af staan van het dagelijks bestuur.
Stap 4: maatregelen om aansprakelijkheidsrisico’s bestuurders te beperken
Heeft het bestuur zijn taak onbehoorlijk uitgevoerd en is aannemelijk dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement van een rechtspersoon? Dan is iedere bestuurder hoofdelijk aansprakelijk voor de inboedel voor het tekort. Er is een uitzondering: de bestuurder die kan aantonen dat de onbehoorlijke taakvervulling niet aan hem te wijten is en duidelijk kan maken dat hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen af te wenden, is niet aansprakelijk.
Van een onbehoorlijke taakvervulling is bijvoorbeeld sprake als de jaarrekening niet is deponeert en dat voor de organisatie wel verplicht is, de administratie niet deugt of u overeenkomsten aangaat waarvan u weet dat de rechtspersoon die niet kan nakomen. Is uw stichting of vereniging VPB- of jaarrekening plichtig, dan is een misleidende voorstelling van zaken in de jaarrekening, het bestuursverslag of tussentijdse cijfers ook een reden voor hoofdelijke (persoonlijke) aansprakelijkheid van de bestuurders en toezichthouders jegens derden.
Aansprakelijkheid op basis van onbehoorlijke taakvervulling gold al voor bestuurders en commissarissen van NV’s en BV’s en commerciële verenigingen en stichtingen. Voor niet-commerciële rechtspersonen, zoals de eerdergenoemde plaatselijke muziekvereniging, betekent de uitbreiding van de aansprakelijkheid een verhoging van persoonlijke risico’s. Kort door de bocht: vrijwillig besturen brengt vanaf 1 juli 2021 meer risico’s met zich mee!
Tip: leg in de statuten in elk geval duidelijke afspraken vast over aankopen, financiën en besluitvorming. En zorg dat de taken binnen het bestuur goed zijn verdeeld. Zijn deze zaken niet (goed) op orde, dan loopt u als bestuurslid meer risico.
Daarnaast adviseren wij u om een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
Tot slot: ontslag bestuurders makkelijker
Het wordt makkelijker om bestuurders te ontslaan, namelijk net zo makkelijk als een bestuurder van een BV of NV. Als een betaalde bestuurder wordt ontslagen, leidt dit automatisch tot het einde van de arbeidsovereenkomst. De rechter kan het dienstverband niet meer herstellen, hooguit een vergoeding opleggen. Ontslaat de rechter een bestuurder, dan volgt automatisch een bestuursverbod voor 5 jaar, tenzij de bestuurder geen ernstig verwijt kan worden gemaakt. Wij adviseren daarom de arbeidsovereenkomst na te lezen op wat er is afgesproken over het einde van het dienstverband en deze zo nodig aan te passen.
Wet bestuur en toezicht rechtspersonen gedeeltelijk uitgesteld
Vanwege een technische onmogelijkheid is in het handelsregister niet aan te geven of een bestuurder uitvoerend, of niet-uitvoerend is. Daardoor wordt de ‘one-tier’ regeling met betrekking tot verenigingen en stichtingen nog niet per 1 juli aanstaande van kracht.
Oók de bepalingen betreffende ontstentenis en belet bij de NV worden nog niet van kracht. Zoals in de praktijk al was geconstateerd, ontbreekt een overgangsbepaling.
Het koninklijk besluit hiertoe wordt vandaag (18/6/2021) in het Staatsblad gepubliceerd.
Meer weten of hulp nodig?
Hierboven staan de belangrijkste wijzigingen die de WBTR met zich meebrengt ten opzichte van de huidige stand van zaken. Wilt u meer weten of heeft u hulp nig bij de implementatie van de WBTR en de inrichting van uw organisatie? Neem dan contact op met onze ondernemingsrecht experts.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.