-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Corporate finance
Hoe sluit ik een goede deal als ik mijn bedrijf ga verkopen – of als ik een ander bedrijf koop?
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Transaction services
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Academy
Cursussen aan advocaten, vanuit aanvullende kennisgebieden aan de juridische dienstverlening van de advocatuur, brengen een kennisuitwisseling tot stand in het voordeel van de klant.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage in de zorg
De zorgsector staat voor grote vraagstukken rondom impact en duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Help uw zorgorganisatie de transitie te maken naar een duurzame toekomst!
De zorgsector staat voor grote en urgente vraagstukken rondom duurzaamheid. Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen en voldoen aan de Green Deal Duurzame Zorg; het staat inmiddels hoog op de agenda van veel zorgorganisaties.
- Op welke onderwerpen kunnen we het meeste verschil maken?
- Gaan we niet allemaal het wiel opnieuw uitvinden als zorgorganisaties?
- Hoe brengen we onze data verzameling in lijn met vragen van verzekeraars en andere stakeholders?
- Hoe kunnen we ons als zorgorganisaties voorbereiden op de nieuwe Europese rapportage richtlijnen (CSRD)
Tijdens het praktijkgerichte leertraject van vier trainingsdagen en één praktijk bijeenkomst werkt u aan de antwoorden. Tussen de trainingsdagen door krijgt u de tijd om uw nieuwe kennis en kunde in de praktijk te brengen.
U leert door aan de slag te gaan, veel voorbeelden uit de zorgpraktijk en uitwisseling met medecursisten en gastsprekers. Aan het einde van het leertraject heeft u een “routekaart” om te groeien in uw duurzaamheidsstrategie, sturing en rapportage. Ook heeft u concrete stappen gezet om door te bouwen.
Samen optrekken als zorgorganisaties kan de opgaves lichter maken. In dit traject bespreken we per onderwerp hoe een gezamenlijk vervolg kan worden ingericht.
Deze opleiding bieden wij ook in company aan. We passen het programma en de planning dan aan op uw wensen.
Wat levert het u op?
Bij succesvolle afronding:
- Ontvangt u een certificaat van deelname.
- Bent u voorbereid op trends, ontwikkelingen en (aanstaande) wet- en regelgeving op gebied van duurzaamheid.
- Weet u in hoeverre uw organisatie voldoet aan de nieuwe richtlijnen rondom duurzaamheidsrapportage en heeft u een “routekaart” ontwikkeld om te groeien.
- Kunt u uw organisatie begeleiden in het bepalen van duurzaamheidskeuzes en vertalen in meetbare doelstellingen.
- Kunt u data effectief gebruiken om te sturen op resultaat en over uw duurzaamheidsprestaties te rapporteren.
- Bent u voorbereid op (vragen van ketenpartners over) de assurance aspecten hiervan.
- Weet u hoe u de governance zo in kan richten dat op elk niveau verantwoordelijkheden helder belegd zijn.
- Heeft u mogelijkheden verkent hoe u samen met andere zorgorganisaties en/of uw ketenpartners samen kunt optrekken in maatschappelijke vraagstukken.
Praktische informatie
- Vier trainingsdagen in een groep van 12 – 15 zorgprofessionals.
- Veel praktijkvoorbeelden en handige formats.
- We sluiten aan op bestaande sector-initiatieven en rapportagerichtlijnen zoals de CSRD.
- Inspirerende gastsprekers uit zorgorganisaties.
- U sluit af met uw eigen routekaart met doelen en acties.
- Studiebelasting: 5 dagen (opleidingsdagen en praktijksessie)
- Kosten: 4.790 euro – vrijgesteld van btw omdat we een CRBKO-geregistreerd opleidingsinstituut zijn.
De tweede deelnemer per organisatie kan tegen 50% van de kosten deelnemen. - De opleidingsdagen en praktijksessie worden in Amsterdam en Utrecht op locatie georganiseerd.
- Algemene voorwaarden [ 136 kb ]
Voor wie?
Bent u verantwoordelijk voor het programma duurzaamheid binnen uw organisatie? Of voor de duurzaamheidsrapportage? Wilt u juist graag een rol spelen in het verduurzamen van uw zorgorganisatie en samen optrekken met andere organisaties? Dan is dit leertraject geschikt voor u.
U werkt bijvoorbeeld als:
- Duurzaamheidsmanager
- Programmaleider
- Financieel verantwoordelijke of concern controller
- Manager of directeur
Niveau opleiding Duurzaamheidsrapportage en sturing in de zorg
HBO+
Ingangseisen opleiding Duurzaamheidsrapportage en sturing in de zorg
- Afgeronde hbo/wo opleiding
- Minimaal 2 jaar werkervaring
- Basiskennis over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Opleidingsprogramma
Module 1. Trends en wetgeving, en het bepalen van uw ambities
We bespreken trends en ontwikkelingen en we maken heel concreet wat deze voor zorgorganisaties betekenen.
We verkennen de context waarin uw zorgorganisatie opereert. We kijken wat er speelt in de waardeketen, welke externe drivers, zoals wet- en regelgeving en maatschappelijke verwachtingen van invloed zijn. Ook onderzoeken we welke interne impact drivers van invloed zijn op de agenda van de toekomst.
Vanuit de kernwaarden en activiteiten van uw organisatie verkennen we welke duurzaamheidsambities daarbij passen. U maakt kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden van andere zorgorganisaties die met een gedegen analyse scherpe ambities hebben neergezet.
