-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Reiskostenvergoeding
Een werknemer heeft recht op een reiskostenvergoeding indien dit is vastgelegd in het arbeidscontract of in de CAO. Indien wordt voldaan aan de fiscale voorwaarden kan de werkgever aan de werknemer een onbelaste reiskostenvergoeding verstrekken. Dit houdt in dat de vergoeding voor de reiskosten niet wordt gerekend tot het loon waarover loonbelasting verschuldigd is. Op hoofdlijnen kan een reiskostenvergoeding kan op twee manieren vergoed worden:
- vergoeding per afgelegde zakelijke kilometer of
- een vaste reiskostenvergoeding.
Ad 1: Vergoeding per kilometer
Werknemer en werkgever kunnen kiezen voor een vergoeding per kilometer. De onbelaste vergoeding bedraagt in dit geval maximaal €0,19 per zakelijke kilometer, ongeacht het vervoersmiddel. Let wel, dit geldt niet indien de werknemer beschikt over vervoersmiddelen die door de zaak ter beschikking zijn gesteld. Denk hierbij aan een leaseauto of een OV-kaart van de zaak. Onder voorwaarden is het voorts mogelijk om de werkelijke kosten vergoed te krijgen voor het openbaar vervoer.
Ad 2: Vaste reiskostenvergoeding
Een werkgever kan zijn werknemers ook een vaste vergoeding geven voor woon-werkverkeer. Belangrijke voorwaarden is dat de zakelijke reizen een bepaalde vaste regelmaat hebben en dat de kosten naar aard en veronderstelde omvang gespecificeerd moeten zijn. Zo is een vaste reiskostenvergoeding mogelijk indien de werknemer een vaste arbeidsplaats heeft waar hij/zij, op jaarbasis vermoedelijk minstens 36 weken naartoe reist. Lukt dit niet dan is een vaste reiskostenvergoeding alleen mogelijk op basis van declaraties of nacalculatie. Bij declaraties krijgen de werknemers pas een vergoeding nadat de zakelijke kilometers zijn geregistreerd en gedeclareerd. Bij nacalculatie krijgen werknemers vooraf een voorschot op de vergoeding. Na verloop van tijd wordt beoordeeld of de zakelijke kilometers daadwerkelijk zijn afgelegd. Daar waar nodig vindt dan een correctie plaats.
Reiskostenaftrek
Ontvangt een werknemer geen reiskostenvergoeding van de werkgever, dan kunnen - alleen als er met OV wordt gereisd - de zakelijke reiskosten jaarlijks opgevoerd worden als aftrekpost in de aangifte inkomstenbelasting. In het geval gereisd wordt met het openbaar vervoer kan onder voorwaarden een vast bedrag afgetrokken worden.
Reiskostenvergoeding en corona
Sinds de invoering van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te dammen (denk aan zoveel mogelijk thuiswerken) is het reispatroon van veel werknemers aantoonbaar veranderd. Zonder nadere wetgeving betekent een verandering in het reispatroon ook een verandering voor de onbelaste reiskostenvergoedingen door werkgever. Om deze reden heeft de overheid in 2020 en 2021 meerdere malen goedgekeurd dat het veranderde reispatroon van werkennemers geen gevolgen heeft voor de mogelijkheid om onbelaste reiskostenvergoeding door de werkgevers te blijven vergoeden. Gelet op dit begunstigende beleid zien we hier twee kronkels.
Werknemers onterecht beperkt in het claimen van aftrek reiskosten OV
Zo schrijft het coronabeleid voor dat werknemers die geen reiskostenvergoeding ontvangen van hun werkgever hun reiskosten slechts kunnen aftrekken in de inkomstenbelasting over de periode tot de datum waarop geen kosten meer gemaakt worden. Voorbeeld: werknemer Cora heeft een OV-abonnement dat doorliep tot 1 september 2020. Sinds maart 2020 moet Cora volledig thuiswerken, zij reist dus helemaal niet meer. Cora mag dan, volgens de fiscus, OV-reiskostenaftrek claimen tot 1 september 2020 omdat ze na 1 september 2020 geen kosten meer maakt.
Werkgevers die echter wel de reiskosten van hun werknemers blijven vergoeden, mogen - ondanks de gewijzigde reispatronen van hun werknemers - echter zonder voorwaarden doorgaan met het onbelast blijven vergoeden. De werkgever die geen kosten meer maakt inzake OV-abonnementen etc, mag dus desondanks een onbelaste reiskostenvergoeding uit blijven betalen. Terwijl werknemers beknot worden in hun aftrek zodra ze geen kosten meer maken. Voor dit onderscheid is geen duidelijke rechtvaardiging aan te wijzen. Daarom adviseren wij dan ook om werknemers die met het OV reizen toch voor het gehele jaar 2020 reiskostenaftrek te claimen in de belastingaangifte. Heb je de aangifte al ingediend, dan kun je dit alsnog aanpassen en een herziene versie indienen. En voor 2021 kun je in ieder geval tot 1 juli ook die aftrek dan claimen, want nu al staat vast dat werkgevers tot die tijd onbelast reiskosten mogen blijven vergoeden.
Werkgevers mogen onbelast kosten vergoeden terwijl die kosten niet meer gemaakt worden en deze vergoeding nu opeens voor een heel andere kostensoort gebruikt mag worden
Een tweede kronkel betreft de vraag waarom de fiscus toestaat dat werkgevers een onbelaste reiskostenvergoeding mogen blijven doorbetalen, terwijl werknemers daadwerkelijk niet reizen voor hun werk. Daarnaast heeft de staatssecretaris op 24 maart jl. aangegeven dat deze werkgevers de onbelaste reiskostenvergoeding mogen inzetten voor het vergoeden van de kosten van thuiswerken. Dit is volgens ons in strijd met de regels in de Wet Loonbelasting. Deze wet schrijft immers heel duidelijk dat een onbelaste vergoeding slechts verstrekt mag worden indien deze gebruikt wordt voor datgene waarvoor het bedoeld is. Je mag niet een vergoeding voor kostensoort A gebruiken als onderbouwing voor het vergoeden van kostensoort B. De huidige corona-gunstregeling geldt in ieder geval tot 1 juli 2021.
Bent u werkgever of een werknemer en heeft u vragen over de reiskostenvergoeding of aftrek in coronatijd, neem dan gerust contact op met Cor Overduin.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.