-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
UBO staat voor ‘Ultimate Beneficial Owner’ oftewel de uiteindelijke belanghebbende. Een UBO is altijd een natuurlijk persoon die
- óf meer dan 25% van de aandelen houdt of stemrecht heeft;
- of meer dan 25% eigendomsbelang in een onderneming heeft;
- dan wel de feitelijk zeggenschap heeft over de onderneming of instelling.
Een onderneming kan meerdere UBO’s hebben. Als er géén UBO is aan te wijzen, moet u een statutair bestuurder of vennoot (niet zijnde een commanditaire vennoot) als UBO opgeven. Dit noemen we de pseudo-UBO. Is de bestuurder gehuwd in gemeenschap van goederen is de echtgeno(o)te/ partner doorgaans geen UBO en is het voldoende om de aandeelhouder met meer dan 25% van de aandelen te registreren.
De invoering van het UBO-register vloeit voort uit Europese regelgeving. Dit register heeft als doel transparanter te maken wie het uiteindelijk voor het zeggen heeft binnen een onderneming ongeacht de wijze waarop een onderneming of instelling is georganiseerd. Hiermee wil men het witwassen van geld en het financieren van terrorisme in nationaal en internationaal verband voorkomen. Ook u krijgt met de regels van het UBO-register te maken. te beginnen met de aanschrijving tot registratie door de Kamer van Koophandel op korte termijn.
De registratieplicht geldt voor alle in Nederland opgerichte ondernemingen en instellingen zoals bv’s, nv’s , stichtingen, personenvennootschappen en coöperaties. Behalve beursgenoteerde ondernemingen en eenmanszaken, verenigingen van eigenaren en publiekrechtelijke rechtspersonen. Die hoeven zich niet te registreren. Op termijn verwachten we ook nog een afzonderlijk register voor trusts en andere (rechts)vormen die daarop lijken zoals ‘het fonds voor gemene rekening’. De verplichting om UBO’s te registeren geldt zowel voor nieuw op te richten ondernemingen en instellingen als voor bestaande ondernemingen en instellingen.
Wat houdt registratie in?
Vanaf 27 september 2020 schrijft de Kamer van Koophandel bedrijven en instellingen aan om gegevens over hun UBO’s te verzamelen, actueel te houden en in te schrijven in het UBO-register.
- Voor bestaande ondernemingen en instellingen geldt een ‘overgangs- of invoeringstermijn’ van 18 maanden vanaf het in werking treden van de wet.
- Nieuwe ondernemingen en instellingen moeten bij registratie bij de Kamer van Koophandel meteen de gegevens over hun UBO’s op te geven.
- Bij een nieuw in te schrijven BV, NV of stichting dan zal de notaris meestal de opgave van de UBO’s doen bij de inschrijving van de overige ondernemingsgegevens in het handelsregister.
- Gaat het om andere ondernemingsvorm zoals een vennootschap onder firma? Dan moet u zelf in persoon langs de Kamer van Koophandel gaan om de gegevens over de UBO’s op te geven bij de inschrijving van uw onderneming in het handelsregister. Dit moet u binnen 8 dagen na de start van uw bedrijf te doen.
Bent u op dit moment bevoegd om opgaven namens de onderneming of instellingen aan het handelsregister te doen? Dan bent u ook bevoegd de UBO inschrijving te doen. De Kamer van Koophandel informeert u hierover. Voor de UBO’s zelf geldt een meewerkplicht om de benodigde persoonlijke gegevens aan de ondernemingen te verstrekken om aan de registratieplicht te voldoen. Niet meewerken is strafbaar (economisch delict) en levert serieuze sancties op. Bij onjuiste opgave van de UBO’s gegevens, worden bestuurders/ vennoten van ondernemingen - die voor de registratie verantwoordelijk zijn - eveneens bestraft.
Openbare gegevens zijn:
- Voor- en achternaam:
- Geboortemaand en -jaar:
- Nationaliteit:
- Woonstaat:
- Aard en omvang van het gehouden belang, verdeeld in bandbreedtes van : > 25-50%, van 50% tot 75% en van 75- 100%.
