-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wanneer heeft u digitaal forensisch onderzoek nodig?
U kunt digitaal forensisch onderzoek inzetten bij uiteenlopende kwesties, zoals:
- HR-onderzoeken: bijvoorbeeld naar aanleiding van beschuldigingen over wangedrag door werknemers (zoals diefstal van intellectueel eigendom, misbruik van internet of e-mail) en gevallen van pesten, (indirecte) discriminatie, intimidatie (waaronder seksueel grensoverschrijdend gedrag) of slachtofferschap.
- Fraude- en insolventieonderzoeken: bijvoorbeeld naar aanleiding van een (klokkenluiders)melding bij vermoedens van corruptie, witwassen of ander frauduleus gedrag binnen uw organisatie (witteboordencriminaliteit).
- Onafhankelijk en objectief (tegen)onderzoek: bijvoorbeeld een rapportage en verklaring door een getuige-deskundige op het gebied van digitaal forensisch onderzoek als onderdeel van een juridisch proces (straf- of civielrechtelijk) waarin elektronische data als bewijs wordt gepresenteerd.
- Incident response en onderzoek van IT-systemen: bijvoorbeeld als uw organisatie reden heeft om aan te nemen dat u het slachtoffer bent geworden van een datalek of cyberaanval, zoals phishing, ransomware of een DDoS-aanval.
Wat houdt digitaal forensisch onderzoek in?
Digitaal forensisch onderzoek is een onderdeel van de forensische wetenschap. Hierbij doorlopen we een proces om digitale bronnen, zoals fysieke gegevensdragers en cloudopslagdiensten, te identificeren, te preserveren en te verkrijgen. Daaruit extraheren en analyseren we de relevante data om zo uiteindelijk te rapporteren over de feitelijke bevindingen. Tijdens dit proces volgen we ethische codes, professionele gedragsnormen en best practices, zodat het digitaal bewijsmateriaal forensisch verantwoord en juridisch verdedigbaar is.
Hoe digitaal forensisch onderzoek begon...
Begin jaren '90 kwam de eerste mobiele telefoon op de markt en hadden steeds meer huishoudens digitale apparaten in bezit. Op dat moment groeide digitaal forensisch onderzoek razendsnel. Tot de subdisciplines behoren onder andere: forensisch onderzoek naar computers, smartphones en e-mail tot meer recente technologische ontwikkelingen zoals blockchain, waarbij cryptovaluta en NFT’s (non-fungible tokens) opgespoord worden via openbare grootboeken.
De vooruitgang van technologie én de groei in digitalisering zorgt ervoor dat digitaal forensisch onderzoek niet meer weg te denken is en de komende jaren zal blijven ontwikkelen.
Hoe gaan wij te werk?
Identificatie
Voordat we het onderzoek starten, stellen we de aanleiding en het doel vast. Zo bepalen we de reikwijdte en haalbaarheid. Daartoe identificeren we alle relevante digitale bronnen. De primaire informatie wordt verzameld via interviews met de belangrijkste belanghebbenden om zo na te gaan waar de digitale bronnen zich bevinden en hoe we ze kunnen raadplegen.
De nodige informatie wisselen we uit met de direct betrokkenen, vaak ook het IT-personeel. Zij beschikken over de relevante digitale bronnen, zowel fysieke gegevensdragers als cloudopslagdiensten. Op basis van die informatie bepalen onze forensische onderzoekers de vereiste methoden, technieken, apparatuur en software als voorbereiding op de vervolgactiviteiten.
De implementatie van een litigation/forensic readiness plan bereidt organisaties voor om snel en effectief te reageren op een incident waarbij elektronische of papieren gegevens betrokken zijn. Zo wordt voorkomen dat kostbare tijd verloren gaat aan het identificeren en verwerken van die gegevens, waardoor de risico’s van een incident worden beperkt.
Preservatie
Zodra we hebben vastgesteld welke digitale bronnen relevant zijn om te verkrijgen, moeten we deze preserveren om wijziging of verwijdering van gegevens te voorkomen voordat de datacollectie plaatsvindt. Zo plaatsen we bijvoorbeeld een litigation/legal hold op mailboxen om te voorkomen dat iets of iemand relevante mails of back-ups verwijdert, zoals een geautomatiseerd bewaarbeleid.
Preservatie houdt ook in dat we digitale bronnen als bewijs in beslag kunnen nemen, zoals bij een vermoeden van opzettelijke vernietiging of verduistering van gegevens zodra een tegenpartij op de hoogte is van mogelijke juridische procedures.
The Sedona Conference, een zeer bekende en gerespecteerde bron voor electronic discovery, benoemt in haar publicatie "Commentary on Legal Holds" dat één van de factoren bij het bepalen van de omvang van te preserveren informatie, de relatieve kosten en lasten van inspanningen tot preservering zijn.
