-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Geven wij onze werknemers genoeg ruimte om meldingen te kunnen maken van misstanden en/of inbreuken? Heeft mijn organisatie een klokkenluidersregeling? Hoe zorg ik ervoor dat de organisatie voldoet aan de (nieuwe) Wet bescherming klokkenluiders? En, wat doet mijn organisatie met de melding en de gegevens zodra een werknemer een melding maakt van een misstand/inbreuk?
De toegevoegde waarde van een goede klokkenluiderregeling
Goed omgaan met het melden van misstanden is niet eenvoudig. We kennen de voorbeelden waar het helemaal fout ging. Met persoonlijke, reputatie en financiële schade tot gevolg. Onderzoek toont aan dat in West-Europa 39% van de fraudegevallen wordt ontdekt door meldingen die gemaakt zijn door werknemers en klanten. Reden genoeg om binnen uw organisatie een effectieve klokkenluidersregeling te hebben.
Door de (nieuwe) Wet bescherming klokkenluiders moeten organisaties voldoen aan strengere eisen met betrekking tot interne meldprocedures en de bescherming die zij moet bieden aan melders en andere betrokkenen. Om uw organisatie hier goed op in te richten, is het van belang de bestaande meldprocedures, klokkenluidersregeling, meldkanalen en de bedrijfscultuur onder te loep te nemen.
Creëren en behouden van een integere cultuur
Cultuur vormt de basis voor het gedrag uw werknemers: “Hoe werken wij samen en hoe lossen wij conflicten op?” Openstaan voor tegenspraak, betrokken werknemers en transparante communicatie zijn eigenschappen van een cultuur waarin integer gedrag wordt gestimuleerd. Zo verkleint u de kans op misstanden en/of inbreuken. De bedrijfscultuur moet ruimte en bescherming bieden aan werknemers om een melding te maken.
Door beleidsstukken op de juiste manier op te stellen, uit te dragen en na te leven (door alle lagen in de organisatie) gaat niet-integer handelen opvallen. In een gedragscode zijn de kernwaarden van uw organisatie uitgewerkt. Dit geeft werknemers een beeld van wat de organisatie wil uitstralen en welk gedrag zij van haar werknemers verwacht. Integer zakendoen wordt de normale gang van zaken binnen uw organisatie.
Om een veilig werkklimaat te behouden is het van belang dat u snel en adequaat inspeelt op mogelijke misstanden. U kunt echter niet altijd overal bij aanwezig zijn. Naast het hebben van een cultuur waarin ruimte bestaat om interne zaken bespreekbaar te maken, is het van belang om een andere mogelijkheid te bieden om die zaken (eventueel anoniem) kenbaar te maken. Een goede klokkenluidersregeling en meldkanaal helpen om de drempel van het melden van misstanden te verlagen. Met een klokkenluidersregeling communiceert uw organisatie de boodschap van bescherming van werknemers. Het versterkt het vertrouwen van de werknemer in het vermogen van de organisatie om misstanden effectief en adequaat aan te pakken.
Door interne en externe factoren is uw bedrijfscultuur aan verandering onderhevig. Een tussentijdse evaluatie van de cultuur is belangrijk. Om uw organisatie te evalueren is een objectieve blik noodzakelijk. Omdat de bedrijfscultuur onderdeel is van uw eigen identiteit, is het lastig om zelf met een kritische en objectieve blik de organisatie te evalueren. Als onafhankelijke partij helpen wij u graag bij het hebben van deze objectieve blik.
De kracht van speaking up
Werken in een omgeving waar zowel het melden als de melder veilig zijn. Wat is daarvoor nodig? Waarom zijn melders belangrijk voor uw organisatie? En welke stappen moet u volgen om te komen tot een passende en effectieve meldprocedure?
Onze aanpak: One stop shop-principe
Alle organisaties en behoeftes zijn anders, waardoor maatwerk nodig is. Met onze Klokkenluiders Dienstverlening helpt ons team u bij het creëren van passende beleidsstukken, procedures en meldkanalen die bijdragen aan een open en veilige cultuur.
Implementatie
- Behoefteanalyse en in kaart brengen van de huidige situatie van de organisatie;
- Aanpassing of actualisering van interne bestuursdocumenten die van invloed zijn op het gedrag van werknemers;
- Proces voor casemanagement; documentatie en rapportage casussen.
Technisch platform
- Online klokkenluidersplatform waar melders anoniem meldingen kunnen maken en kunnen communiceren met de ‘vertrouwenspersonen’ van Grant Thornton;
- Het platform biedt een middel om te voldoen aan wettelijke vereisten voor het implementeren van een registratiesysteem.
Casemanagement
- Snelle, efficiënte en discrete opvolging, ontvangst en afhandeling van binnenkomende cases in Nederland, maar ook internationaal.
- Beoordeling van de melding en de aanpak.
- Communicatie met de klokkenluiders en beoordeling van de focus van de melding en behoefte aan specialistische competentie.
- Aanbeveling voorverwerking doorlopende rapportages van de status van inkomende melding.
Een goede meldregeling draagt bij aan een cultuur die de integriteit bevordert. Beschikbaarheid van verschillende meldkanalen, zoals e-mail of een telefonisch meldpunt maakt het voor werknemers toegankelijker om een melding te maken. Wij hebben de kennis en capaciteiten in huis om alle fasen van een melding te behandelen: van het binnenkomen van een melding in ons klokkenluiderssysteem tot aan de afronding hiervan. Dit betekent dat wij, als onafhankelijke en onpartijdige adviseur, u volledig kunnen ontzorgen door de rol van meldingsbeheerder op ons te nemen. Onderzoek naar vermoedelijke onregelmatigheden die door klokkenluiders zijn gemeld of anderszins zijn geconstateerd kunnen door onze forensische-onderzoek collega’s uitgevoerd worden.
Wat levert een klokkenluidersregeling op?
Een organisatie die handelt naar integriteit. Integer handelen heeft een positieve invloed op de reputatie van de organisatie. Een gedragscode geeft het gedrag weer wat de organisatie van alle werknemers verwacht. Het creëert bewustwording van wenselijk gedrag onder de werknemers. De bewustwording zorgt ervoor dat werknemers minder snel een misstand begaan. Niet-integer handelen gaat hierdoor opvallen. Met een ‘speak-up procedure’ moedigt u werknemers aan een melding te maken zodra zij niet-integer gedrag ervaren.
De organisatie kan vroegtijdig en adequaat misstanden oplossen, waardoor escalerende situaties beperkt of voorkomen kunnen worden. Meldingen zijn voor de organisatie een belangrijke bron om misstanden en/of inbreuken op te lossen.
Een klokkenluidersregeling biedt (potentiële) klokkenluiders bescherming en draagt bij aan het vertrouwen dat de klokkenluider heeft in de organisatie. Dit vergroot de kans werknemers eerst intern (anoniem) een melding maken in plaats van dat zij direct een externe partij benaderen. Hierdoor blijft bedrijfsgevoelige informatie binnen de organisatie. Ook voldoet u aan de eisen die de (nieuwe) Wet bescherming klokkenluiders stelt aan klokkenluidersregelingen.
Contact
Wij gaan graag met u in gesprek over integriteit en klokkenluiders. Op die manier kunnen wij er samen met uw organisatie voor zorgen dat het aantal misstanden en inbreuken beperken. Neem contact op met één van de specialisten van Grant Thornton.