-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Bron: CBS Fusies en overnames
Waarom verwachten wij veel fusies en overnames in de Nederlandse bouwinstallatie sector?
De Nederlandse installatiemarkt staat aan de vooravond van een enorme installatieopgave. Technologie heeft in de afgelopen jaren een steeds prominentere rol in de industriële activiteit en in ons persoonlijk welzijn gekregen. Daarnaast is er in Nederland sprake van een groot woningtekort en is de vraag naar nieuwbouwwoningen groot. Deze ontwikkelingen resulteren in een groter installatievolume in de Nederlandse markt. De stijgende lijn in de hoeveelheid werk gaat gelijktijdig gepaard met een aantal uitdagingen. Zo zijn de kosten voor installateurs als gevolg van de inflatie sterk toegenomen en heerst er in de markt een groot personeelstekort. Het vinden van vakbekwaam personeel blijft tot op heden één van de grootste uitdagingen in de sector. Naar verwachting leidt dit tot nog meer overnames, om zo in grote hoeveelheden nieuw personeel over te nemen van andere partijen.
Daarnaast is duurzaamheid een thema van grote betekenis binnen de installatiesector. De Nederlandse duurzaamheidsopgave is, volgens meerdere partijen die actief zijn binnen deze branche enorm groot. Verschillende ontwikkelingen waar onder het Klimaatakkoord van Parijs, het Nederlandse Regeerakkoord en de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties hebben de elektrotechnische eisen op het gebied van duurzaamheid gelijktijdig stevig aangescherpt. Mede door deze wetgeving en het toenemende duurzaamheidsbesef neemt de complexiteit van projecten toe, hetgeen vraagt om een hoger kennisniveau van uitvoerders en personeel. Naar verwachting zullen partijen overnames hanteren om deze kennis in huis te halen.
Wie zijn de kopers?
De kopers van installatiebedrijven zijn veelal strategische kopers (“concullega’s”) en financiële investeringsmaatschappijen (“private equity”).
De strategische kopers in de Nederlandse installatiebranche zijn te verdelen in twee categorieën. Enerzijds gaat het hierbij om kopers die al in dezelfde marktsegmenten actief zijn en op zoek zijn naar schaalvergroting en/of het vergroten van het personeelsbestand. Anderzijds zien strategische kopers overnames als een geschikte manier om nieuwe marktsegmenten aan te breken en hiermee het dienstenpakket te vergroten. Grote strategische kopers binnen de bouwinstallatiemarkt zijn partijen als Hoppenbrouwers Techniek, VDK Groep en De Groot Installatiegroep.
Er is een steeds groter aantal financiële investeringsmaatschappijen actief binnen de Nederlandse installatiemarkt. Dit is onder andere door de geschiktheid van de branche om een buy-and-build strategie toe te passen. Nederlandse Private Equity investeerders met een participatie in een installatiebedrijf zijn onder meer Synergia Capital Partners, Antea Participaties en VE Partners.
Wat zijn de drijfveren achter dit hoge transactieniveau?
1. Veel werkaanbod door verduurzaming
Zoals gezegd is de Nederlandse duurzaamheids- en elektrificatieopgave zeer groot. Een grote hoeveelheid regelgeving op het gebied van duurzaamheid en het grote woningtekort resulteren in een toenemende hoeveelheid werk voor installateurs. Deze nieuwe lading werk vraagt om personeel en extra kennis. Dit maakt het voor kleine installateurs lastig om aan deze vraag te blijven voldoen. Het is voor hen interessant om zich bij grotere partijen in de markt aan te sluiten en onder een nieuwe vlag door te groeien. Grotere bedrijven voelen zich door de grote vraag naar installatiewerkzaamheden juist gesterkt om overnames te doen.
2. De toenemende complexiteit in de sector
Zoals eerder beschreven is de Nederlandse installatiemarkt continue in beweging. De ontwikkelingen op technisch en juridisch gebied zorgen ervoor dat kleine installateurs moeite hebben om deze ontwikkelingen bij te benen. Om deze reden is het voor veel bedrijven in de sector aantrekkelijk om andere installateurs over te nemen (of overgenomen te worden) om op die manier het kennisniveau in de onderneming te vergroten. Daarnaast is het begrip ‘totaalinstallateur’ steeds belangrijker in de marktpositionering. Een totaalinstallateur levert diensten in alle segmenten van de installatiebranche en kan klanten volledig ontzien. In de praktijk zien wij meerdere partijen die overnamestrategieën hanteren om zichzelf te kunnen positioneren als totaalinstallateur.
3. Uitbreiding van het dienstenpakket en verdere professionalisering (schaalvergroting)
Schaalvergroting is een belangrijke pijler als waarde-aandrijver in de installatiemarkt. Hierbij draait het niet alleen om de landelijke geografische dekking, maar vooral om het vergroten van het dienstenpakket. Zogezegd zijn klanten steeds vaker op zoek naar totaalinstallateurs waar ze al hun installatiewerkzaamheden (W+E) aan kunnen uitbesteden. Gezien de grote complexiteit en vele vertakkingen binnen de sector is het bijna onmogelijk om organisch te groeien tot een schaalniveau dat klanten op alle vlakken van de installatiebranche kan bedienen.