Verder registreert de Kamer van Koophandel de volgende aanvullende gegevens:
- BSN/ buitenlands fiscaal identificatienummer;
- Geboortedag;
- Geboorteland- en plaats;
- Woonadres;
- Exacte percentage van het eigendomsbelang;
- Afschrift van een geldig identiteitsdocument;
- Documenten waaruit het eigendomsbelang van de UBO blijkt.
Vanuit privacybescherming mogen alleen bevoegde autoriteiten en de Financiële Inlichtingeneenheid (FIE) deze gegevens inzien
Privacy tegenover openbaarheid
In Nederland en in diverse andere Europese landen is bij de invoering van de UBO registratie discussie ontstaan of, en zo ja in welke mate, openbaarheid boven persoonsbescherming gaat en andersom. Nederland heeft van het begin af aan gekozen voor een volledig openbaar register. Ook in de parlementaire behandeling is deze tegenstelling veelvuldig aan de orde geweest. Waarschijnlijk daarom duurt de parlementaire behandeling zo lang. Als ‘tegenwicht’ voor het al te makkelijk raadplegen van persoonsgevoelige informatie zijn recent nog een drietal aanvullende maatregelen in het de wet opgenomen, te weten:
- de registratie van raadplegers wordt bij de Kamer van Koophandel vastgelegd; er vindt een identiteitscontrole van de raadpleger plaats;
- raadplegers kunnen via een inlogcode toegang tot de UBO gegevens krijgen en betalen daarvoor een vergoeding van € 2,50;
- UBO’s kunnen op verzoek inzicht krijgen in het aantal keren dat hun gegevens zijn opgevraagd door anderen dan de bevoegde autoriteiten.
Behalve deze maatregelen om al te lichtzinnig gebruik van het UBO register te voorkomen, is het afzonderen van de openbare persoonsgegevens slechts bij uitzondering mogelijk. Namelijk:
- bij blootstelling aan onevenredige risico’s op fraude, afpersing, intimidatie, of andere vormen van geweld
- in situaties waarbij UBO’s minderjarig of anderszins handelingsonbekwaam zijn en daardoor extra kwetsbaar zijn.
Het kan bij de eerste categorie van gevallen gaan om vermogende en/of bekende personen. Belanghebbenden kunnen de Kamer van Koophandel verzoeken om de betreffende gegevens af te schermen. Gaat de Kamer van Koophandel daarmee niet akkoord? Dan staat bezwaar en beroep open.
Terugmeldplicht
Grant Thornton is volgens de ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)’ verplicht om aan de Kamer van Koophandel een melding te doen als wij verschil zien tussen de geregistreerde informatie in het UBO register en de informatie waarover wijzelf beschikken. Dit moeten wij onderbouwen met stukken De Kamer van Koophandel zal de onderneming of instelling die het betreft benaderen om haar in staat te stellen de UBO informatie te controleren en eventueel juiste opgave te doen. Deze terugmeldplicht gaat dus gelden vanaf 27 september 2020 voor nieuw ingeschreven ondernemingen en/of instellingen en ondernemingen/ instellingen die vanaf die datum hun UBO gegevens hebben opgegeven aan de Kamer van Koophandel.
En nu?
Tot 28 maart 2022 loopt de overgangstermijn en moeten ondernemingen of instellingen opgave doen van hun UBO’s. Tot die tijd gaat de Kamer van Koophandel bedrijven en instellingen gefaseerd aanschrijven met het verzoek tot registratie over te gaan. Daarover informeert de Kamer van Koophandel bedrijven en instellingen binnenkort. Wordt u uitgenodigd tot het doen van UBO registratie en vindt de registratie na verzoek niet plaats? Dan volgt een herinnering . Heeft u na 18 maanden geen opgave gedaan dan mag u handhaving verwachten .
Vraagt u zich af of voor uw onderneming of instelling een verplichting tot registratie bestaat, of weet u niet wie u als UBO dient op te geven, neem gerust contact op met onze bedrijfsjuridisch adviseurs. Zij beantwoorden graag al uw vragen inzake het UBO-register.