Onderwerpen:
- Trends en ontwikkelingen in de zorgcontext
- Specifieke richtlijnen en wet- en regelgeving en gap analyse
- Green Deal Zorg en samen optrekken in de praktijk
- Duurzaamheidsambities bepalen op diverse thema’s
Module 2. Strategische keuzes maken
U leert in deze module hoe u ambities vertaalt in een strategische agenda. U leert hoe u een dubbele materialiteitsanalyse uitvoert en bepaalt op welke doelstellingen en resultaten u moet inzetten om de ambities te realiseren.
We nemen u mee in best practice modellen en delen ervaringen van organisaties in de zorgsector die voor strategische duurzaamheidskeuzes stonden. U bepaalt waar u schade kunt beperken en waarde kunt toevoegen voor uw stakeholders en de maatschappij als geheel. U leert dit om te zetten in scenario’s en een routekaart naar verandering met concrete doelstellingen.
Onderwerpen:
- Stakeholderanalyse en betrokkenheid
- Dubbele materialiteitsanalyse
- Strategische agenda bepalen
- Doelstellingen en resultaten concreet maken
- Samen optrekken in het vervolg
Module 3. Data, dashboards en sturen op impact
Onmisbaar bij goede sturing én noodzakelijk om voortgang te laten zien: data. Welke data heeft u nodig om inzicht te krijgen in uw werkelijke impact? En welke om succes aan af te meten en om verbeterpunten te identificeren? U leert het in deze module. En natuurlijk behandelen we wat er nodig is om voorbereid te zijn op en te voldoen aan de nieuwe richtlijnen rondom duurzaamheidsrapportage (CSRD).
U leert hoe u een datastrategie ontwikkelt. U maakt daarvoor kennis met methodieken die verder gaan dan het verzamelen van output-kpi's. Deze methodieken geven zicht op werkelijke effecten: op uw impact. En we laten u zien hoe u een duurzaamheidsdashboard opzet, dat u kunt gebruiken voor besluitvorming op verschillende niveaus.
Onderwerpen:
- Kpi’s definiëren & doelen stellen op wetenschap gebaseerd
- Datastrategie en werkelijke impact meten
- Duurzaamheidsdashboards voor betere besluitvorming
- Impact meten op duurzaam en menselijk kapitaal
Module 4. Rapportage en duurzaamheid verankeren in uw bedrijf
U leert hoe u het zorgvuldig gevoerde beleid naar stakeholders verantwoordt. U maakt kennis met relevante rapportage standaarden: European Sustainability Reporting Standards (ESRS) en EU Taxonomy vanuit de CSRD. We laten de mogelijkheden van geïntegreerde CSR-verslaglegging zien en u leert hoe u zich kunt voorbereiden op verantwoording van prestaties op basis van die standaarden.
De inrichting van de governance rondom duurzaamheid krijgt veel aandacht op deze dag. Hoe organiseert u het zo, dat op elk niveau verantwoordelijkheden helder belegd zijn en de doelen scherp? En wat is uw persoonlijke rol hierin? We lopen langs de mogelijke dilemma’s die zich bij de implementatie kunnen voordoen. U weet straks hoe u daar succesvol mee om kunt gaan.
Onderwerpen:
- Rapporteren volgens de CSRD
- Framework geïntegreerde verslaglegging toepassen
- Verantwoorden over duurzaamheidsprestaties
- Governance rondom duurzaamheid
- Gezamenlijk optrekken in het vervolg
Over ons
We houden van praktisch en van resultaten. Dus geen hoog over concepten, maar een no nonsens aanpak, die je leert hoe je in de praktijk jouw volgende stap zet. Zo helpen wij organisaties van klein tot groot te transformeren. Wij leiden op en adviseren. Dat doen wij sinds 2008. Wij zijn thought-leader binnen de duurzaamheids- en impactadviessector en hebben een internationale, sector-overschrijdende blik.
We zijn als opleidingsbureau geregistreerd bij het CRBKO als verkort beroepsonderwijs. Onze modellen, tools en voorbeelden komen uit de ruim 15 jaar ervaring die we hebben als duurzaamheids- en impactadviespraktijk. Wij delen al onze kennis graag met onze cursisten.
Deze opleiding wordt verzorgd door:
Edith Kroese – partner Duurzaamheid en Impact services Grant Thornton
Impact-expert Edith Kroese is oprichter en eigenaar van het adviesbureau Avance dat sinds 2022 onderdeel is van Grant Thornton. Edith heeft meer dan 25 jaar (internationale) ervaring met adviestrajecten en impactonderzoek voor bedrijven, goede doelen, impact financiers en overheden. In 2014 haalde ze een Master in Change Management en heeft ze zich gespecialiseerd in strategievraagstukken rondom duurzaamheid en maatschappelijke impact. Daarnaast is ze ook veelgevraagd spreker en trainer bij onder andere de Radboud Universiteit en trajecten voor toezichthouders.
Annemieke Bos – Senior manager Impact House by Grant Thornton Netherlands
Annemieke is expert op het gebied van impactstrategie, ESG & impactmeting en duurzaamheidsrapportage. Ze heeft ruime ervaring in duurzaamheidstheorie en -praktijk, waaronder diverse methodieken, raamwerken en regelgeving zoals GRI, IIRC, SDG's, SFDR, EU Taxonomy en CSRD. Het sturen op kansen en impactpotentieel staat aan de basis van haar werk en in samenwerking met klanten is haar missie pas geslaagd wanneer echte verandering merkbaar is. Naast haar rol bij Grant Thornton is zij financieel directeur van het goede doel 'Microkrediet voor Moeders'.