Inleiding tot belastingtransparantie

Nu transparantierapportages steeds complexer worden, is het uitgegroeid van gewoon even wat keuzevakjes aankruisen tot een strategisch hulpmiddel voor het evalueren van de effecten van bedrijven. Transparantierapportages fungeren als een methode voor bedrijven om hun ESG (environmental, social, and governance, ofwel milieu, maatschappij en goed bestuur) impact te meten, dit mee te delen en te verbeteren, waarbij de acties van het bedrijf worden afgestemd op de verwachtingen van belanghebbenden en op het maatschappelijk welzijn. 

Transparantie via CSRD en ESRS

CSRD staat voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (Richtlijn betreffende duurzaamheidsrapportage door ondernemingen), een EU-richtlijn op grond waarvan bedrijven verplicht zijn verslag uit te brengen over hun effect op het gebied van ESG, inclusief over belastinggerelateerde bijdragen aan de gemeenschap als geheel. De Richtlijn versterkt en breidt de informatieverschaffingsverplichtingen over duurzaamheid uit om ervoor te zorgen dat bedrijven alle ESG-aspecten aanpakken, inclusief fiscale effecten en transparantie op het gebied van bestuur. Vraag onze CSRD whitepaper aan voor meer informatie.

Om te voldoen aan de vereisten van de ESRS (European Sustainability Reporting Standards, de Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportages) gebruiken bedrijven meestal sectornormen van het GRI (Global Reporting Initiative) als aanvulling op hun publicaties die zijn voorbereid op basis van actuele ESRS. Het GRI biedt over de hele wereld erkende richtlijnen voor bedrijven die behoefte hebben aan vrijwillige en flexibele rapportagerichtlijnen. Deze standaarden omvatten universele, onderwerpspecifieke en sectorspecifieke standaarden die een uitgebreid scala aan zowel ESG- als fiscale onderwerpen bestrijken.

Transparantierapportages voor belastingdoeleinden

Bedrijven binnen het toepassingsgebied van de CSRD stemmen hun verslagen doorgaans af op de ESRS. Een belangrijk onderdeel van deze standaarden is ESRS S3, dat volledig is gericht op het effect van een bedrijf op getroffen gemeenschappen en de aanpak om dit effect te beheersen. Belastingen spelen in deze context een belangrijke rol vanwege hun wezenlijke effect op gemeenschappen. Via belastingen hebben bedrijven rechtstreeks invloed op de sociale en economische omstandigheden van de gemeenschap waarvan het bedrijf deel uitmaakt. Door dit op te nemen in hun transparantierapport laten bedrijven zien welke rol ze spelen in het ondersteunen van de gemeenschappen waarin ze actief zijn, wat vertrouwen kweekt en economische stabiliteit bevordert.

Een ander belangrijk onderdeel van deze standaarden is ESRS G1, dat is gericht op bestuur, transparantie, risicobeheer en interne controles. Belastingrapportages zijn een integraal onderdeel van deze standaard, omdat dit direct verband houdt met bedrijfsbestuur, ethiek en risicobeheer. Door de belastinggerelateerde bestuurspraktijken in detail te beschrijven demonstreren bedrijven dat ze verantwoording afleggen, en dit versterkt het vertrouwen van belanghebbenden.

Tijdlijn

Quick Scan

Onze Quick Scan over belastingtransparantie biedt een beoordeling op topniveau van jouw fiscale verplichtingen en controlekaders. 

  • Gezondheidscontrole
  • Gegevensoverzicht
  • Beleidsevaluatie

 

Wat levert het op?

  • Status controleraamwerk

  • Verslag beoordeling belastinggegevens

  • Samenvatting beleid

Door de processen voor vennootschapsbelasting, loonbelasting en btw te analyseren identificeren we de eerste sterke en zwakke punten. Met deze Quick Scan verkrijgt jouw team waardevolle inzichten in de mate waarin jouw organisatie klaar is voor transparantievereisten op het gebied van CSRD, Pijler 2 en rapportage per land.

Hulp bij belastingtransparantie

Onze ondersteuning bij belastingtransparantie biedt praktische ondersteuning bij het voldoen aan de vereisten voor belastingtransparantie. 

  • Richtlijnen voor belastingrapportages
  • Kwaliteitscontrole
  • Verificatie van naleving

Wat levert het op?

  • Richtlijnen voor gegevensverzameling
  • Rapport kwaliteitscontrole van gegevens
  • Controlelijst naleving belastingwetgeving

We begeleiden jouw team bij het complexe proces van het verzamelen, verifiëren en rapporteren van belastinggegevens, met pragmatische controles van nauwkeurigheid en vervulling van documentatieverplichtingen. Door te zorgen voor volledigheid en naleving helpen we jouw organisatie haar fiscale transparantie doelen te bereiken en tegelijkertijd risico's te beperken.

