-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Lang onduidelijkheid
Jarenlang was de btw-positie van commissarissen, toezichthouders en commissieleden onduidelijk. Door het verschenen besluit is hier nu (grotendeels) een eind aan gekomen.
Al in 2006 keurde de Staatssecretaris van Financiën in een eerder besluit goed dat bij minder dan 5 vervulde commissariaten geen sprake is van ondernemerschap. De Europese Commissie startte een inbreukprocedure tegen deze goedkeuring waardoor per 1 januari 2013 de goedkeuring weer werd ingetrokken.
Vanaf toen moest aan de hand van feiten en omstandigheden worden beoordeeld of er sprake was van btw-ondernemerschap. Het beleid werd dat leden van de Raad van Commissarissen (RvC) en leden van de Raad van Toezicht (RvT) toch kwalificeerden als btw-ondernemer.
Aan dit beleid kwam vervolgens een eind door het IO-arrest (HvJ 13 juni 2019). Hierin oordeelde het Hof van Justitie dat RvC- en RvT-leden géén btw-ondernemer zijn. Hierdoor ontstond uiteraard wéér onduidelijkheid. Pas bijna 2 jaar later (!) zag de Staatssecretaris van Financiën aanleiding om een nieuw besluit ten aanzien van de btw-positie van commissarissen, toezichthouders en commissieleden te publiceren.
Wat zegt het nieuw gepubliceerde besluit nu eigenlijk?
Heeft u als commissaris, toezichthouder of commissielid individuele taken of verantwoordelijkheden en verricht u daarnaast op eigen naam, voor eigen rekening en/of onder eigen verantwoordelijkheid werkzaamheden en opereert u zelfstandig? Alleen dan is er sprake van btw-ondernemerschap. U mag dan dus niet geheel op naam en onder verantwoordelijkheid van het orgaan of de commissie handelen. Daarnaast moet u ook enig economisch risico lopen.
Wat betekent dit concreet voor u?
- Kan u op basis van het besluit oordelen dat het wel of niet afdragen van btw over uw ontvangen vergoedingen correct was, dan weet u nu dat u juist heeft gehandeld. De onzekerheid met betrekking tot de aanwezigheid van btw-ondernemerschap is in (vele situaties) weggenomen.
- Heeft u onterecht wel btw afgedragen over de vergoeding? Dan kan u deze terugvragen door een suppletie aangifte in te dienen en creditfacturen op te stellen.
Echter, was de btw aftrekbaar voor de organisatie waarvoor u werkzaamheden verrichtte? Dan levert een correctie per saldo niets op. Daarnaast kan het corrigeren van eerder ingediende aangiften ook administratieve kosten met zich meebrengen.
U bent niet verplicht om de eerder ingediende aangiften te corrigeren. De Staatssecretaris van Financiën keurde goed dat u de in rekening gebrachte btw vanaf 13 juni 2019 (in verband met het toen gewezen IO-arrest) tot 7 mei 2021 niet hoeft te corrigeren.
Alleen organisaties die de btw niet (compleet) konden aftrekken, ontstaat een kostenbesparing. Denk hierbij aan: onderwijs-, zorg- en financiële instellingen en ook aan woningcorporaties. Voor hen is de btw een kostenpost.
- Houd er rekening mee dat door het eindigen van het ondernemerschap, een aanvullende btw-heffing kan plaatsvinden voor het onttrekken van goederen uit de onderneming. Daarnaast adviseren wij u om het btw-ondernemerschap pas te beëindigen bij de Belastingdienst nadat eventuele btw-correcties zijn afgewikkeld.
4 uitzonderingssituaties
Uit het besluit blijkt dat in de volgende 4 gevallen bij het zitting nemen in genoemde organen, ondanks het ontbreken van een arbeidsovereenkomst, toch geen sprake is van btw-ondernemerschap:
- Toezichthoudende organen met wettelijke grondslag (onder andere NV, BV of (bedrijfstak)pensioenfonds)
- Toezichthoudende organen zonder wettelijke grondslag (onder andere stichting en vereniging)
- Bezwaaradviescommissies, adviescolleges met wettelijke taak
- Toetsingscommissies, geschillencommissies en vergelijkbare commissies
Dit is kort samengevat het geval als u op persoonlijke titel deelneemt (de natuurlijke persoon is benoemd en niet een rechtspersoon) en niet zelfstandig optreedt. Bij de beoordeling van het zelfstandig optreden, adviseren wij wel de statuten en de daarop gebaseerde reglementen te bekijken. Uiteraard kunnen wij u hierbij ondersteunen.
Daarnaast geldt dat wanneer een rechtspersoon een vergoeding voor de toezichthoudende werkzaamheden betaalt, het optreden op persoonlijke titel in stand blijft.
Meerdere toezichthoudende functies niet van belang
De Staatssecretaris van Financiën geeft in het besluit aan dat het niet van belang is of de natuurlijke persoon slechts één of meerdere functies vervult als commissaris, toezichthouder of commissielid bij het bepalen of sprake is van btw-ondernemerschap. Elke functie wordt afzonderlijk beoordeeld. Dit is, zoals net al duidelijk werd, anders dan in het verleden.
Nevenwerkzaamheden
U kan nevenwerkzaamheden verrichten naast het vervullen van een functie als commissaris, toezichthouder of commissielid. Zijn dit werkzaamheden waarvoor de natuurlijke persoon eventueel al btw-ondernemer is, dan staan deze los van de toezichthoudende werkzaamheden.
Kleineondernemersregeling
Bent u als commissaris, toezichthouder of commissielid btw-ondernemer en genereert u naast uw toezichthoudende taken niet meer dan 20.000 euro btw belaste omzet? Dan kan u gebruikmaken van de kleine ondernemersregeling (KOR). Zo hoeft u geen btw meer in rekening te brengen en ook geen btw-aangiften in te dienen. Echter, heeft u ook geen recht meer op btw-aftrek.
Kiest u ervoor om de KOR toe te passen, dan bent u hier minimaal 3 jaar aan gebonden, tenzij u de 20.000 euro omzetgrens overschrijdt. Daarnaast moet u de KOR 4 weken voor het begin van een nieuw tijdvak aanvragen en kan u de KOR alleen toepassen als u in Nederland gevestigd bent.
Tot slot
Eindelijk is er (meer) duidelijkheid over de btw-positie voor u als commissaris, toezichthouder en/of commissielid. Uiteraard hangt uw btw-positie altijd af van de feiten en omstandigheden. Bekijk hiervoor onder andere de statuten en de daarop gebaseerde reglementen van de betreffende organisatie. Uiteraard kunnen we u ook hierbij ondersteunen.
Contact
Heeft u vragen of wilt u uw specifieke situatie bespreken? Neem dan gerust contact op met één van onze btw-specialisten.