Collectie
We verwerken het bewijsmateriaal van begin tot eind op een forensisch verantwoorde wijze, zodat de feitelijke bevindingen van ons onderzoek juridisch toelaatbaar en verdedigbaar zijn. Dat begint met het verkrijgen van data met gespecialiseerde software en apparatuur om er zo voor te zorgen dat we de gegevens op een opslagmedium alleen lezen wanneer we een forensische kopie maken, en dat niemand hier naartoe kan schrijven. Dit maakt een bit-by-bit copy mogelijk en voorkomt dat we de oorspronkelijke bron van bewijsmateriaal aantasten of wijzigen.
We waarborgen de integriteit van kopieën met forensische protocollen, zoals het gebruik van cryptografische hashfuncties. Bij iedere verwerking van digitaal bewijsmateriaal documenteren we alle handelingen nauwkeurig en houden zo een geldige chain of custody en chain of evidence in stand. Om verlies of (elektrostatische) beschadiging van fysieke gegevensdragers te voorkomen, verpakken we elk opslagmedium veilig, verzegelen deze en labelen we deze individueel, zowel tijdens het vervoer als de opslag. We beveiligen de kopieën van digitaal bewijsmateriaal via sterke encryptie en slaan deze veilig op.
De betrokken partijen moeten soms op grond van contractuele verplichtingen gedwongen aan het onderzoek meewerken. Op basis van gedeelde feitelijke informatie tijdens hoor en wederhoor kan de omvang van digitale bronnen die relevante data bevatten wijzigen. Hierdoor neemt het volume van de te verkrijgen data toe of af.
Analyse
Afhankelijk van het soort onderzoek en het betrokken digitale bewijsmateriaal gebruiken we verschillende methoden, technieken en software om een grondige analyse uit te voeren. Alleen ervaren forensische onderzoekers in een beveiligde en geïsoleerde omgeving mogen digitaal bewijsmateriaal verwerken en gebruiken voor analyse. Het doel van de analyse is om gestructureerde en ongestructureerde data te identificeren die verband houden met het onderzoek en deze data vervolgens om te zetten in bruikbare en relevante informatie.
Naast de conventionele analyse (eDiscovery) van de toegewezen ruimte op een opslagmedium waarbij we vooral kijken naar de inhoud van documenten en communicatie gegenereerd door gebruikers, halen wij ook fragmenten van verborgen (meta)data, meestal volledige bestanden, terug die eerder zijn verwijderd. Dit doen we via een file carving proces dat overgebleven bits en bytes samenvoegt. Tijdens de analyse kunnen bevindingen leiden tot de identificatie van andere digitale bronnen die relevante data bevatten. Hierdoor herhalen we soms eerdere fasen.
Onderzoekers moeten analyses verrichten met inachtneming van de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Dit betekent in de context van een forensisch onderzoek dat we onnodige inbreuk op de privacy op alle mogelijke manieren vermijden en dat we de minst ingrijpende middelen gebruiken om het doel van ons onderzoek te bereiken, binnen de vooraf overeengekomen kaders.
Rapportage
Is het onderzoek afgerond, dan formuleren we alle conclusies op basis van feitelijke bevindingen adequaat en rapporteren we dit als juridisch toelaatbaar bewijs. Hoe we de resultaten van het onderzoek rapporteren, verschilt per type onderzoek en is afhankelijk van de gebruiker(s) van het rapport. Omdat digitaal forensisch onderzoek veel technische aspecten heeft, hebben wij de voorkeur om in de non-technische rapportage zoveel mogelijk lekentermen (jip-en-janneketaal) te gebruiken. Zo is het voor alle partijen duidelijk.
Het is essentieel dat het onderzoek en de feitelijke bevindingen hiervan juridisch verdedigbaar zijn. We beschouwen reproduceerbaarheid in dat opzicht als een belangrijke factor. Daarvoor documenteren en rapporteren we de handelingen in elke fase van een digitaal forensisch onderzoek, inclusief de gebruikte methoden, technieken en tools, nauwkeurig en gedetailleerd.
Meer weten?
Het netwerk van Grant Thornton geeft ons wereldwijd toegang tot materiedeskundigen waardoor wij onze onderzoeken met succes uitvoeren, ongeacht (on)verwachte wendingen, zoals technische uitdagingen als het omzeilen van versleuteling en encryptie, of complexe analyses van financiële data en transacties waarbij wij vertrouwen op onze forensische accountants.
Heeft u nu een kwestie lopen, of in het vooruitzicht, waarbij u digitaal forensisch onderzoek in wilt zetten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij gaan tot het uiterste om u bij te staan en uw verwachtingen te overtreffen. We horen graag van u!