Voortdurende ondersteuning van belastingtransparantie

Onze voortdurende ondersteuning op het gebied van belastingtransparantie biedt proactieve, full-service ondersteuning om te blijven voldoen aan de fiscale rapportageverplichtingen. 

  • Voortdurende rapportageondersteuning
  • Strategisch advies
  • Training en communicatie

Wat levert het op?

  • Voortdurende nalevingsrapportages
  • Strategisch adviesrapport
  • Trainingssessies en hulpmiddelen
  • Ondersteuning bij communicatie over regelgeving

We bieden voortdurend strategisch advies, regelmatige nalevingsbeoordelingen en op jouw bedrijf toegesneden training, om transparantie in jouw bedrijfspraktijken te verankeren. Van het begeleiden van aanpassingen aan het controlekader op hoog niveau tot ondersteuning in alle interacties met autoriteiten, ons team is er om jou te helpen een reputatie van transparantie en naleving op te bouwen binnen de markt.

Veel gestelde vragen en antwoorden over belastingtransparantie

Verplichte rapportages onder de CSRD vereisen dat bedrijven de standaarden van de ESRS aanhouden, waaronder ESRS S3 (getroffen gemeenschappen) en ESRS G1 (bestuur en belastingtransparantie). Deze standaarden dwingen fiscale openbaarmaking af om de rol van bedrijven op het gebied van duurzaamheid in de gemeenschap en verantwoordingsplicht in het bestuur aan het licht te brengen. Er moet worden benadrukt dat belastingen een belangrijke rol kunnen spelen met betrekking tot dergelijke normen.

Vrijwillige rapportages bieden bedrijven de mogelijkheid om kaders toe te passen zoals GRI-207 (informatieverschaffing over belastingen), de EU-taxonomie, OESO-richtlijnen en de nationale Tax Governance Code van het VNO-NCW voor goed fiscaal bestuur. Dit stelt bedrijven in staat om verplichte normen aan te vullen met extra, wereldwijd erkende kaders. Dankzij deze flexibiliteit kunnen bedrijven de transparantie verbeteren en mondiale “best practices” implementeren op het gebied van fiscaal bestuur en hun effect op de samenleving. Het grootste verschil tussen deze raamwerken betreft de rapportage van financiële indicatoren en parameters of de uitsluiting daarvan.

De CSRD is een EU-richtlijn die bedrijven verplicht te rapporteren over hun effect op samenleving en milieu. Voortbouwend op de NFRD (Non-Financial Reporting Directive), de EU-richtlijn voor bekendmaking van niet-financiële informatie breidt de CSRD de informatieverschaffingsverplichtingen voor grote ondernemingen (> 500 werknemers, € 40 miljoen netto-omzet en € 20 miljoen aan totale activa) uit met details over het effect op sociaal, milieu- en governancegebied.

 

ESG biedt een kader voor bedrijven om hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid te verbeteren, waar de CSRD specifieke eisen stelt aan de manier waarop deze inspanningen moeten worden gerapporteerd en prioriteit geeft aan transparantie en verantwoording.

Dit kan leiden tot boetes. Deze boetes verschillen per EU-land. In Nederland varieert dit bijvoorbeeld van €10.000 tot €900.000 of nog meer. Het niet naleven van de CSRD kan echter leiden tot meer dan alleen financiële boetes: namelijk reputatieschade, operationele verstoringen en een concurrentienadeel. Het niet voldoen aan de CSRD-normen kan het vertrouwen onder belanghebbenden schaden, de bedrijfsvoering verstoren als gevolg van een beperking in de toewijzing van middelen als gevolg van boetes en verder kunnen bedrijven in een ongunstige positie terechtkomen vergeleken met meer transparante, op duurzaamheid gerichte concurrenten.

Naast de CSRD en ESRS-richtlijnen kunnen bedrijven hun duurzaamheidsinformatie verbeteren met behulp van de eerder genoemde (vrijwillige) GRI-standaarden en de EU-taxonomie. De EU-taxonomie verwijst rechtstreeks naar de OESO-richtlijnen voor verrekenprijzen. Deze richtlijnen bevatten specifieke gedeelten over belasting die dienen als referentie voor transparante belastingrapportage en ze bieden gestructureerde informatie om aan de mondiale maatschappelijke verwachtingen te voldoen. Verder wijzen we erop dat de nationale Tax Governance Code van het VNO-NCW voor goed fiscaal bestuur een richtlijn is wanneer openbaarmaking van financiële informatie niet wenselijk is.