Daarnaast zijn grotere organisaties vaak beter in staat om de lasten van een professionele organisatie te dragen. Zoals eerder vermeld zijn de kosten in de installatiemarkt de voorgaande periode sterk gestegen. Kleinere partijen hebben vaak meer moeite om deze kostenstijgingen te dragen en daarom is het voor hen aantrekkelijk om zich bij een grotere partij aan te sluiten. Voor de grote partijen is het van belang om te blijven acquireren, zodat zij op die manier het installatievolume behouden waarmee zij de benodigde investeringen op het gebieden van IT, Finance en scholing van personeel kunnen blijven dragen.
4. Personeelstekort
Uit een onderzoek onder 3000 professionals in de bouw- en installatiesector blijkt dat 75% van de respondenten van mening is dat de kwaliteit van het werk lijdt onder het nijpende personeelstekort in de sector . Overnames zijn een bijzonder effectieve manier om een grote groep werknemers over te nemen van een concurrent. Hiervoor is het van belang om de overname goed te begeleiden en het overgenomen personeel gemotiveerd te houden om onder de vlag van de nieuwe organisatie verder te werken.
5. Macro-economische omstandigheden
De hoge inflatie van het afgelopen jaar heeft voor grote uitdagingen gezorgd in de markt. Kleinere ondernemingen hebben hun kosten in rap tempo zien stijgen en het einde van de kostenstijgingen lijkt nog niet in zicht. Het rentebeleid van de centrale banken om deze kostenstijgingen te beteugelen heeft er echter mede voor gezorgd dat de Nederlandse bouwsector extra op scherp is gezet. Voor kleinere ondernemingen is het lastiger om al deze kostenspanningen te managen. Daarnaast zien we in de Nederlandse installatiemarkt een relatief hoge mate van afhankelijkheid van materialen uit het buitenland. Grotere bedrijven zijn beter in staat om tegenvallende levertijden op te vangen en kunnen in grotere hoeveelheden bestellen, waardoor inkoopvoordelen ontstaan en gewaarborgd blijven.
6. Versnipperde markt
Het grote aantal bedrijven in de Nederlandse installatiesector versterkt de drang tot fusies en overnames. Per mei 2023 staan er meer dan 40.000 bouwinstallatie bedrijven ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Dit biedt ruimte voor consolidatie binnen de markt.
Opvallende transacties
Begin 2023 heeft Hoppenbrouwers Techniek alle bedrijfsonderdelen van Top Installatiegroep overgenomen. Met deze overname groeide het personeelsbestand van Hoppenbrouwers met circa 100 werknemers. De overname draagt bij aan de strategie van Hoppenbrouwers om een landelijke geografische dekking te creëren. Hoppenbrouwers Techniek geeft aan te streven naar 2 tot 3 overnames per jaar.
Een andere partij die zeer actief is op de overnamemarkt is de VDK Groep. De VDK Groep maakt onderdeel uit van de portefeuille van private equity partij EMK Capital LLP. In 2022 nam VDK al verschillende partijen over en begin 2023 werd er een verzoek ingediend bij de ACM om Waterman Beheer B.V. over te nemen.
Wat wordt er betaald?
Bij fusie en overnames bepaalt de EBITDA-waarderings multiples vaak de waardering. EBITDA is een Engelse afkorting en staat in het Nederlandse voor de winst voor aftrek van interest, belastingen, afschrijven en amortisatie. De EBITDA is een goede indicatie voor de operationele winst van een onderneming aangezien het niet beïnvloed wordt door belastingverplichtingen, boekhoudkundige afschrijvingen en kapitaalstructuren.
Ondanks de onzekerdere macro-economische marktomstandigheden zien we de waarderingen voor installatiebedrijven niet direct teruglopen. Daarnaast blijkt uit de overnamebarometer van Brookz ook dat de EBITDA-waardering multiple voor transacties in het Nederlandse MKB segment nu op een gemiddelde van 4,7x wordt gepeild. De afgelopen jaren lag deze multiple rond de 4,85x en ook hier zien we dus dat de afname slechts marginaal te noemen is.
Over het algemeen ligt de gemiddelde EBITDA-waarderings multiple binnen de bouw- en installatiebranche iets lager dan het MKB-gemiddelde. Hierbij is de multiple vooral binnen de bouwsector afgenomen. Binnen de installatiebranche is deze waardering hoger. Over het algemeen behaalt de installatiebranche een EBITDA-multiple van tussen de 5.0 en 6.0x. Hierbij valt het op dat naarmate de EBITDA toeneemt, de bedrijfswaardering doorgaans ook toeneemt. Daarnaast is het individuele risicoprofiel van een onderneming bepalend voor een uiteindelijke waardebepaling van de onderneming.
Bent u actief binnen de bouwinstallatie sector en denkt u aan het verkopen van uw onderneming? Crown Deal Partners is vanaf 1 juli onze partner bij verkooptrajecten van partijen in de bouw- en installatiebranche.